کد خبر: 28297 A

واکس زدن داستان و درخشش کلمات! / توصیه‌های نویسندگی لیزا مور

واکس زدن داستان و درخشش کلمات! / توصیه‌های نویسندگی لیزا مور

نویسنده کانادایی پنج روش یا راهکار برای مبارزه با ترس و شروع به نوشتن پیشنهاد می‌کند که می‌تواند برای هر نویسنده جوانی مفید باشد.

ایران آرت: لیزا مور نویسنده کانادایی در کشورش به خاطر نوشتن کتاب‌ها و و داستان‌های سیاسی شناخته شده است ولی مجموعه‌های داستان کوتاهش نیز موفقیت خوبی داشتند. جوایز متعددی حاصل کار و نوشته‌های کوتاه و بلند مور در سال‌های گذشته بوده است که از جمله این جوایز می‌‌توان به جایزه ادبی گیلر اشاره کرد.

به گزارش ایبنا، مور در حال حاضر رئیس هیئت داوران جایزه داستان کوتاه سی بی سی است. این نویسنده کانادایی به مناسبت حضور در یک جایزه ادبی به عنوان داور، پنج روش یا راهکار برای مبارزه با ترس و شروع به نوشتن پیشنهاد می‌کند که می‌تواند برای هر نویسنده جوانی مفید باشد:

1. از زبان به طور منطقی استفاده کنید. یعنی بتوانید برای تعریف کردن داستان از واژه‌ها به خوبی استفاده کنید. نویسنده باید به تمام صفات و قیدهای موجود در زبان تسلط داشته باشند تا بتوانند زیبایی خاصی به نوشته های خود بدهند. با تسلط به قیدهای مکان و زمان نویسنده به راحتی بدون اینکه به طور مستقیم به روایت کننده یا مخاطب اشاره کند قادر به نوشتن جملات از زبان هر شخصی خواهد بود. خیلی عوامل باعث خوب شدن یک داستان می شوند که یک عامل آن استفاده صحیح از واژه‌ و کلمه است.

2. قبل از نوشتن نقشه و طرح اصلی داستان را در ذهن خود تجسم کنید. طرح اصلی داستان همان چیزی است که انتهای داستان را مشخص می‌کند و مخاطب را در طول داستان نگه می‌دارد. کششی که طرح و نقشه داستان دارد باید در تمام طول داستان حفظ شود. پس قبل از اینکه بخواهید کلماتی روی کاغذ بنویسید قبلاً آنها را در ذهن خود بنویسید.

3. داستان‌های خود را واکس بزنید. این عبارت به طور حتم تبدیل به یک کلیشه شده است ولی من هم مجبورم بگویم که هر داستانی را که می‌نویسید دوباره بخوانید و ویرایش کنید که من اسم واکس زدن و براق کردن را روی آن گذاشتم. نویسنده با دوباره خواندن یا به قول من واکس زدن آن جذابیت کلمات را بیشتر می‌کند. درخشش کلمات خام نوشته شده به دوباره خواندن و نظر دادن نیاز دارد.

4. قالب را بشکنید. شاید در خواندن داستان کوتاه متوجه شده باشید که این داستان‌ها تفاوت خاصی با انواع بلند خود داشته باشند. نویسنده‌ها برای اینکه بتوانند روایتی از یک زندگی یا یک صحنه را در کلمات و جملات کوتاه برای مخاطب تعریف کند باید نهایت ابداء و نوآوری را داشته باشند تا بتواند برای خواننده جذابیت داشته باشد. سعی کنید از قالب‌های سنتی داستان گویی خارج شده و از روش‌های جدید برای تعریف کردن داستان خود بهره بگیرید.

5. از دیگران بخواهید داستان شما را بخواند. این روش خیلی ساده است و تقریباً شبیه همان واکس زدن داستان است. وقتی اولین نظر را درباره داستان خود بگیرید، از کیفیت و سطح داستان مطلع می‌شوید. وقتی داستان خود را برای اولین بار در اشتراک با دیگران قرار می‌دهید مثل حالتی در معرض گذاشتن قلب و روح‌تان در صحنه نمایش دیگران است. آنها باید نوع نمایش را نظر بدهند.

نویسنده جایزه گیلر نویسنده مشهور لیزا مور جایزه داستان کوتاه بی بی سی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین