کد خبر: 29087 A

انتقاد یک کارگردان پیشکسوت به ورود چهره‌ها به تئاتر

انتقاد یک کارگردان پیشکسوت به ورود چهره‌ها به تئاتر

داریوش مودبیان در مورد دور شدن تئاتر از رسالت اصلی‌اش که بازتاب وجوه مختلف زندگی اجتماعی است، هشدار داد.

ایران آرت: داریوش مؤدبیان که این روزها "دهشت و نکبت رایش سوم" نوشته جاودان "برتولت برشت" نمایشنامه نویس برجسته آلمانی را روی صحنه دارد، به‌حضور بی‌رویه چهره‌های سینمایی در عرصه تئاتر گلایه دارد و تنها دلیل آن را تلاش برای به دست گرفتن گیشه می‌داند، به‌گفته او اگر این روند ادامه یابد به مرور شاهد دور شدن تئاتر از رسالت اصلی‌اش که همانا بازتاب وجوه مختلف زندگی اجتماعی است خواهیم بود.

دعوت از بازیگران مطرح سینمایی برای ایفای نقش در تئاترهای مختلف اتفاقی است که از مدتی پیش شاهد رواج آن هستیم، مسأله‌ای که برخی آن را عاملی در جهت افت کیفی نمایش‌های روی صحنه می‌دانند. داریوش مؤدبیان مدرس و کارگردان تئاتر هم یکی از همین افراد است.  او در همین رابطه به روزنامه ایران گفت: "استفاده از چهره‌ها برای رنگ و لعاب بخشیدن به تئاتر اتفاقی است که از تئاتر خصوصی شروع شده، گویا خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی هم با آن مخالفتی ندارند، چراکه اگر نمی‌خواستند قادر بودند در همان بدو امر مانع آن شوند."

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون استفاده از چهره‌ها و پرداخت دستمزدهای کلان به آنان را ناشی از نگاهی صرفاً تجاری می‌داند. به‌گفته مؤدبیان اگر زودتر چاره‌ای برای این مسأله اندیشیده نشود باید به مرور شاهد اضمحلال گروه‌های تئاتری جوان بود، چراکه همان معدود تالارهای نمایشی هم تنها در قبضه گروه‌هایی خواهد بود که از حضور چهره‌های سینمایی بهره می‌گیرند.

 مؤدبیان با اشاره به اینکه "این حضور در نهایت به مهجور ماندن استعدادهای جوان می‌انجامد"، ادامه داد:"این راهی که برخی گردانندگان تئاترهای خصوصی به آن قدم گذاشته‌اند بی‌شک به بیراهه می‌رود! اتفاق خوبی نیست که بخواهیم اینچنین به تئاتر رنگ و رویی ظاهری بدهیم و منجر به ایجاد شکاف هر چه بیشتر میان اهالی این هنر و تماشاگران آن بشویم. دست اندرکاران تئاتر اگر واقعاً خواهان بهبود وضعیت این هنر هستند باید به سراغ اقدامات ریشه‌ای نظیر کمک به رشد نمایشنامه‌نویسی خلاق بروند."

این مترجم ادبیات نمایشی به ذکر نکاتی هم درباره اجرایی که این روزها به روی صحنه دارد پرداخت، او درباره علت انتخاب نمایشنامه‌ای از برتولت برشت گفت:"نمایشنامه "دهشت و نکبت رایش سوم" دربردارنده 24 تابلوی کوتاه و بلند مستقل است که ماجرای آن اوج‌گیری رایش سوم در آلمان دوران هیتلر را به تصویر کشیده. اگر خواهان به روی صحنه بردن همه این 24 تابلو بودیم به بیش از 6 ساعت زمان نیاز داشتیم که ممکن نبود، بنابراین دست به انتخاب هفت تابلو زدیم."

او مهم‌ترین دلیل به روی صحنه بردن نمایشنامه‌ای از برشت را در تأثیری می‌داند که این نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس مطرح آلمانی در ارتقای تئاتر مدرن داشته، او تصریح کرد:"افرادی نظیر برشت و چخوف از پایه‌های اصلی تئاتر جهان هستند و ما هیچگاه از مطالعه و کار به روی آثار آنان بی‌نیاز نخواهیم شد."

به‌گفته مؤدبیان برشت با طنزی تلخ به این وقایع تاریخی نگاه کرده و اغلب نمایش‌هایی که او با گروه "تئاتر مردم" به روی صحنه می‌برد حاصل کارگاه‌هایی است که طی سال برپا می‌کند. 

نمایش "دهشت و نکبت رایش سوم" به ترجمه و کارگردانی داریوش مؤدبیان هر شب تا آخر آذرماه در سالن نمایش خانه-موزه استاد انتظامی، میزبان علاقه مندان خواهد بود.

برتولت برشت داریوش مودبیان دهشت و نکبت رایش سوم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین