کد خبر: 27707 A

«آدمک سرخ» روایت مرکب انسان

«آدمک سرخ» روایت مرکب انسان

نمایشگاه آثار آهو حامدی در گالری هما برپاست.

ایران آرت: نمایشگاه طراحی آهو حامدی با نام «آدمک سرخ» در گالری هما برپاست. در این نمایشگاه 19 اثر با تکنیک جوهر روی مقوا به نمایش درآمده است. حامدی در گفت و گو با هنرآنلاین گفت: سالها است که با جوهر و مرکب، فیگور انسان را نقاشی می‌کنم و مجموعه جدید هم از حدود سه سال پیش شکل گرفت.

 

حامدی با بیان اینکه روند طراحی فیگور ذهنی همیشه در آثار او بوده است، افزود: همیشه با جوهر و مرکب شفاف کار کردم که طیف رنگی خاکستری دارد و گاه طیف قرمز و صورتی هم وارد کارم می‌شد. اما در این مجموعه خواستم روی رنگ‌های صورتی و قرمز تمرکز کنم و به همین دلیل نام مجموعه را «آدمک سرخ» گذاشتم. چون مدیوم من سبک و شفاف است، حالتی آسمانی دارد، اما این رنگ قرمز به آن ماهیت زمینی‌تری می‌دهد.

 

او درباره استفاده از رنگ جوهری در آثار خود گفت: از سال 81 کار با مرکب را آغاز کردم و این ماده برایم بسیار جذاب بود. ماده بر پایه آب، روی کاغذ حرکت می‌کند، بنابراین نیاز به کنترل دارد و نوعی همکاری میان من و ماده رنگی شکل می‌گیرد. با وجود سختی این کار و تمرکزی که نیاز دارد، ترجیح می‌دهم این حالت روانی در کارم وجود داشته باشد. من بی‌وزنی را دوست دارم و به همین دلیل در تمام این سال‌ها سبکی و شفافیت ماده در کارهایم بوده است.

 

حامدی ادامه داد: سوژه انسان از دوران مدرسه در آثارم وجود داشت و در کنار آن به گیاهان نیز می‌پرداختم. انسان پدیده ناشناخته و پیچیده‌ای است که برای من جذابیت دارد. این فیگورهای ذهنی از ناخودآگاه من آمده‌اند و بر اساس فکر خاصی نقاشی نمی‌شوند. قصد نداشتم حس یا شخصیت خاصی را به تصویر بکشم و مخاطب هم آزاد است که برداشت خود را از آنها داشته باشد.

 

او با اشاره به داستان پینوکیو و پدر ژپتو که در استیتمنت نمایشگاه به آن اشاره شده است، گفت: در داستان پینوکیو با عروسکی مواجه هستیم که به مرور تکامل پیدا کرده و تبدیل به آدم شده است. پس از کامل شدن این مجموعه برای آن استیتمنت نوشتم و برداشت من این بود که این آدم‌ها بر اساس استمرار به وجود آمده‌اند، بنابراین مانند داستان روانشناختی پینوکیو، این آدم‌ها نیز مراحل تکامل را طی می‌کنند.

 

حامدی با اشاره به کلاژ قطعات پلکسی‌گلس بر روی تعدادی از آثار گفت: وقتی با جوهر نقاشی می‌کنید، ابتدا برق زیادی دارد اما پس از خشک شدن رنگ، آن برق ناپدید می‌شود. من به دنبال این بودم که چنین برقی همیشه در کارم وجود داشته باشد، بنابراین از پلکسی‌گلس استفاده کردم که یک ماده براق است و در عین حال می‌توان به آن فرم داد. کنار هم قرار گرفتن این دو فضای مرکبی و پلکسی‌گلس برایم جذاب بود و شفافیت و برق پلکسی‌گلس در کنار فضای وهم‌آلود مرکبی، ترکیب جالبی را به وجود آورد.

 

نمایشگاه آثار آهو حامدی تا 7 آبان در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برپاست.

 

گالری هما آهو حامدی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین