کد خبر: 25803 A

توصیه‌های برنده جایزه بوکر به نویسندگان / دست از تمیز کردن خانه بردارید!

توصیه‌های برنده جایزه بوکر به نویسندگان / دست از تمیز کردن خانه بردارید!

برنده جایزه بوکر گفت: هر کار دیگری در لحظه نوشتن جذاب است، حتی تمیز کردن زیر سینک! مقاومت کنید!

ایران آرت: پت بارکر، نویسنده و داستان‌نویس 75 ساله انگلیسی در سال 1995 و برای نگارش کتاب «جاده شبح» برنده جایزه من بوکر شد.

به گزارش ایبنا، پت بارکر بیشتر برای نوشتن رمان‌های تاریخی در دنیا شهرت دارد و برای نوشتن سه‌گانه «نوزایش» مورد استقبال قرار گرفت. اولین داستان از این سه‌گانه «نوزایش» نام داشت که در سال 1991 در میان نامزدهای جایزه بوکر قرار گرفت. دومین داستان «چشم به در» نام داشت که در سال 1993 منتشر شد و سومین قسمت از این مجموعه «جاده ارواح» یا «جاده شبح» نام داشت که موفق شد برای خانم نویسنده جایزه من بوکر را به ارمغان بیاورد. داستان این سه‌گانه درباره روان‌پزشک ارتش در دوره جنگ جهانی اول است که تلاش می‌کنند به بیماران یک بیمارستان جنگی کمک کند. بخش‌هایی از گفت‌وگوی او با مجله لیت‌هاب را بخوانید.

پیشنهاد شما برای نویسندگان جوان یا کسانی که دوست دارند نویسنده شوند چیست؟

از روی صندلی و پشت میز بلند نشوید. گاهی روند نوشتن بد پیش می‌رود و دوست دارید خود را مشغول کار دیگری کنید. هر کار دیگری در آن لحظه جذاب است حتی تمیز کردن زیر سینک! مقاومت کنید!

اولین کتابی که عاشقش شدید چه بود؟

«امیلی کلایمبز» نوشته ال. ام. مونتاگومری. سه‌گانه‌ای جذاب درباره دخترک یتیمی به نام امیلی استار که در کنار خاله‌اش زندگی می‌کند. امیلی دوست دارد نویسنده شود. 11 یا 12 ساله بودم که این کتاب را خواندم. پیش از خواندن این کتاب رویای نویسندگی را در سر می‌پروراندم و این کتاب سبب شد بفهمم رویای من تحقق‌یافتنی است.

آیا کتابی هست که آرزو کنید ای کاش من نوشته بودمش؟

بله. «فرانکنشتاین» نوشته ماری شلی! گاهی این اتفاق رخ می‌دهد که شخصیتی داستانی در اذهان دیگران می‌چرخد و از نویسنده‌اش هم فراتر می‌رود. شخصیت فرانکنشتاین در تلاش برای کشف قدرتش در زندگی نماد حس ناامیدی است که همه ما گاهی احساس می‌کنیم. چطور یک دختر 19 ساله-ماری شلی- که در فراق فرزندش هم بود موفق شد چنین شاهکاری خلق کند؟

وقتی خلاقیت‌تان خشک می‌شود چه می‌کنید؟

من اعتقادی به این موضوع ندارم. گاهی کلمات خود را به شما نشان نمی‌دهند و این موضوع بدان معناست که آن پروژه یا کتاب برای شما نیست و باید رهایش کنید و به سراغ پروژه و موضوع دیگری بروید. کلمات دهن نویسنده را ترک نمی‌کند بلکه او را به مسیری دیگر راهنمایی می‌کند.

جایزه بوکر بوکر بین المللی پت بارکر جایزه ادبی بوکر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین