کد خبر: 26956 A

موراکامی: داستان خوب تسکین درد رنج‌دیدگان است

موراکامی: داستان خوب تسکین درد رنج‌دیدگان است

هاروکی موراکامی نوشتن داستان‌های خوب را بهترین هدیه خود برای قربانیان حمله‌های تروریستی و فاجعه‌های طبیعی دانست.

ایران آرت: نویسنده نامدار ژاپنی که نسخه انگلیسی‌زبان چهاردهمین رمان او «کشتن فرمانده شهسواران» به تازگی در اروپا منتشر شده، روز شنبه در اقدامی نادر در نیویورک مقابل خبرنگاران و دوستداران ادبیات نشست و به پرسش‌های آنها پاسخ گفت. قرار است این کتاب روز سه‌شنبه در آمریکا در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، موراکامی 69 ساله با اشاره به فاجعه‌هایی چون فروریختن برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک در 11 سپتامبر 2001 و زلزله و سونامی بزرگ شرق ژاپن که به نابودی بخش‌هایی از منطقه توهوکو انجامید، گفت: «داشتم با خودم فکر می‌کردم برای آنها که از این بلایا رنج دیده‌اند، چه می‌توانم بکنم. بعد به این نتیجه رسیدم که نوشتن داستان‌های خوب بهترین کار است.»

او ادامه داد: «پس از زلزله سال 1995 ژاپن که بسیاری از بخش‌های سرزمین مادری‌ام کوبه از بین رفت، فقط می‌خواستم چیزی بنویسم و همین تصمیم من به خلق مجموعه‌ای از قصه‌های کوتاه ختم شد.» موراکامی درباره دلایل و چگونگی خلق کتاب «زیرزمین» هم توضیح داد؛ داستانی درباره حمله اعضای فرقه اوم شینریکیو با گاز سارین به متروی توکیو در 1995 که به کشته شدن 13 نفر و آسیب دیدن بیش از 50 نفر دیگر انجامید.

این نویسنده سرشناس افزود: «پس از چهار سال زندگی در آمریکا و همزمان با زلزله کوبه و حمله با سارین به متروی توکیو به ژاپن بازگشتم. احساس کردم باید به خانه برگردم و کاری برای مردم خودم انجام بدهم. برای مردم نه برای کشورم. هر چه باشد، وقتی یک داستان خوب بنویسم، می‌توانیم همدیگر را درک کنیم؛ اگر شما خواننده باشید و من نویسنده. حتی اگر همدیگر را نشناسیم، مسیری ویژه بین ما هست که می‌توانیم به هم پیام بدهیم.»

به عقیده موراکامی، نوشتن داستان‌های خوب راهی است که او می‌تواند به واسطه آن در فعالیت‌های اجتماعی ژاپن و دنیا مشارکت کند. نویسنده محبوب ژاپنی در بخش‌هایی از کتاب تازه‌اش «کشتن فرمانده شهسواران» به ماجرای زلزله و سونامی سال 2011 و انفجار در تاسیسات هسته‌ای شماره یک فوکوشیما اشاره کرده است. او گفت: «دو بند اول رمان را که نوشتم، آن را در کشوی میز گذاشتم. چند ماه بعد برگشتم و داستان را در 18 ماه به پایان رساندم.»

«کشتن فرمانده شهسواران» نخستین رمان موراکامی پس از 1Q84 سال 2010 است که فوریه 2017 در دو مجلد در ژاپن به بازار آمد. او در این سال‌ها چند کتاب دیگر منتشر کرد؛ از جمله «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش»، یک مجموعه داستان کوتاه و گفتگویی بلند با سیجی اوزاوا، آهنگساز ژاپنی.

موراکامی که کمتر در برنامه‌های عمومی ظاهر می‌شود، روز شنبه با هماهنگی نشریه نیویورکر در جمع دوستداران خود حاضر شد.؛ نشریه‌ای معتبر که بسیاری از داستان‌های کوتاه خود را در آن منتشر کرده است. او در سال‌های اخیر همواره جزو گزینه‌های بردن جایزه نوبل ادبیات بوده است.

هاروکی موراکامی کشتن فرمانده شهسواران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین