کد خبر: 28464 A

تلاش برای بازگرداندن تابعیت نویسنده مشهور

تلاش برای بازگرداندن تابعیت نویسنده مشهور

نخست‌وزیر جمهوری چک در دیدار با میلان کوندرا پیشنهاد داده تا تابعیت این نویسنده نامدار پس از ۴۰ سال بازگردانده شود.

ایران آرت: میلان کوندرا که نویسنده برخی از تحسین‌شده‌ترین آثار ادبیات داستانی قرن بیستم میلادی است در سال ۱۹۵۰ به دلیل فعالیت‌های سیاسی از حزب کمونیست اخراج و به چهره‌ای منفور نزد سیاستمداران آن روزگار بدل شد تا این که در سال ۱۹۷۵ از چک‌اسلواکی به فرانسه فرار کرد و در سال ۱۹۷۹ نیز دولت وقت چک‌اسلواکی تابعیت "کوندرا" را لغو کرد. 

کوندرا دو سال بعد از آن تابعیت فرانسوی گرفت و آثار او از "بار هستی" تا "خنده و فراموشی" تا دهه ۱۹۸۰ میلادی در زادگاهش ممنوع بود.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، آندری بابیش، نخست‌وزیر جمهوری چک با اعلام این‌که این هفته دیداری سه‌ساعته با "میلان کوندرا" در رستورانی در پاریس داشته، این نویسنده سرشناس را که سال آینده ۹۰ ساله می‌شود و همواره یکی از چهره‌های مورد نظر برای دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده، افسانه ادبیات چک، فرانسه و جهان توصیف کرد. 

نخست‌وزیر چک همچنین در صفحه مجاری خود نوشت که "میلان کوندرا" واقعا شایستگی تابعیت جمهوری چک را دارد که ۴۰ سال پیش از او گرفته شد. وی همچنین اعلام کرد "کوندرا" را به همراه همسرش به چک دعوت کرده؛ جایی که آخرین بار ۲۲ سال پیش به آن سفر کرده بود. "کوندرا" و همسرش ابراز امیدواری کرده‌اند که این فرآیند نیازمند کاغذبازی زیادی نباشد. 

کوندرا در مصاحبه‌ در سال ۱۹۸۴ با نیویورک‌تایمز گفته است که ایده "وطن" برای او چیزی بسیار مبهم است: "از خود می‌پرسم آیا مفهوم وطن در انتها چیزی جز توهم و یک افسانه نیست و آیا ما قربانیان این افسانه نیستیم. از خود می‌پرسم آیا مفهوم ریشه‌دار بودن تنها داستانی نیست که به آن چنگ می‌زنیم!"

این رمان‌نویس همچنین گفته بود زمانی که مهاجرت کرده باید باید برای زندگی کردن دست به انتخاب می‌زده و زندگی در فرانسه را پذیرفته است؛ جایی که واقعا در آن‌جا حضور دارد و تلاش می‌کند در آن‌جا کاملا زندگی کند. 

میلان کوندرا متولد اول آوریل ۱۹۲۹ بیش از ۴۰ سال است در فرانسه زندگی می‌کند. پدر کوندرا نوازنده‌ پیانو و شاگرد "لئوش یاناچک" بود. علاقه‌ او به موسیقی در بسیاری از آثارش، بویژه رمان "شوخی" پیداست.

او اولین رمانش به نام "شوخی" را در سال ۱۹۶۷ نوشت و در سال ۱۹۷۵ نیز کتاب "خنده و فراموشی" را نوشت که ترکیب عجیبی از یک رمان، مجموعه‌ داستان‌ی کوتاه و تفکرات نویسنده‌ است.

سال ۱۹۸۴ همزمان شد با نگارش رمان "سبکی تحمل‌ناپذیر هستی" که در زبان فارسی "بار هستی" ترجمه شده است. این رمان محبوب‌ترین کتاب "کوندرا" به حساب می‌آید. در ادامه و در سال ۱۹۹۰ رمان "جاودانگی" از "کوندرا" به بازار آمد که در مقایسه با سایر آثار وی، که بیش‌تر تفکرات سیاسی را مطرح می‌کنند.

آخرین رمانی که از "میلان کوندرا" منتشر شده، "جشن بی‌معنایی" نام دارد که او در سال ۲۰۱۴ و در سن ۸۶ سالگی به نگارش درآورد. 

نویسنده میلان کوندرا نویسنده مشهور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین