کد خبر: 28434 A

رقص سماع و مراقبه با خطوط / روایت محسن دائی‌‌نبی از نمایشگاه «بر مدار سماع»

رقص سماع و مراقبه با خطوط / روایت محسن دائی‌‌نبی از نمایشگاه «بر مدار سماع»

نمایشگاه آثار نقاشی‌خط محسن دائی‌نبی در گالری چهار برپاست.

ایران آرت: نمایشگاه آثار نقاشی‌خط محسن دائی‌نبی با عنوان «بر مدار سماع» در گالری چهار برپاست. این هنرمند درباره آثار اخیرش به ایران آرت گفت: این تابلوها ادامه کارهای قبلی است که مخاطبان از من دیده‌اند. اما این تابلوها در ابعاد بزرگ  ۶ و ۴ متر مربع هستند و شامل بداهه‌نویسی یا همان بداهه‌نگاری می‌شوند.

او مخاطبان این آثار را علاقه‌مندان به خوشنویسی و مولوی دانست و گفت: مولانا برای من شخصیت ویژه‌ای است. از نظر او اعتبار انسان‌ها به اندیشه آنهاست و نه مذهب و رنگ پوست و مسائل این‌چنینی. مولوی کسی است که به دنیا صلح را پیشنهاد کرده است. بنابراین در دوره‌ای که ما هر روز با اخبار عجیب مواجه هستیم، سر بر آستان چنین بزرگ‌مردی گذاشتن باعث آسودگی است.

IMG-20181113-WA0001

دائی‌نبی با اشاره به یکی از ابیات مولوی، گفت: دو بیت «گر این سلطان ما را بنده باشی/ همه گریند و تو در خنده باشی/ وگر غم پر شود اطراف عالم / تو شاد و خرم فرخنده باشی» توصیه مولوی به وارستگی است که بسیار بر من تاثیر گذاشته است.

این هنرمند همچنین درباره هنر بداهه‌نگاری گفت: ما در خوشنویسی سنتی مراتب و آدابی داریم و یک شاگرد باید اصولی را رعایت کند تا در نهایت بگویند خوب یا استادانه می‌نویسد. اما در شرق دور مبنا بر بداهگی است. یک استاد خط ممکن است یک کلمه را به صدها شکل متفاوت بنویسد و نوشتن درواقع ثبت آنات و لحظاتی است که هنرمند با خود در آن به یگانگی می‌رسد.

IMG-20181113-WA0000

او گفت: بنده سال‌ها به خوشنویسی سنتی پرداختم و در دانشگاه هم گرافیک آموختم. بنابراین در کارهایم یک فیگور انسانی وارد کردم که در واقع سماع‌گری است که در حال دست‌افشانی است. برخی فکر می‌کنند از طریق این فیگور چیزی نوشتم ولی این‌طور نیست. در قسمت‌های دیگری از تابلو اشعار مولانا را نوشتم و با استفاده از مهرهای شخصی و امضای خودم تابلو را کامل کردم.

محسن دائی‌نبی همچنین گفت: زمینه تابلو‌ها سفید است و با مرکب قهوه‌ای بر آن کار کرده‌ام. برای خلق کارها نیاز به مراقبه دارم و در طول چند ثانیه آنها را خلق می‌کنم. طوری که تکرار آن برای خودم هم مقدور نیست. گرچه کارها در ظاهر مینی‌مال و مدرن است ولی کاملا ریشه در سنت‌ها دارد.

IMG-20181113-WA0002

نمایشگاه آثار محسن دائی نبی، شامل ۵ تابلوی بزرگ و ۶ تابلوی کوچک در گالری چهار برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۸ آبان  از ۹ صبح تا ۹ شب به نشانی شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، شماره 4 مراجعه کنند.

 

گالری چهار محسن دایی نبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین