کد خبر: 28798 A

معروف‌ترین ترانه‌های ضد جنگ / از جان لنون تا باب دیلن و جون بایز

معروف‌ترین ترانه‌های ضد جنگ / از جان لنون تا باب دیلن و جون بایز

با ده مورد از به یادماندنی‌ترین ترانه‌هایی که در مخالفت با جنگ ساخته شده‌اند آشنا شوید.

ایران آرت: تا اوایل دهه ۱۹۶۰ فضای موسیقی متعارف در آمریکا که توسط شرکت‌های موسیقی تولید و در رسانه‌های بزرگ پخش می‌شد فضایی آرام، آکنده از میهن پرست و تبعیت از سیاست حاکم بر کشور بود. در چنین فضایی آنچه تبلیغ می‌شد الویس پریسلی در لباس سربازی بود ولی همزمان با ورود آمریکا به جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۴ گروهی از ستارگان نسل اول موسیقی راک راه شورش و اعتراض به این وضعیت را در پیش گرفتند.

به گزارش ایران آرت، گسترش شعله‌های جنگ ویتنام و دخالت نظامی آمریکا در آنچه مناقشه هندوچین نامیده می‌شد بستری بود که این موسیقی اعتراضی در آن شکل گرفت و همین تجربه نشان داد که موسیقی می‌تواند در هوشیاری، جهت دادن و حتی شکل دادن به اعتراضات گسترده در مورد مسایل حیاتی نقش مهمی ایفا کند.

اعتراض با ابزار موسیقی و به خصوص موسیقی راک ادامه یافت و در جنبش‌های مهم دیگری مثل مخالفت با سلاح های هسته‌ای، حقوق مدنی و برابری نژادی، مبارزه با فقر و حفظ محیط زیست نقش فعالی ایفا کرد.

در این مطلب بی‌بی‌سی ده مورد از به یادماندنی‌ترین ترانه‌هایی که در مخالفت با جنگ ساخته شده‌اند را معرفی کرده است.

1. چه بر سر گل ها آمده؛ پیت سیگر

1

سیگر این ترانه را در سال ۱۹۵۵ ساخته بود ولی به خاطر فشارهای سیاسی به دگراندیشان در آن دوران که به سالهای مک کارتیسم شهرت یافت، نتوانسته بود آن را منتشر کند. تا اینکه در سال ۱۹۶۴ بالاخره تدوین و پخش شد. تعداد زیادی از خوانندگان از جمله جون بایز، جانی ریورس، پل اند ماری و حتی مارلین دیتریش این ترانه را بازخوانی کرده اند.

2. اربابان جنگ؛ باب دیلن

2

از همان آغاز کار خود به عنوان یک ترانه سرای جوان در سالهای پایانی دهه ۱۹۵۰ باب دیلن در تغییر دادن نگاه ترانه سرایان به مسائل اجتماعی نقش مهمی داشت. او در دومین آلبوم خود با عنوان "اراده آزاد" ترانه های خارق العاده ای را ضبط کرده که فضای بسیاری از آنها دعوت به پرهیز از خشونت است.

ولی در ترانه اربابان جنگ که در سال ۱۹۶۳ ساخته شد می توان نگاه این هنرمند به صلح طلبی و انتقاد از جنگ افروزان را با قدرت بیشتری دید.

3. غروب ویرانی؛ پی اف اسلون

3

پی اف اسلون در این ترانه با به کارگیری عباراتی حماسی به جنگ، سرکوب و ویرانی در کشورهای جهان سوم می پردازد و در عین حال بر علیه تبعیض نژادی در خود آمریکا نیز می شورد. این ترانه اولین بار در سال ۱۹۶۵ پخش شد ولی پس از آن خوانندگان و گروه‌های موسیقی مختلفی آن را اجرا کرده اند.

4. سرود بازار اسکاربارو؛ سایمون و گارفانکل

4

این گروه مشهور دو نفره موسیقی فولک و ریتمیک، یک ترانه قدیمی و عاشفانه انگلیسی را انتخاب کرده و با افزودن جملات معترضه به هر بیت ترانه از مصیبت های جنگی می گویند. این ترانه در آلبومی به نام پارسلی (جعفری) در سال ۱۹۶۶ منتشر شد که از ترانه های آن در موسیقی متن فیلم مشهور فارغ التحصیل نیز استفاده شده است.

5. به صلح فرصت دهید؛ جان لنون

5

هر فهرستی از موسیقی ضد جنگ بدون ترانه های جان لنون مثل "تصور کن" و یا " جنگ تمام شده" کامل نخواهد بود. جان لنون پس از جدا شدن از گروه بیتل ها چه با ترانه ها و چه با اقدامات عملی خود به یک فعال ضد جنگ بدل شد. او ترانه به "صلح فرصت دهید" را در سال ۱۹۶۹ در دوره ماه عسل خود با همسرش یوکو انو در آمستردام ساخت.

6. خوک های جنگ؛ گروه بلک سبت

6

این گروه انگلیسی که فرد اصلی آن اوزی اوزبورن بود در اواخر دهه ۱۹۶۰ سبکی از موسیقی راک را شروع کرد که بعدا به راک سنگین ( Heavy Metal ) معروف شد.

این ترانه جزیی از آلبوم "پارانوید" در سال ۱۹۷۰ منتشر شد. اعضای گروه قصد داشتند اسم آلبوم را بگذارند "خوک‌های جنگ" ولی شرکت تولید موسیقی جرات چنین کاری را نداشت و "پارانوید" را برای نام آلبوم انتخاب کرد.

7. جنگ؛ نورمن ویتفیلد و برت استرونگ

7

این ترانه به عنوان بخشی از آلبوم "وسوسه ها " در سال ۱۹۶۹ منتشر شد. میزان موفقیت آن نه فقط دست اندرکاران موسیقی موتاون ( Motown) بلکه خود این گروه را نیز حیرت زده کرد.

در مقابل در بخش های محافظه کار و سنتی جامعه آمریکا نیز واکنش شدیدی را برانگیخت. در نسخه بعدی که به صورت تک ترانه عرضه شد این آهنگ را ادوین استار اجرا کرد. خوانندگان زیادی از جمله بروس اسپرینگستین آن را باخوانی کرده اند.

8. سرباز گمنام؛ گروه دورز

8

این را می توان ضد جنگ ترین ترانه ای دانست که جیم موریسون ترانه سرا و خواننده گروه دورز نوشته است. او پسر یک ژنرال نیروی دریایی آمریکایی بود. سرباز گمنام یکی از ترانه های سومین آلبوم گروه دورز بود که در سال ۱۹۶۸ با نام " انتظار برای خورشید" منتشر شد.

9. دمیدن در باد، جون بایز

9

از زمانیکه اولین محافل و پاتوق های نسل جدیدی از ترانه سرایان و خواننده های موسیقی فولک و راک در اوایل دهه ۱۹۶۰ در شهر نیویورک پا گرفت جون بایز از اعضای اصلی آن بود. وی بخش اعظم کار موسیقی خود را در تمام پنج دهه گذشته با جنبش های اعتراضی پیوند داده و به طور فعال در این اعتراضات شرکت کرده است.

هنوز هم اگر فرصتی دست دهد در مخالفت با جنگ و با در دفاع از حقوق بشر و آزادی حنجره و گیتار خود را به صدا در می آورد. این ترانه ساخته باب دیلن است و در سال ۱۹۶۳ اولین بار با صدای جان بایز پخش شد هرچند خود باب دیلن نیز آن را بعدا اجرا کرد.

10. چه خبر شده؛ ماروین گی

10

ماروین گی از خواننده های سرشناس سبک موسیقی سول (Soul) و از چهر های اولیه و معروف جنبش موسیقی موتاون است.

ترانه "چه خبر شده " بخشی از آلبومی بود به همین نام که در سال ۱۹۷۱ منتشر شد و نام وی را تثبیت کرد. متن این ترانه به شدت حال و هوای ضد جنگ دارد و در دوران شکل گیری جنبش هیپی ها از آزادی موی بلند برای پسرها می گوید.

باب دیلن جان لنون ماروین گی پیت سیگر گروه بلک سبت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین