کد خبر: 28704 A

فیلمبردار مشهور سینما درگذشت

فیلمبردار مشهور سینما درگذشت

فیلمبرداری سرشناس آثار پولانسکی و آندری وایدا از دنیا رفت.

ایران آرت: ویتولد سوبوچینسکی (Witold Sobocinski) فیلمبردار شهیر لهستانی که سابقه همکاری با آندری وایدا و رومن پولانسکی دو فیلمساز مطرح سینمای جهان را در کارنامه داشت، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

خبر درگذشت وی را روز دوشنبه ۱۹ نوامبر مدرسه ملی فیلم ووج در لهستان جایی که سوبوچینسکی هم در آن تدریس و هم دانش آموخته آن جا بود اعلام کرد.

به گزارش مهر، ۱۰ روز پیش این فیلمبردار کهنه‌کار سینما در بیست و ششمین دوره جشنواره جهانی فیلم کمرایمیج در بیدگوشچ لهستان، جایزه یک عمر دستاورد را از دستان رومن پولانسکی کارگردان بزرگ لهستانی دریافت کرده بود.

در مراسم تجلیل او در این جشنواره که در روز ۱۰ نوامبر برگزار شد، ران هاوارد کارگردان آمریکایی و یانوش کامینسکی فیلمبردار بزرگ لهستانی با ارسال ویدیوهای ضبط شده به این مراسم، کسب این جایزه را به سوبوچینسکی تبریک گفتند.

در بیانیه این جشنواره نیز از سوبوچینسکی به‌عنوانی یکی از برجسته‌ترین فیلمبرداران لهستان و یکی از مشهورترین فیلمبرداران دنیا که در بیش از ۹۰ فیلم، مستند و مجموعه تلویزیونی فعالیت داشته، یاد شد.

از کارهای این فیلمبردار مطرح لهستانی می‌توان به "عروسی" (۱۹۷۲) ساخته آندری وایدا، "دیوانه‌وار" (۱۹۸۸) به کارگردانی رومن پولانسکی و "قسمت سوم شب" (۱۹۷۱) ساخته آندژی ژووافسکی اشاره کرد.

رومن پولانسکی آندری وایدا ویتولد سوبوچینسکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین