کد خبر: 25954 A

ببینید: قلعه‌ای که سه بار ساخته شد

ببینید: قلعه‌ای که سه بار ساخته شد

پرِجاما نام قلعه‌ای مربوط به عصر نوزایی (رنسانس) است که در ورودی دهانه غاری در جنوب‌مرکزی اسلونی ساخته شده است.

ایران آرت: قلعه پرجاما در منطقه تاریخی اینر کارنیولا در روستای پرجاما در فاصله حدود ۱۱ کیلومتر از شهر پُستوینا و ۹ کیلومتری از غار پستوینا در اسلوونی قرار دارد.

اولین اسنادی که به وجود این قلعه اشاره‌ کرده‌اند مربوط به سال ۱۲۷۴ و زمانی است که اسقف منطقه آکوییلا در ایتالیا این قلعه را به سبک گوتیک ساخت و با نام آلمانی «لوئگ» اسنادش ثبت شد.

به گزارش سایت چمدان، قلعه پرجاما زیر طاق صخره‌ای طبیعی مرتعی در دیواره‌ای سنگی در دل کوهستان ساخته شده و به‌‌همین‌دلیل دسترسی به آن بسیار دشوار است. بعدها این قلعه را خاندان اشرافی لوئگ معروف به شوالیه‌های آدلسبرگ خرید و آن را وسعت داد.

این قلعه به‌ عنوان کرسی شوالیه اِرازم لوئگر که در قرن پانزدهم لرد قلعه بود شناخته می‌شود. او پسر نیکولای لوئگر، حاکم امپراتوری در منطقه تریسته ایتالیا بود.

5

پس‌از خرابی قلعه اصلی، خاندان اوبربرگ ویرانه‌های آن را خرید و خاندان پورگستال در سال ۱۵۱۱ قلعه دومی روی آن ساخت اما این قلعه در زلزله ویرانگری که اوایل قرن شانزدهم رخ داد نابود شد. در سال ۱۵۶۷ دوک بزرگ چارلز اتریش، پرجاما را از بارون فیلیپ فن کُبِنزل اجاره و تا ۲۰ سال بعد اجاره‌بهای آن پرداخت کرد و در سال ۱۵۷۰ قلعه فعلی را به سبک نوزایی ساخت که تا امروز هم به همین شکل باقی مانده است.

قلعه پرجاما در قرن هجدهم یکی از اقامتگاه‌های تابستانی مجبوب خاندان فن کُبِنزل بود. در قرن نوزدهم این خاندان قلعه را به خاندان ویندیشگراتس فروخت و این خانواده تا پایان جنگ جهانی دوم مالک آن بود اما بعد از جنگ مقامات کمونیست یوگوسلاو این قلعه را جزء املاک ملی دانستند و آن را به موزه تبدیل کردند.

این قلعه در دهانه غاری بنا شده و به‌دلیل همین ویژگی منحصربه‌فرد بارها به لوکیشن فیلم‌ها و ویدیوموزیک‌ها تبدیل شد که معروف‌ترین آنها فیلم شمشیر خدایان با بازی جکی چان در سال ۱۹۸۷ است.

2

4
 

معماری قلعه معماری سنتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین