کد خبر: 26834 A

بازسازی نمایشگاه هنری منفور نازی‌ها پس از 80 سال

بازسازی نمایشگاه هنری منفور نازی‌ها پس از 80 سال

آثار هنرمندان منفور نازی‌ها پس از هشت دهه در شهر برلین به نمایش گذاشته می‌شود.

ایران آرت: 80 سال پس از ظهور نازی‌ها، یک گالری در آلمان مجموعه‌ای از تابلوهای به نمایش‌درآمده در لندن دوران پیش از جنگ جهانی دوم را در شهر برلین در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

به گزارش ایران‌آرت، 30 تابلو از 300 نقاشی مربوط به 64 هنرمند از واسیلی کاندینسکی تا اسکار کوکوشکا برای نخستین بار گرد هم می‌آیند تا در گالری لیبرمان ویلا در برلین در نمایشگاه «لندن 1938: دفاع از هنر «منحط» آلمانی» روی دیوار بروند. بسیاری از این هنرمندان ناچار به جلای وطن شدند و نازی‌ها آثار آنها را از موزه‌های آلمان به غارت بردند. هشت دهه پس از آن دوران، بازدید از نمایشگاه می‌تواند خاطره ظهور نازی‌ها و سال‌های پیش از آغاز جنگ را تداعی کند.

این گالری خانه پیشین ماکس لیبرمان، نقاش اهل برلین است که در 1935 از دنیا رفت. سه سال پس از مرگ لیبرمان، همسرش مارتا 22 تابلوی نقاشی او را به نمایشگاه سال 1938 لندن قرض داد و حالا قرار است یکی از آن تابلوها یعنی پرتره‌ای از آلبرت اینشتین با موهای تیره کشیده بود، به کانون توجه نمایشگاه برلین تبدیل شود. زمان برگزاری این نمایشگاه به عمد با سالگرد نمایشگاه «هنر منحط» نازی‌ها همزمان شده است.

در آن نمایشگاه 650 اثر که از موزه‌های آلمان مصادره شده بودند در مونیخ به نمایش درآمدند تا مردم آلمان بیش از پیش بر ضرورت رهایی از شر فرهنگ نیروهای ویرانگر آگاه شوند اما نمایش 300 اثر از 64 هنرمند در لندن بزرگ‌ترین پاسخ بین‌المللی برای سانسور حزب نازی بود. هر چند برخی منتقدان از تلاش‌های برگزارکنندگان برنامه برای غیرسیاسی جلوه دادن آن به شدت نگران و ناراحت شده بودند.

با وجود حضور و بازدید هنرمندانی چون پابلو پیکاسو و ویرجینیا وولف، منتقدان آلمانی در رسانه‌های تحت مدیریت نازی‌ها نمایشگاه لندن را «هنر بولشویکی» نام نهادند که «نیمی از آنها را یهودیان و مهاجران خلق کرده‌اند و مردم آلمان این آثار را اصلا هنر حساب نمی‌کنند.»

کوکوشکا از نخستین هنرمندانی بود که نازی‌ها هنرش را تقیبح و بیش از 400 اثر او را از موزه‌های آلمان جمع کردند. به لطف نمایش آثار این هنرمند در لندن، مخاطبانی تازه پیدا کرد و با گریختن به بریتانیا، آنجا با آرامش روزگار گذراند و تابلوهایش را تا سال‌های پایانی دهه 1940 با موفقیت به فروش رساند.

از سوی دیگر، مارتا لیبرمان سرنوشتی متفاوت داشت. از آنجا که نازی‌ها حساب بانکی‌اش را مسدود کرده بودند، ناچار شد تابلوهای همسرش را در لندن به نمایش بگذارد تا پول فروش آنها را خرج زندگی کند. گفته می‌شود خاندان سلطنتی پرتره اینشتین او را خریدند اما معلوم نیست چک 350 پوندی به حساب مارتا واریز شد یا نه.

نمایشگاه «لندن 1938: دفاع از هنر «منحط» آلمانی» از روز یکشنبه هفتم اکتبر در گالری لیبرمان ویلا در شهر برلین آغاز به کار می‌کند و تا 14 ژانویه 2019 ادامه دارد.

نمایشگاه واسیلی کاندینسکی اسکار کوکوشکا گالری لیبرمان ویلا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین