کد خبر: 27466 A

جایزه جشنواره لندن برای کارگردان ایرانی

جایزه جشنواره لندن برای کارگردان ایرانی

سودابه مرتضایی با فیلم «جوی» موفق به کسب جایزه از جشنواره فیلم لندن شد.

ایران آرت: شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن (BFI) به کار خود پایان داد و در نهایت فیلم «جوی» از کشور اتریش به کارگردانی سودابه مرتضایی جایزه اول این رویداد سینمایی را به خود اختصاص داد، فیلمی درباره یک زن اهل کشور نیجریه که در تلاش است، زندگی جدیدی برای خودش و دخترش در شهر وین آغاز کند. 

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، «لنی آبرامسون» رئیس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم لندن، فیلم «جوی» را دارای نگاهی تازه به موضوع قاچاق انسان با زاویه‌ دیدی عمیقا فمینیستی در تمام طول فیلم معرفی کرد و این فیلم را اثری زنده و خوش‌ساخت توصیف کرد که هیات داوران همه را به دیدن آن تشویق می‌کنند.

«جوی» دومین فیلم ساخته سودابه مرتضایی سینماگر ایرانی-اتریشی پس از فیلم «ماکونددو» در سال ۲۰۱۵ است که در بخش «روزهای ونیز» جشنواره ونیز رونمایی شد و جایزه «Label» سینمای اروپا و همچنین اولین جایزه بهترین فیلم کارگردانان زن ونیز را به خود اختصاص داد. 

هیات داوران جشنواره لندن همچنین از فیلم «پرندگان عبوری» ساخته مشترک «کریستینا گالگو» و «کایرو گوئرا» نیز به صورت ویژه تقدیر کردند و جایزه بهترین فیلم اول جشنواره نیز به «دختر» ساخته «لوکاس دونت» از بلژیک رسید. «دختر» که جایزه دوربین طلای جشنواره کن ۲۰۱۸ را نیز کسب کرده بود نماینده سینمای بلژیک در اسکار ۲۰۱۹ خواهد بود و روایتگر داستان یک نوجوان تراجنسی است که در رویای تبدیل شدن به یک ستاره باله است. 

اما جایزه بهترین اثر مستند جشنواره لندن نیز به «اگر جهان آتش بگیرد چکاری می‌کنی؟» ساخته «روبرتو مینروینی» سینماگر ایتالیایی ساکن آمریکا رسید که به داستان زندگی خانواده‌های سیاه‌پوست در نیواورلئان می‌پردازد. 

امسال مستند ایرانی «معرف» ساخته‌ آزادی مقدم در بخش «عشق» جشنواره لندن حضور داشت و فیلم «تهران شهر عشق» به کارگردانی علی جابرانصاری محصول مشترک ایران، بریتانیا و هند نیز در این بخش به روی پرده رفت و «مرز» به کارگردانی علی عباسی از سوئد در بخش «جرات» جشنواره شرکت داشت. 

شصت‌ودومین جشنواره فیلم لندن (BFI) از تاریخ ۱۰ تا ۲۱ اکتبر (۱۸ تا ۲۹ مهرماه ) در لندن برگزار شد. 

جشنواره فیلم لندن سودابه مرتضایی فیلم جوی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین