کد خبر: 26152 A

انتقاد خواننده باسابقه از مداحی‌های امروزی / صداها خشن و عصبی است

انتقاد خواننده باسابقه از مداحی‌های امروزی / صداها خشن و عصبی است

خواننده و پژوهشگر موسیقی می‌گوید اغلب مداحی‌های امروز هم در فرم و هم محتوا دچار اشکالات جدی است.

ایران آرت: عبدالحسین مختاباد با انتقاد از مداحی هایی که این روزها رواج یافته است، به خبرگزاری ایرنا گفت: مداح ها دیگر خوش صدا نیستند، صدای اغلب آنها خشن و عصبی است و اکثر آنها از جنبه های زیبایی شناسی به طور کامل تهی شده اند.

وی اظهار داشت: محتوای کلام مداحان امروز خشن و حتی در بسیاری موارد آلوده به خرافات و توهین است. 

مختاباد با بیان اینکه امروز با صدایی نخراشیده و نتراشیده از سوی برخی با عنوان مداحی مواجهیم، اضافه کرد: این کارها با عنوان مداحی در ذهن مردم می ماند، فاجعه ای که از حدود ده سال قبل اتفاق افتاده است.

وی همچنین گفت: فریادهایی که برخی مداحان به جای مداحی انجام می دهند، متاسفانه دیر یا زود باعث بیماری آنها خواهد شد و مشکلات حنجره به سراغشان خواهد آمد چرا که از حنجره خود بسیار بد استفاده می کنند. 

این خواننده ادامه داد: اکنون اینگونه شده حتی کسانی که دانش خوانندگی ندارند و آشنا به تلفیق شعر و موسیقی نیستند، برای دیگران کلاس های آموزشی می گذارند تا از آنان بیاموزند.

این پژوهشگر موسیقی ادامه داد: این در حالی است که در گذشته بسیاری از مداحان شاعر و آشنا به ردیف های آوازی و قواعد موسیقی ایرانی بودند و ردیف خوان های ایرانی، تعزیه خوان های حرفه ای بودند، در کلاس های اخلاق و عرفان دستی داشتند و مداحی هم می کردند.

مختاباد گفت: اما اکنون در دسته های عزاداری طبل، نی، سنج، سنتور، تار و هر چه به دستشان برسد می آورند و این معضلی است که ما امروز به عنوان مداحی آن را شاهدیم.

وی یادآور شد: حتی در گذشته موسیقیدان های برجسته و آهنگسازها به دسته های عزاداری می رفتند تا از آنها الهام بگیرند، ملودی بیاورند و خواننده ها با این ملودی ها بخوانند چرا که نواهای مذهبی، نغمه های اصیلی بود که از دل و جان مردم بلند می شد و در واقع همان نواهای فولکلور و سنتی ایران بود که منبع الهام موسیقیدانان برجسته ایران قرار می گرفت.

مختاباد یادآور شد: این مداحی ها که در گذشته منبع الهام خوانندگان ایرانی بود، از روستاها و شهرستان های کوچکی برگرفته و با موسیقی ایرانی تلفیق می شد.

وی اضافه کرد: اما اکنون برعکس شده، برخی مداح ها، آهنگ های لس آنجلسی را بر می دارند و روی آن مداحی می کنند، آهنگی را با عنوان «قربون چشم هایت برم» را به عنوان مداحی به مردم ارایه می دهند.

عبدالحسین مختاباد موسیقی ایرانی مداحی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین