کد خبر: 27101 A

گران‌ترین نقاشی تاریخ کار خود داوینچی است/دلیل تعویق نمایش اثر به روایت مارتین کمپ

گران‌ترین نقاشی تاریخ کار خود داوینچی است/دلیل تعویق نمایش اثر به روایت مارتین کمپ

یکی از سرشناس‌ترین کارشناسان هنر داوینچی معتقد است «سالواتور موندی» را بدون ذره‌ای تردید خود داوینچی خلق کرده است.

ایران آرت: مهدی فروتن :تاخیر در نمایش عمومی تابلوی «سالواتور موندی» در موزه لوور شاخه ابوظبی ارتباطی با اصالت و اعتبار نقاشی لئوناردو داوینچی ندارد.

به گزارش ایران‌آرت، پس از اعلام خبر تعویق رونمایی از تابلوی 450 میلیون دلاری داوینچی، برخی مدعی شدند یکی از دلایل این تاخیر تردید در انتساب گران‌ترین نقاشی تاریخ هنر به هنرمند نامدار ایتالیایی است.

حالا یکی از سرشناس‌ترین کارشناسان و متخصصان هنر داوینچی معتقد است «سالواتور موندی» یا «نجات‌دهنده جهان» را بدون ذره‌ای تردید خود داوینچی خلق کرده و برای دانستن دلایل تاخیر نمایش عمومی آن باید دنبال مسائل دیگر بود.

مارتین کمپ که متخصص داوینچی است، در جشنواره ادبی چلتنهم گفت: «من از همان ابتدا هم متقاعد شده بودم که نشان ندادن تابلوی داوینچی ربطی به اصالت آن ندارد. این تابلو اکتبر سال آینده همزمان با پانصدمین سالگرد مرگ نقاش ایتالیایی در لوور پاریس روی دیوار می‌رود و رخدادی شگفت‌انگیز و دیوانه‌کننده برای دوستداران هنر رقم می‌زند.» داوینچی دوم ماه می 1519 در 67 سالگی از دنیا رفت.

کمپ که استاد بازنشسته تاریخ هنر دانشگاه آکسفورد است، سال‌ها در حوزه آثار هنری لئوناردو داوینچی تحقیق و مطالعه کرده و در دنیا جزو برجسته‌ترین داوینچی‌شناسان معاصر است. این کارشناس و استاد دانشگاه معتقد است شیوه پیچش مو و قلم‌مو در نقاشی‌های داوینچی به گونه‌ای است که هیچ‌کدام از شاگردان و پیروان او نتوانسته‌اند به آن دست یابند و از این پیچش‌های شگفت‌انگیز در تابلوی «نجات‌دهنده جهان» هم به چشم می‌خورد.

نکته جالب اینکه با وجود گران بودن برخی تابلوهای داوینچی، کمپ دوست ندارد «سالواتور موندی» یا «مونا لیزا» را روی دیوار خانه خود نصب کند. او در میان تابلوهای نابغه ایتالیایی، «بانویی با قاقم» را ترجیح می‌دهد: «مطلقا شگفت‌انگیز؛ تصویری شیک و پیچیده. داوینچی آن را با شیوه‌ای ساده‌تر از تکنیک‌های معمول خود کشیده و قاقم آن هم واقعا خیره‌کننده است.

111

داوینچی لئوناردو داوینچی موزه لوور ابوظبی سالواتور موندی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین