کد خبر: 28911 A

معرفی برنده جایزه ادبی بیلی جیفورد

معرفی برنده جایزه ادبی بیلی جیفورد

استاد دانشگاه هاروارد برنده جایزه بیلی جیفورد 2018 شد.

ایران آرت: "چرنوبیل: تاریخچه یک تراژدی" نوشته سرهی پلاخی ، استاد دانشگاه هاروارد برنده جایزه 30 هزار پوندی بیلی جیفورد سال 2018 شد. جایزه بیلی جیفورد به آثار غیرداستانی اهدا می‌شود که در طول سال گذشته در انگلیس منتشر شده‌اند.

به گزارش ایبنا، "چرنوبیل: تاریخچه یک تراژدی" اتفاقاتی را روایت می‌کند که منجر به حادثه‌ای در نیروگاه هسته‌ای و موجب آلودگی نیمی از اروپا شد. نویسنده آمریکاییِ متخصص اروپای شرقی و مطالعات جنگ سرد پس از دریافت جایزه گفت: "باید مواظب انرژی هسته‌ای باشیم زیرا اولین بار به عنوان تمیزترین انرژی دنیا معرفی شد و امروزه و با وجود مشکل گرمای جهانی به عنوان راه حلی برای حل مشکلات اقلیمی پیشنهاد می‌شود اما درسی که من از حادثه چرنوبیل آموختم این است که انرژی هسته‌ای تا وقتی که اتفاق بدی رخ ندهد تمیز است ما وقتی اتفاقی رخ دهد کثیف‌ترین انرژی موجود در دنیا می‌شود."

"سلام به دنیا: چطور در عصر ماشین انسان باشیم" نوشته هانا فرای، "جاسوس و خیانتکار" نوشته بن مک‌اینتایر، "غیرحرفه‌ای: داستان واقعی از آنچه که انسان را می‌سازد" نوشته توماس پیج مک‌بی، "سایه روشن امپریال: جنگ افیون و پایان عصر طلایی چین" نوشته استفن آر. پلات، "لبخند او شبیه خنده‌های مادرش است: قدرت، انحراف‌ها، و پتانسیل‌های وراثت" نوشته کارل زیمر دیگر نامزدهای حاضر در فهرست نهایی جایزه بیلی جیفورد 2018 بودند.

فامتا روکو، مدیر فرهنگی مجله اکونومیست، استفن بوش، روزنامه‌نگار، سوزان بریگدن، مورخ، آن ماری، ریاضیدان، و نایجل واربرتون، فیلسوف جزء هیئت داوران جایزه امسال هستند. روکو درباره نامزدهای نهایی امسال جایزه بیلی جیفورد گفت: "با خواندن کتاب "چرنوبیل: تاریخچه یک تراژدی" تحت تأثیر قرار گرفتم. کتاب شما را با این سؤال روبه‌رو می‌کند که آیا ممکن است بار دیگر حادثه‌ای مانند چرنوبیل با نتایج وحشتناک‌تری رخ دهد؟ داستانی ترسناک که نشان می‌دهد دنیا در نهایت به دست قهرمانان و در نتیجه خوش‌شانسی نجات می‌یابد."

جایزه ادبی "بیلی جیفورد" پیش از این با نام جایزه "ساموئل جانسون"، نویسنده انگلیسی قرن هجدهم شناخته می‌شد که آثار مهمی در زمینه غیرداستانی، از جمله زندگی‌نامه نویسندگان بزرگ انگلستان را در کارنامه خود دارد. این جایزه هر ساله به بهترین اثر غیرداستانی به زبان انگلیسی اهدا می‌شود.

جایزه بهترین کتاب غیرداستانی "بیلی جیفورد" در سال 2017 به کتاب "خیابان شرقی غربی" نوشته "فیلیپ سَندز" و در سال 2018 به کتاب "چگونه از طاعون جان سالم به در ببریم" نوشته دیوید فرانس اهدا شد. برنده اصلی جایزه "بیلی جیفورد" هدیه 30 هزار پوندی دریافت می‌کند و به هر کدام از نامزدهای حاضر در فهرست نهایی نیز هزار پوند تقدیم می‌شود.

جایزه ادبی بیلی جیفورد جرنوبیل:تاریخچه یک تراژدی سرهی پلاخی جایزه ادبی بیلی جیفورد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین