کد خبر: 27787 A

نمایشگاهی برای خوانده شدن شعر / نقاشی که به انتشار کتاب اعتقاد ندارد

نمایشگاهی برای خوانده شدن شعر / نقاشی که به انتشار کتاب اعتقاد ندارد

نمایشگاه کتاب‌های دست‌ساز شیده تامی در گالری اُ برپاست. این هنرمند هدف خود از ساخت این کتاب‌ها را دیده شدن و خوانده شدن اشعارش دانست.

ایران آرت: نمایشگاه آثار شیده تامی و کتاب‌های دست‌سازش با نام «شعر در نقاشی» تا 28 آبان در گالری اُ برپاست. این هنرمند درباره آثارش به ایران آرت گفت: این نمایشگاه شامل ۱۰ کتاب دست‌ساز است که هر یک چهل صفحه هستند. این کتاب‌ها ترکیبی از شعرها و نقاشی‌های خودم هستند. در کنار اینها ۹ تابلوی نقاشی میکس‌مدیا هم به دیوار گالری آویخته‌ام.

وی افزود: از مواد متنوعی در این نمایشگاه بهره بردم که اکثر آنها طبیعی است. مثل نخ، شاخه و برگ و نی. در این آثار از تکنیک‌های مختلفی مثل چاپ، اکریلیک و آبرنگ بر حسب نیاز استفاده کردم.

او درباره انگیزه خودش از خلق این آثار گفت: هدف اصلی‌ام این بود که شعرهایم خوانده شود. چون راستش اعتقادی به چاپ کتاب شعر ندارم. هر روز کتاب‌های شعر زیادی منتشر می‌شوند و خاک می‌خورند چون کسی آنها را نمی‌خواند. به همین دلیل تمایلی ندارم شعرهایم را چاپ کنم.

او توضیح داد: نکته جذاب برای خودم این بود که دیدم بازدیدکنندگان واقعا شعرها را خواندند. شاید احتمال می‌دادم که فقط ورق بزنند ولی دیدم که اتفاقا بازدیدکنندگان نمایشگاه روی هر صفحه مکث کردند و اشعار را خواندند. این نوع جدیدی برای ارائه شعرهایم بود.

تامی همچنین به سابقه برگزاری چنین نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: در سال ۸۳ در گالری گلستان نمایشگاه مشابهی داشتم. اما این آثار از نظر اجرایی تفاوت‌هایی با نمایشگاه سال ۸۳ دارد. مثل اینکه تعداد کتاب‌ها کمتر است و از طرفی در سایز بزرگ ۳۵ در ۳۵ خلق شده‌اند. از سوی دیگر در نمایشگاه قبلی از موادی مثل ورق زینک و رادیولوژی استفاده کردم ولی در این نمایشگاه تاکیدم بر این بود که از مواد طبیعی استفاده بیشتری کنم.

این هنرمند گفت: می‌خواستیم که در این نمایشگاه نسخه صوتی شعرها با صدای خودم را هم بگذاریم ولی فکر کردم این یک کار سانتی‌مانتال و نالازم است. کتاب‌ها و شعرها هستند و صدای من در میان بازدید فقط حکم پارازیت را دارد. به همین دلیل از آن صرف نظر کردم.

تامی توضیح داد: نحوه خلق کتاب‌ها به این صورت بود که اول نقاشی‌ها را کشیدم و بعد برای‌شان شعر گفتم. البته طبیعی است که حین خلق نقاشی کلمات در ذهنم بودند. آثار این کتاب‌ها خیلی تصویرسازی نیست. درواقع بسیاری از آنها نقاشی ناب است. من خودم را تصویرساز نمی‌دانم و در عرصه‌های دیگر هم تصویرسازی کتاب نمی‌کنم. فقط برای خودم و شعرهای خودم این کار را کردم.

شیده تامی درباره تابلوهای نقاشی خود در این نمایشگاه نیز گفت: از تکنیک‌های آبرنگ و اکریلیک استفاده کردم. این تابلوها تصویرسازی زیادی دارد و یک سری اوبژه را در آنها گنجانده‌ام. همچنین از وکس برای خلق آن‌ها بهره بردم.

نمایشگاه کتاب‌های دست‌ساز شیده تامی تا ۲۸ آبان در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.

گالری اُ شیده تامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین