کد خبر: 28523 A

جایزه الیف شافاک به اولین رمان آقای شاعر

جایزه الیف شافاک به اولین رمان آقای شاعر

"برداشت بلند" اثر رابین رابرتسون برنده جایزه گلداسمیت شد.

ایران آرت: رابین رابرتسون، نویسنده اسکاتلندی به عنوان برنده جایزه گلداسمیت 2018 شد تا پس از حضور در میان نامزدهای نهایی بوکر و گلداسمیت 2018 موفق شود یک جایزه را از آن خود کند.

به گزارش ایبنا، "برداشت طولانی" در میان نامزدهای نهایی بوکر 2018 هم قرار داشت اما قافیه را به آنا بِرنز، نویسنده اهل ایرلند شمالی و کتاب "مرد شیرفروش" باخت.

"برداشت طولانی" اولین رمان نویسنده اسکاتلندی است. رابرتسون به عنوان شاعر برنده جوایز زیادی شده است اما برای روایت داستان یک سرباز باقیمانده از جنگ که دچار اختلالات ناشی از استرس است و نمی‌تواند به شهرش بازگردد تصمیم گرفت "برداشت طولانی" را بنویسد.

الیف شافاک، نویسنده اهل ترکیه و یکی از داوران جایزه امسال درباره "برداشت طولانی" گفت: "کتاب قلبی بزرگ دارد و معتقدم زیبایی زبان رابرتسون از آغاز خواننده را اغوا می‌کند. بی‌شک این کتاب با زیبایی غیرقابل‌انکارش چیزی را در روحتان تغییر می‌دهد. وقتی خواندن کتاب را تمام کنید دیگر آن فرد سابق نیستید!"

خود رابرتسون معتقد است کتابش شعری روایی است و رمان نیست: "دلم می‌خواست خودم را به چالش بکشم و اثری بنویسم که مورد توجه خوانندگان مختلفی قرار بگیرد؛ کتابی که دوگانگی که من در برابر شهرها، به خصوص شهرهای آمریکایی در دهه‌های پس از جنگ با موسیقی زیبای جاز و فیلم‌های بی‌نظیرش را نشان دهد. دلم می‌خواست درباره یک غریبه بنویسم، سربازی کانادایی که از جنگ آسیب دیده است و برای زندگی به سرزمین فرصت‌ها می‌رود و کشوری را مشاهده می‌کند که در جنگ برنده شده است اما در حال نابود کردن خود و مردمش است."

"اعتبار" نوشته ریچارد کاسک، "زمزمه" از ویل ایوز، "در شهر دیوانه و خشمگین ما" نوشته گای گاناراتنه، "گورستان بارنز" نوشته گابریل جوسیپویچی، "خام" نوشته اولیویا لاینگ دیگر نامزدهای نهایی جایزه گلداسمیت در سال 2018 بودند.

الیف شافاک، آدام مارس جونز، نیکولاس لزارد، و ددبرا لِوی داوران امسال بودند که بر خلاف جایزه بوکر توجه ویژه‌ی به نویسندگان باتجربه داشت.

جایزه گلداسمیت به آثاری اهدا می‌شود که در برتاینیا و ایرلند منتشر شده باشد و امکان داستان بلند را ارتقا می‌دهد. "دختر نیمه‌شکل یافته است" نوشته ایمیر مک‌براید و "خوشحال" نوشته نیکولا بارکر از برندگان پیشین جایزه گلداسمیت هستند.

الیف شافاک رابین رابرتسن گلداسمیت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین