کد خبر: 29230 A

تهدیدی به نام سلبریتی!/از نخود هر آش تا حمید ماهی صفت و عوارض خروج

تهدیدی به نام سلبریتی!/از نخود هر آش تا حمید ماهی صفت و عوارض خروج

ایران آرت : خبرگزاری فارس مدتی ست خط خبری عجیبی درباره سلبریتی ها و از اساس پدیده سلبریتی، شروع کرده و هر یکی دو روز متنی بلند بالا علیه آنها می نویسد و از مردم می خواهد هوشیاری خود را در برابر سلبریتی ها حفظ کنند! 

دیروز این روند با گفته های حمید ماهی صفت، کمدین شناخته شده با تیتر :"نظرات جالب یک سلبریتی درباره سلبریتی ها" با میان تیتر "سلبریتی‌ها خود را نخود هر آش نکنند" ادامه یافت. 

 ماهی صفت به فارس گفته است: "روزی مرحوم عزت الله انتظامی در جمع 3 هزارنفری اهالی سینما در وزارت کشور روی سن خطاب به بازیگران گفت: «قدر شغلتان را بدانید و خودتان را زیاد خرج نکنید.»؛ من آن روز به وضوح می‌دیدم که از این 3هزارنفر، 30نفر هم معنی و مفهوم این نصیحت را نفهمیدند. حال منظورم مستقیم به کسانی است که خودشان را سلبریتی می‌دانند و چون بواسطه‌ آرایش خودشان را زیبا وخوشتیپ می‌بینند، پس فکر نکنند که صاحب نظر و کارشناس مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و مذهبی هستند."

ماهی صفت ادامه داد:" دائم به دولت انتقاد می‌کنند و یا غیرمستقیم اصل نظام و متاسفانه گاهاً اصل دین را هدف اظهارنظرهای خود قرار می‌دهند و فکر می‌کنند الان دولت و نظام عوض می‌شود و گروه بعدی مدال شجاعت روی سینه‌شان نصب می‌کند."

وی با اشاره به اینکه چرا باید این آقایان و اکثرا خانم‌های بازیگر جوری رفتار کنند که هر کسی به خودش اجازی بدهد که همیشه در فضای مجازی کلمه سلبریتی با تعابیر دیگر همراه شود، به فارس گفت:" چرا سرتان به کار خودتان نیست؟ چرا برای دیده و مطرح شدن دست به هرکاری می‌زنید؟ واقعا 4 تا لایک و  فالور اینقدر ارزش دارد که یک روز سبز، یک روز بنفش می‌شوید؟" 

وی با بیان اینکه جوانان باید حواسشان جمع باشد چراکه در هر جامعه‌ای مشکلات وجود دارد که متاسفانه در یک برهه پررنگ‌تر می‌شود اما همه اینها گذراست، گفت:" مواظب باشید گول حرف‌های بعضی از این سلبریتی‌ها که خودشان را نخود هر آش می‌کنند  نخورید و نگذارید برروی عقایدتان تاثیربگذارد." 

حمید ماهی صفت

ماهی صفت ادامه داد:" بدانید اگر آن‌ها یک روز می‌آیند از عده‌ای گورخواب که عمری بی‌مسوولیت، معتاد، خلافکار و تن‌پرور بود‌ه‌اند حمایت می‌کنند، دلسوز مردم نیستند؛ چرا هیچ وقت داد از شهادت‌های دلیرمردان نزده‌اند؟ یا می‌آیند در ماه محرم اعلام می‌کنند پول‌های خود را خرج نذری نکنید آن‌را خرج فقرا و نیازمندان کنید، اما نمی‌دانند همین نیازمندان و فقرا هستند که پول‌هایشان را خرج نذری امام حسین(ع) می‌کنند وگرنه امثال شما سلبریتی‌ها که پول‌هایتان خرج سفرهای خارج و خوش‌گذرانی می‌شود."

چند روز پیش تر در یک متن دیگر، فارس درباره سلبریتی ها نوشته : 

هشت سال از راه‌اندازی اینستاگرام می‌‌گذرد. نیمی از عمر این شبکه اجتماعی گذشته بود که شدت علاقه ایرانیان به آن افزایش یافت؛ چون هم عکس‌محور بود و هم بر خلاف فیسبوک، فیلتر نبود و البته صحت صفحات هنرمندان و افراد سرشناس (با داشتن شماره تماس آن‌ها) قابل تشخیص بود.

این فضای سرگرم‌کننده غیررسمی، رفته‌رفته به یک رقیب جدی برای رسانه‌های رسمی تبدیل شد؛ چون علاوه بر اینکه محدودیت‌ها و خط‌قرمزهای آن‌ها را نداشت، چهره‌های مشهور و پرطرفدار را از رسانه‌ها بی‌نیاز می‌کرد و آن‌ها می‌توانستند بدون واسطه و با نظارت مستقیم خود، به انتشار نظرات و بیان عقایدشان بپردازند.

فارس افزود: پدیده سلبریتیسم که تا پیش از آن به حضور در تلویزیون، سینما و جشنواره‌ها خلاصه می‌شد، به این صورت رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت و اینستاگرام کارکرد مرجع‌سازی در جامعه پیدا کرد. از سوی دیگر، رسانه‌های نیمه‌رسمی با بازنشر مطالب منتشر شده در اینستاگرام، به این موج سلبریتی‌زدگی دامن زدند.

حالا سلبریتی‌ها درباره هر موضوعی اظهار نظر می‌کردند؛ درست مانند راننده تاکسی یا آرایشگری که از هر مسافر و مشتری خود یک نکته دریافت می‌کند و با دانسته‌های ناقص خود و شنیده‌هایش از رسانه‌های رسمی و غیررسمی پیوند می‌زند و در قامت یک کارشناس به ارائه تحیل می‌پردازد.

به تحلیل فارس، اینگونه شد که سلبریتی‌ها با این تصور که چشم جمعیتی به آن‌هاست، شروع به نسخه‌پیچی برای دیگران کردند. از پیشنهاد کاندیدای اصلح در انتخابات ریاست‌جمهوری و نقد عملکرد دولت گرفته تا داوطلب شدن برای کارهای خیرخواهانه مانند کمک به زلزله‌زدگان، جمع‌آوری پول برای عمل جراحی کودکان نیازمند و آزادی زندانیان دیه.

فارس در عین حال اقرار می کند البته در برخی موارد کمک‌هایشان مثمر ثمر بود و به نجات کودکی از بیماری یا محکومی از مرگ می‌انجامید، اما مشکل از آنجا شروع شد که سلبریتی‌ها خود را در لباس نخبگان جامعه و مرجعیت فکری باور کردند و به ابراز نظر درباره هر پدیده‌ای پرداختند؛ آن هم پدیده‌هایی که معمولاً پای سود و ضرر خودشان در میان بود: از افزایش عوارض خروج از کشور تااعتراض به افزایش نرخ ارز. مخاطبان هم بدون دانستن اصل قضیه، به پیروی از سلبریتی‌ها و بازنشر پست‌های آنان پرداختند.

فارس به عنوان مثال، می نویسد اعتراض‌ها به افزایش قیمت عوارض خروج از کشور در حالی صورت گرفت که در پنج‌ماهه نخست امسال فقط ۳ میلیون‌ و ۹۲ هزار نفر به سفرهای خارجی ـ اعم از سیاحتی و زیارتی ـ رفته‌اند (طبق آمار اعلامی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی)، یعنی کمتر از ۴ درصد مردم ایران! اما سلبریتی‌ها قضیه را به گونه‌ای منعکس کردند که این موضوع به مطالبه اکثریت مردم تبدیل شود.

فارس تاکید دارد: جالب جالب اینکه سلبریتی‌ها در اعتراض‌های سیاسی و نقد نظام، همیشه یک پای قضیه هستند؛ در حالی که همین افراد از بودجه بیت‌المال استفاده کرده‌اند و در همین حکومت به موقعیت‌های بسیار خوبی در سینما، موسیقی، تلویزیون، ورزش و ... رسیده‌اند! 

جالب‌تر اینکه بسیاری از سلبریتی‌ها تابعیت کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارند و حتی فرزندانشان را در خارج از ایران به دنیا می‌آورند، اما در همه حال خود را دلسوز مردم نشان می‌دهند و تأکید می‌کنند وطنشان را دوست دارند و آن را ترک نخواهند کرد.

باید دید خبرگزاری فارس با چه هدف و رویکردی این خط خبری را به تیتراژ پایانی خواهد رساند؟

 

سلبریتی سلبریتی های ایران حمید ماهی صفت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین