کد خبر: 29206 A

روز "برتولوچی" در جشنواره فیلم تورین

روز "برتولوچی" در جشنواره فیلم تورین

جشنواره تورین با اختصاص دادن یک روز به نمایش آثار برناردو برتولوچی به این سینماگر بزرگ ایتالیایی ادای احترام کرد.

ایران آرت: سی‌وششمین جشنواره فیلم تورین امروز (یکشنیه ۱۱ آذر) با اختصاص دادن کل روز به نمایش آثار "برناردو برتولوچی" استاد سینمای ایتالیا به کار خود پایان می‌دهد. 

برناردو برتولوچی، کارگردان برنده اسکار ایتالیایی  هفته گذشته و پس از چند سال مبارزه با بیمار سرطان در سن ۷۷ سالگی در شهر رُم درگذشت.

به گزارش ایسنا، فیلم "۱۹۰۰" با بازی "رابرت دنیرو"، "ژرار دیپاردیو"، "برت لنکستر" و "دونالد شاترلند"، "دنباله‌رو" با بازی "ژان لوئی ترنتینیان"، ""دومنیک ساندا" و "استفانیا ساندرلی" و همچنین فیلم "زیبایی ربوده‌شده" با نقش‌افرینی "لیو تایلر"، "جرمی آیرونز" و "راشل ویز" سه فیلم از ساخته‌های "برناردو برتولوچی" هستند که در سینما "ماسیمو" شهر تورین به روی پرده می‌روند. 

"برتولوچی" از کارگردانان نئورئالیست و یکی از برجسته‌ترین سینماگران ایتالیایی در تمام اداور به‌شمار می‌رود که با ورود به سینما در چند فیلم دستیار کارگردانان سرشناس ایتالیا، از جمله "پازولینی" بود. این کارگردان ایتالیایی خالق آثار به‌یادماندنی چون "آخرین تانگو در پاریس" و "آخرین امپراتور" است و  طی پنج دهه فعالیت سینمایی، حدود ۱۵ فیلم سینمایی ساخته که آثار تحسین‌شده‌ای چون "۱۹۰۰"، "آسمان سرپناه"، "رویابین‌ها" و "بودای کوچک" از آن جمله‌ هستند. 

"پیش از انقلاب" (۱۹۶۴)، "جاده نفت" (۱۹۶۵)، "عشق و خشم" (۱۹۶۹)، "دنباله‌رو" (۱۹۷۰)، "۱۹۰۰" (۱۹۷۶)، "ماه" (۱۹۷۹)، "زیبایی ربوده شده" (۱۹۹۶)،"محصور" (۱۹۹۸) و یک اپیزود از فیلم "دقایق مرده: ویولون‌سل"(۲۰۰۲)  از مهم‌ترین آثار "برناردو برتولوچی" محسوب می‌شوند.

وی پیش از مرگ نگارش فیلمنامه‌ای با عنوان "اتاق پژواک" را به پایان رسانده بود و حتی صحبت‌هایی را نیز درباره مقابل دوربین بردن این فیلمنامه انجام داده بود. 

قرار است سالن تئاتر "Teatro Argentina" شهر رُم در تاریخ ۶ دسامبر (۱۵ آذر) میزبان مراسم یادبود ویژه‌ای برای این کارگردان ایتالیایی باشد.

برناردو برتولوچی جشنواره فیلم تورین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین