کد خبر: 29913 A

فشن فروارد یک هنرمند در تهران / نگاهی به دیدگاه‌های جنسیتی در نمایشگاه «نادیده»

فشن فروارد یک هنرمند در تهران / نگاهی به  دیدگاه‌های جنسیتی در نمایشگاه «نادیده»

نمایشگاه نقاشی نسترن رحمان در گالری هوم برپاست. این نمایشگاه نگاهی جسورانه و مهم به دیدگاه‌های جنسیتی دنیای مدرن است.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی نسترن رحمان در گالری هوم برپاست. این نمایشگاه در بردارنده نگاهی مدرن به تبعیض جنسیتی و مساله زنان در دنیای امروز است.

متن زیر یادداشت لاله شمسی، هنرمند و منتقد در نقد این نمایشگاه هنری است.

«استعاره اصلی برای اثر هنری در نظریه هنر جدید کلمه متن است.  در مسیر زایش و تکامل متن تصویری هجوم اطلاعات جهان معاصر، متن تصویری را دچار اغتشاشات ذهنی می‌کند. در اینجا انتخاب بلیغ ترین تصویر یک فرایند بسیار مشکل است که از بلوغ ذهنی فیلسوف تصویری برمی آید.  فرایند این انتخاب و پالایش ذهنی و تصویری درجه پختگی و هوشیاری هنرمند را تعیین می‌کند.

نمایشگاه نسترن رحمان

نسترن رحمان با مطالعه دقیق موج‌های اجتماعی ، سیاسی حاکم بر جهان معاصر به انتخاب و در عین حال به خطاب و دیالوگ متنی با مخاطب می ‌پردازد. او مختصات منطقه‌‌ای را پشت سر می‌گذارد و با اعتمادبه نفس به مخاطب بین المللی اشاره دارد.

مخاطبی که می‌تواند مسیری چالشی را با او طی کند. او با تاکید با  متن درخشان از جنس نئون سعی در به چالش کشیدن مخاطب دارد. همانطور که می‌دانیم لامپ نئون سمبل اجتماعی ویژه ای است که در آثار ترسی امین ودن فلوین  دو هنرمند شاخص  معاصر به چشم می‌خورد. اما ماهیت تاکید و درخشش و متمایزکننده لامپ نئون یادآوری کلوپ های تفریحات شبانه است.

گرته برداری هوشمندانه نسترن رحمان از باربارا گروگر ضمن اینکه در مفهوم جمله مستتر است در إیجاد چالش‌های بعدی با تطابق تصویری موفق می‌شود.

او هنرمندی است که ضمن اینکه در اوج تکنیک های منحصر به فرد خود را دارد با زبان دیالوگ هنری زمان خود آشناست و گفتگوی تصویری دارد .

اختلال هویت جنسی از جهان سنتی شروع شده اما تابوشکنی و پرده برداری از هنجارشکنی هایی که زمانی انحرافاتی شاخص شناخته می‌شد،  پدیده ای معاصر است و در واقع به نوعی موشکافی در لایه های جامعه بشری است.

آرایش پیکره ها ضمن  اینکه هویت ویژه ای دارد نهایتا بر مبنای راز نگاه استوار است، راز نگاهی که حاکی از قوت تکنیکی این هنرمند است . خلق کردن راز نگاهی شاخص و حضور  یک فیگور در مقابل مخاطب فضایی ویژه را می آفریند که هراس انگیز است و هر دو به کمک قوی تر شدن بیان متن تصویری می پردازد. نگاه مخاطب محور آثار نقاشی های نسترن رحمان در معاصر شدن اثرش کمک می‌کند.

نمایشگاه نسترن رحمان

پرتره ها از چشم هایشان پوشیده شده و یا اینکه با یک تیزی بیانگر به مخاطب حمله می‌کند. فرایند تکنیک، فراتر از عکس به حضور روح یک انسان در یک فیگور نقاشی اشاره دارد ، این عوامل در معاصر شدن آثار به شدت موثرند . آرایش و زینت آلات خاصی که بر تن فیگورها به چشم می‌خورد از جریانهای فرهنگی هنری روز به نام (فشن فوروارد) مد پیشرو  الهام گرفته و قدرت بیانی آثار را تشدید کرده است. تزییناتی که شاید از پسند عرف  دور باشد اما  می‌توانند بر جنبه شوک آوری اثر تاکید کنند. در حوزه فشن فوروارد انتخاب عناصر پوششی مدل بی پروا انتخاب می‌شود و از هنجارهای بصری در حوزه مد فراتر می‌رود. سپس می‌تواند ظرف بیانی مناسبی برای اندیشه این سری از متون تصویری باشد.

جستارهای هنرمند گرچه در حوزه فشن فوروارد مصداق‌هایی می یابد اما پوشش های ویژه زنانه نیز با بیانیه او در حوزه فمینیسم تطابق می یابد و با لحن کوبنده و تیز جمله‌ها تقویت می‌شود .

 فهرست  خلاصه‌ای از دغدغه های جامعه معاصر در نمایشگاه نقاشی نادیده جمع شده اند و البته هر کدام از آثار می‌توانند افق‌های بلند را پیش روی نسترن رحمان باز کنند .

 

نمایشگاه نقاشی نادیده تا ۲۹ آذر ماه در گالری هوم به نشانی تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، خیابان چهارم، شماره2، طبقه اول برپاست.

 

گالری هوم نسترن رحمان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین