کد خبر: 28526 A

نویسنده و شاعر مشهور درگذشت

نویسنده و شاعر مشهور درگذشت

نویسنده و شاعر مطرح مکزیکی و برنده جایزه ادبی سروانتس از دنیا رفت.

ایران آرت: فرناندو دل پاسو، از نویسندگان و شاعران تاثیرگذار در ادبیات مکزیک و امریکای لاتین که در سال 2015 میلادی، جایزه ادبی سروانتس را که به عنوان نوبل اسپانیایی شناخته می‌شود از دستان پادشاه اسپانیا دریافت کرد در سن 84 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش ایبنا، دل‌پاسو که در اواخر عمر از بیماری‌های متعددی چون تومور و بیماری قلبی رنج می‌برد، در کنار دیگر نویسندگان مطرح این کشور بخشی از موجودیت زبان و ادبیات مکزیک به شمار می‌رفت و علاوه بر آن نقاشی صاحب سبک بود که مجموعه نقاشی‌هایش در شهرهای مختلف اروپا و امریکا به نمایش درآمدند.

فرناندو دل پاسو در سال 1935 در مکزیکوسیتی به دنیا آمد و و دوران کودکی‌اش را با نقاشی و شعر گذراند و در دانشگاه خودمختار مکزیک اقتصاد و ادبیات خواند. او در سال 1969 به امریکا و در سال 1971 به لندن مهاجرت کرد و مدتی را نیز در پاریس به عنوان مشاور فرهنگی و کنسول کل سفارت مکزیک فعالیت کرد.

دل‌پاسو آثار ماندگار بسیاری را در زمینه‌های شعر، مقاله، نمایشنامه و ادبیات کودک از خود بر جای گذاشت؛ اما بیش از همه برای نگارش رمان تاریخی "اخبار امپراطور" که درباره دوران کوتاه حکومت امپراطور ماکسیمیلان در مکزیک نوشته بود به شهرت رسید.

از دیگر آثار ادبی این نویسنده می‌توان به آثاری چون "غزل‌های روزانه"، "زیبایی و شعر در هنر عام مکزیک"، "سفری به اطراف کیشوت" و "مرگ به گرانادا می‌رسد" اشاره کرد.

دل پاسو هم‌چنین توانست در دوران فعالیت حرفه‌ای خود جوایز ادبی دیگری را از جمله جایزه خوان رولفو، جایزه بهترین رمان منتشر شده در فرانسه و جایزه ملی رمان مکزیک را به دست آورد.

نویسنده مشهور فرناندو دل پاسو نوبل اسپانیایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین