کد خبر: 27053 A

پروژه‌هایی که معماران معروف را به دادگاه کشاند / عکس‌ها

پروژه‌هایی که معماران معروف را به دادگاه کشاند / عکس‌ها

پای معماران مشهوری همچون میس ون در روهه، سانتیاگو کالاتراوا و نورمن فاستر به دادگاه کشیده شده است.

ایران آرت: معماران مشهور همواره در میان کارفرماها و مردم عادی از احترام خاصی برخوردار هستند اما گاهی اوقات مشکلاتی میان کارفرماها و معماران پیش می‌آید که باعث طرح یک دعوای حقوقی در دادگاه می‌شود و پای معماران را به دادگاه می‌کشاند.

به گزارش ایران آرت، سایت آرک‌دلی مطلبی را درباره دعواهای حقوقی میان کارفرماها و معماران منتشر کرده و برخی از پروژه‌های مهمی که با مشکلاتی مواجه شده را بررسی کرده‌ است. البته کار برخی از این پروژه‌ها علیرغم مشکلی که برایشان به وجود آمده، به دعوای حقوقی کشیده نشده است. در ادامه این مطلب که توسط سایت آبگینه ترجمه شده، با پروژه‌های حاشیه‌ساز معماری آشنا خواهید شد.

خانه فرانس ورس (پلانو، آمریکا)

1

دکتر ادیت فرانس وُرس طراحی یک ویلای بکر روستایی را به میس ون در روهه سفارش داده بود که طرح میس به مبلغی بیش از تمام بودجه نیاز داشت و کارفرما در پرداخت هزینه ها و حقوق او کوتاهی کرد. البته سرانجام میس برنده‌ی رقابت حقوقی شد، اما این اتفاق باعث خستگی شدید و کند شدن ذهن او در طراحی شد. میس کار خود را در دادگاه یک شاهکار مینیمالیستی عنوان کرد و در دفاع از طرح خود عبارت «کمتر، بیشتر است» را عنوان کرد، اما دکتر فرانس ورس در جواب او گفت: کاملا مشخص است که کمتر، کمتر است و نمی تواند بیشتر باشد.

برج هزاره (سان فرانسیسکو، آمریکا)

2

ساختمان ۵۸ طبقه‌ی هزاره که در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد، حدود ۱۷ اینچ نشست کرده است و بیش از ۴۰ اینچ به سمت شمال غرب کج شده است و مهندسان نیز اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند جلوی پیش روی این اتفاق را بگیرند. کارفرما از شرکت طراح به خاطر اشتباه در محاسبات شکایت کرد که هنوز هم به سرانجام نرسیده است.

برج U S Bank (لس آنجلس، آمریکا)

3

این برج ۷۳ طبقه که در سال ۱۹۸۹ توسط شرکت آی ام پی ساخته شد، در تابستان ۲۰۱۶ یک سرسره شیشه‌ای به صورت پانوراما در ارتفاع ۳۰۵ متری به این برج اضافه شد. این سرسره بازدیدکنندگان زیادی را برای این برج به ارمغان آورد، اما پس از چند روز گزارش داده شد که سرسره از استاندارد های طراحی برخوردار نیست و بعضی افراد از آن به بالکن پرت می شوند و یک خانم نیز به دلیل شکستگی پای خود و آسیب دیدن چندین نفر دیگر این موضوع را به دادگاه کشاند.

نمایشگاه مرکزی شهر (اویدو، اسپانیا)

4

پروژه های سانتیاگو کالاتراوا هرچند در بعضی موارد باعث شهرت او شد، اما بعضی مواقع نیز دردسر های زیادی برای او به همراه داشته‌اند. به عنوان مثال نمایشگاه مرکزی شهر اویدو مشکلات حقوقی زیادی برای او ایجاد کرد. به علت ریزش بخشی از سازه، اجرای پروژه با تاخیر مواجه شد و کارفرما متحمل ۹٫۷ میلیون دلارخسارت شد و طی دادگاه نیز ۱۴ میلیون دلار جریمه برای مجری و مسئولان پروژه در نظر گرفته شد.

مرکز ری و ماریا استاتا (کمبریج، آمریکا)

5

این ساختمان دانشگاهی چندمنظوره‌ را فرانک گری برای موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) در کمبریج طراحی کرده است. فرم های پیچیده در نما و سازه، مسیر لوله کشی و تجهیزات صنعتی را با مشکل مواجه کرد و نشت آب و یخ زدگی بیش از حد مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کرد. طی شکایت کارفرما از فرانک گری در سال ۲۰۰۷ شرکت گری موظف شد تا تمام نواقص ساختمان را با هزینه های خود رفع کند.

برج هارمون (لاس وگاس، آمریکا)

6

برج شیشه‌ای هارمون اولین پروژه‌ی بزرگ نورمن فاستر و قطعا ضعیف ترین کار او به شمار می‌رود. این برج در ۴۹ طبقه طراحی شده بود، اما پس از بررسی ناظران مشخص شد که در محاسبات میلگرد و طراحی سازه اشتباه رخ داده است؛ کار متوقف شد و ساختمان بیش از ۲۸ طبقه ساخته نشد. مشکلات سازه‌ای در حدی بود که از نمای شیشه‌ای آن در طول این سال ها به عنوان یک بیلبورد برای شرکت MGM استفاده شده است. معمار برجسته‌ای مثل نورمن فاستر که به دقت و سرعت اجرای پروژه های بزرگ شهرت دارد، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار متحمل خسارت شد و در نهایت این ساختمان را در سال ۲۰۱۵ تخریب کردند.

سالن کنسرت رنه و هنری سگراستورم (کالیفرنیا، آمریکا)

7

مدت زیادی از تکمیل سالن کنسرت نگذشته بود که گروه کارفرما به دلیل زاویه دید بد صندلی ها شکایتی علیه شرکت ساخت و ساز تنظیم کرد.البته این تمام موضوع شکایت نبود و آن ها ادعا داشتند که هزینه‌ی طراحی و ساخت این سالن ۴۰ میلیون دلار بیشتر از بودجه‌ی اصلی برای آن ها تمام شده است.

معماری معمار سانتیاگو کالاتراوا طراحی پروژه معماری میس ون در روهه نورمن فاستر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین