کد خبر: 29142 A

پایان یک افسانه 50 ساله / پسرک چشم‌آبی 13 ساله ونگوگ نیست

پایان یک افسانه 50 ساله / پسرک چشم‌آبی 13 ساله ونگوگ نیست

تصویر پسرک چشم‌آبی که به مدت بیش از 50 سال تصور می‌شد مربوط به 13 سالگی ونسان ونگوگ است، در واقع برادر نقاش نامدار هلندی را در 15 سالگی نشان می‌دهد.

ایران آرت: مهدی فروتن: موزه ونگوگ در آمستردام روز پنجشنبه اعلام کرد نتایج پژوهش‌ها و بررسی ثابت کرده است عکسی که حدود پنج دهه همه فکر می‌کردند ونسان است و در بسیاری از کاتالوگ‌ها و کتاب‌ها به عنوان نخستین تصویر ضبط‌شده از استاد هلندی مورد استناد قرار می‌گرفت، اساسا ربطی به او ندارد. به این ترتیب، نخستین عکس ونگوگ همان است که او را در 19 سالگی نشان می‌دهد.

به گزارش ایران‌آرت، موزه ونگوگ به تازگی عکس 13 سالگی تئو ونگوگ و عکسی مربوط به 32 سالگی برادر ونسان را منتشر کرده که شباهت‌هایی انکارناپذیر به هم دارند و ثابت می‌کنند حتی کارشناسان هنری هم بیش از 50 سال این دو را با هم اشتباه گرفته‌اند. ویلم ونگوگ، نتیجه تئو و مشاور هیات امنای موزه اعلام کرد با وجود غافلگیر شدن از اینکه معما سرانجام حل شده است، احساس خشنودی می‌کند.

عکس 13 سالگی ونگوگ نخستین بار سال 1957 در نمایشگاهی به مدیریت مارک ادو ترالبو (ونگوگ‌شناس بلژیکی) رونمایی شد و از آن پس در چهار گوشه دنیا به عنوان تنها تصویر بازمانده از دوران نوجوانی نقاش نامدار مورد استناد قرار می‌گرفت اما اصالت عکس سال 2014 در یک برنامه تلویزیونی در هلند با حضور کارشناسان و تصویرشناسان مورد تردید قرار گرفت. آنها معتقد بودند این دو تصویر می‌توانند برای دو فرد متفاوت باشند.

مدیران موزه ونگوگ آمستردام هم برای پی بردن به اصل ماجرا دست به کار شدند و خیلی زود دریافتند عکس 19 سالگی قطعا خود ونسان است. از سوی دیگر، نویسنده‌ای به نام ایو واسو در پروژه‌ای مستقل به این نتیجه رسید که عکس 13 سالگی نمی‌تواند مربوط به ونسان باشد. او دریافت بالدوین شوارتس تازه سال 1870 استودیوی عکاسی خود در بروکسل راه‌اندازی کرده است؛ زمانی که ونسان بین 16 تا 17 سال داشت.

واسو یافته‌هایش را با مدیران موزه ونگوگ در میان گذاشت و آنها با بررسی اسناد و مدارک به این نتیجه رسیدند که تئو سال 1873 برای مدتی در بروکسل زندگی کرده و در 15 سالگی آن عکس مشهور را در استودیوی واسو گرفته است. موسسه انفورماتیک دانشگاه آمستردام هم با آزمایش‌های پیشرفته تایید کرد عکس معروف به 13 سالگی ونسان در واقع مربوط به 15 سالگی تئو بوده است.

به این ترتیب، توهمی که بیش از 60 سال در حوزه هنرهای تجسمی جریان داشت و پسرک چشم‌آبی را ونسان 13 ساله می‌دانست، امسال به پایان راه رسید. حالا همه می‌دانند ونگوگ افسانه‌ای یک عکس در دوران جوانی بیشتر ندارد و آن مربوط به 19 سالگی اوست.

ونسان ونگوگ ونگوگ نقاش هنرمند نقاش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین