کد خبر: 28727 A

سایه استقلال‌خواهی تایوان بر سر اسکار سینمای چین

سایه استقلال‌خواهی تایوان بر سر اسکار سینمای چین

تلویزیون دولتی چین پخش زنده مراسم اهدای جوایز اسب طلایی موسوم به اسکار سینمای چین را به دلیل سخنان استقلال‌طلبانه یک مستندساز تایوانی قطع کرد.

ایران آرت: مهدی فروتن: پنجاه و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسب طلایی به بهترین‌های سینمای چینی‌زبان روز 17 نوامبر در تایپه برگزار و جایزه بهترین مستند به فو یو برای "جوانی ما در تایوان" رسید. این مستندساز جوان که هیجان‌زده به نظر می‌رسید، روی صحنه سخنانی جنجالی بر زبان آورد و از استقلال سرزمین مادری خود از چین دفاع کرد؛ اقدامی که باعث شد پخش زنده مراسم ناگهان قطع شود.

به گزارش ایران‌آرت، فو یو 36 ساله در حالی که اسب طلایی خود را در دست داشت و آشکارا منقلب شده بود، خطاب به حاضران در سالن و میلیون‌ها بیننده تلویزیونی گفت: "بزرگ‌ترین آرزوی من به عنوان یک تایوانی این است که کشورم روزی مستقل شود و استقلال آن را به رسمیت بشناسند." وقتی دوربین روی چهره برخی سینماگران چینی چرخید، واکنش آنها نشان می‌داد چندان از سخنان سازنده بهترین مستند سال خشنود نیستند.

گُنگ لی، بازیگر نامدار و رئیس هیات داوران این دوره جوایز اسب طلایی با چهره‌ای بهت‌زده به صحنه خیره شده بود و آنگ لی، فیلمساز سرشناس برنده دو اسکار و مدیر اجرایی جوایز لبخندی تلخ بر لب داشت. اندکی بعد تو من، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد سال گذشته روی صحنه رفت و گفت: "مفتخرم که امسال یکی از اهداکنندگان جوایز اسب طلایی در تایوان، چین هستم و همه ما در دو سوی تنگه تایوان خویشاوندیم."

این ماجرای سیاسی پس از مراسم هم در شبکه‌های اجتماعی ادامه یافت و صفحه شخصی فو یو آماج حمله‌های بی‌امان میلیون‌ها چینی قرار گرفت. فان بینگ‌بینگ، فوق‌ستاره چینی یکی از چهره‌هایی بود که پرچم یکپارچه چین شامل تایوان را روی صفحه‌اش قرار داد. از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری تایوان با اشاره به اتفاقی که در مراسم اسب طلایی افتاده، گفت: "ما هرگز چیزی به نام تایوان، چین نمی‌شناسیم. تایوان همیشه تایوان است."

با این حال، واکنش مقام‌های رسمی چین به ماجرا تا این لحظه بسیار محتاطانه بوده است. شنبه آینده مردم تایوان پای صندوق‌های رای می‌روند تا درباره آینده سیاسی سرزمین خود تصمیم بگیرند. از این رو، هر گونه افزایش تنش میان پکن و تایپه می‌تواند بر نتایج انتخابات به ضرر چین تاثیر بگذارد.

تایوان چین اسب طلایی جوایز اسب طلایی مستندساز اسکار سینمای چین فو یو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین