کد خبر: 26829 A

اعتراف جالب دبیر جشنواره نانت درباره عباس کیارستمی

اعتراف جالب دبیر جشنواره نانت درباره عباس کیارستمی

ژروم بارون گفت: هر قدر سعی می‌کردیم عباس کیارستمی را بشناسیم، همیشه چند مرحله جلوتر از ما بود و این موضوع به نگاه او برمی‌گشت.

ایران آرت: ژروم بارون دبیر جشنواره فیلم نانت درباره تفاوت ساختاری جشنواره نانت با جشنواره‌های سینمایی ایران گفت: بارها به ایران آمدم، اما با جشنواره‌های سینمایی ایران آشنایی زیادی ندارم.

وی در گفتگو با مهر افزود: جشنواره فیلم نانت در یک شهر کوچک در فرانسه برگزار می‌شود، اما شهرت زیادی دارد. جشنواره فیلم نانت در میان ۴۵۰ جشنواره سینمایی در کشور فرانسه به دنبال کشف سینماهای جدید در جهان است و ما می‌خواهیم در آن تصویر بزرگی از کل جهان نشان دهیم.

بارون در مورد عباس کیارستمی و حضورش در جشنواره فیلم نانت توضیح داد: عباس کیارستمی در حالی در سال ۱۹۸۹ به جشنواره نانت آمد که از حضور حرفه‌ای او در سینما سال ها می‌گذشت و به همین دلیل خیلی دیر در جشنواره ما شناخته شد. اکنون ما در حال شناخت فیلم‌های قدیمی کیارستمی هستیم و این در حالی است که عباس کیارستمی ۲۰ سال قبل از آن کار می‌کرد و حرفه‌ای بود. وقتی اولین فیلم او را دیدم ۱۸ ساله بودم و واقعاً شوک شدم، چون نگاه آن زمان کیارستمی در ایران خیلی جلوتر از ما بود. کیارستمی در فیلم‌هایش ترکیبی از عکاسی، فیلم، نقاشی و ادبیات استفاده می‌کرد که این نوع سبک کار، الان در سینمای جهان به کار گرفته می‌شود ولی او در زمان خود این ایده را عملی کرد.

وی در توضیح بیشتر گفت: هر قدر سعی می‌کردیم عباس کیارستمی را بشناسیم، همیشه چند مرحله جلوتر از ما بود و این موضوع به نگاه او برمی‌گشت. آدم باید خیلی هنرمند باشد که بتواند برای مثال یک زندگی شهری، روستایی و بین‌المللی را تلفیق کند و فاصله‌ها را از بین ببرد که او این کار را می‌کرد. او می‌توانست فیلمی بسازد که در عین مهربانی و صداقت روستایی، جلوه‌های زندگی رسمی شهری را نمایش دهد.

بارون خاطرنشان کرد: در فرانسه جبهه چپ‌گرا با کیارستمی موافق نیست در حالی که برخلاف آن چیزی که آنها فکر می‌کنند، نگاه کیارستمی جهانی و متفاوت است.

دبیر جشنواره فیلم نانت گفت: درست است هر کشوری باید یک جشنواره بزرگ داشته باشد، اما خیلی مهم است جشنواره‌های کوچک دیگری نیز در آن کشور باشد تا بتوانند به جشنواره بزرگ کمک کنند. ایران هم کشور بزرگی است و برای بهبود عملکرد جشنواره‌ای بهتر است از این الگو تبعیت کند.

بارون درباره موفقیت بیشتر سینماگرهای ایرانی در جشنواره‌های جهانی گفت: نمی‌توان در این زمینه یک الگو ارایه کرد، اما الان خیلی از فیلمسازهای ایرانی به دلیل موفقیت‌های اصغر فرهادی، فرم و محتوای این فیلم‌ها را تکرار ‌می‌کنند این در حالی است که در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و امیر نادری بر اساس ایده و تفکر خودشان فیلم ساختند و همین موضوع سبب تنوع سینمایی در آن دوران شد. اگر ایده و تفکر نو بین فیلمسازهای جوان ایرانی نیز دارای اهمیت شود، مسلماً موفقیت‌های ایرانی‌ها دوباره تکرار خواهد شد.

اصغر فرهادی بهرام بیضایی عباس کیارستمی امیر نادری جشنواره فیلم نانت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین