کد خبر: 27112 A

از خیابان تا گالری/ مجسمه‌هایی که از رئال بودن ابایی ندارند

از خیابان تا گالری/ مجسمه‌هایی که از رئال بودن ابایی ندارند

نمایشگاه مجسمه‌های ابوذر ونکی در گالری شیرین برپاست.

ایران آرت: نمایشگاه مجسمه‌های ابوذر ونکی با نام «هستیم، می‌شویم» در گالری شیرین برپاست. در این نمایشگاه 13 مجسمه با ارتفاع 70 سانتی‌متر به نمایش درآمده است. ونکی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: پیکره‌های من به شکل‌های گوناگون در فضا معلق هستند و هر کدام از آنها نحوه «شدن» را به نمایش می‌گذارند.

ونکی افزود: پیکره‌ها اگرچه شبیه انسان هستند، اما در واقع موجوداتی هستند که تغییر یافته‌اند. دست و پای بزرگ، صورت‌های عجیب یا حرکاتی در آنها دیده می‌شود که انسان توانایی انجام آنها را ندارد. همه اینها به واسطه تصمیم به "شدن" است. وقتی انسان تصمیم می‌گیرد از چیزی که هست به چیز دیگری تبدیل شود، تمام بنیان زندگی او به هم می‌ریزد تا سرانجام به آنچه که می‌خواهد برسد. پیکره‌های این نمایشگاه نیز اشخاصی هستند که این مرحله را گذرانده‌اند.

او درباره تکنیک کار خود گفت: مجسمه‌ها با رزین ساخته شده‌اند چون سبک‌ترین متریال است. روی آنها با رنگ روغن نقاشی شده و پوست بدن با دقت بازسازی شده است. بدن‌ها آفتاب سوخته و خاک‌آلود هستند و پارچه‌های کهنه‌ای دور آنها پیچیده شده است که تنها دارایی باقی مانده برای این افراد است.

ونکی ادامه داد: شاید کسی که هم اکنون در موقعیت خیلی سختی از زندگی خود قرار دارد با دیدن این مجسمه‌ها آنها را بسیار بدبخت بداند. اما کسی که قصد انجام کاری را دارد و می‌داند که باید بهای تصمیم خود را بپردازد، تلاش این مجسمه‌ها را مثبت می‌داند. به نظر من این دنیایی است که همه با آن مواجه می‌شویم و به عهده مخاطب است که درک مثبت یا منفی از تلاش این افراد داشته باشد.

DxmAOiHYzlWS

او با اشاره به اینکه نخستین نمایشگاه مجسمه خود را برگزار کرده است افزود: از 15 سال پیش مجسمه‌سازی را آغاز کردم و در این مدت مجسمه‌های شهری متعددی ساختم که در مکان‌هایی مانند ورزشگاه آزادی، خیابان جشنواره، سعدآباد و... نصب شده‌اند. اما به دلایل متعدد تصمیم گرفتم فضای مجسمه‌های خود را از شهر به گالری تغییر دهم. به نظر من مخاطب در گالری فراغت فکری دارد و در کنار اثر زندگی می‌کند، اما در شهر درگیر زندگی روزمره است و دقتی روی مجسمه‌ها ندارد. علاوه بر این کار شهری از نظر موضوع و ایده محدودتر است، اما در فضای گالری می‌توان با دست بازتر و همراه استیتمنت آثار را نمایش داد.

ونکی ادامه داد: امروزه بیشتر هنرمندان علاقه دارند کار مدرن انجام دهند اما این نمایشگاه جسارتی در خودش دارد که یک فرم رئال را به موضوع معاصر تبدیل کند. بیشتر مجسمه‌سازان عقیده دارند امروزه نباید کار رئال انجام داد و توجه آنها بیش از مفهوم، به قالب کار است. ولی در کار من مفهوم جایگاه اول را دارد و قالب به خدمت آن درآمده است.

نمایشگاه مجسمه‌های ابوذر ونکی تا 2 آبان در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

گالری شیرین ابوذر ونکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین