کد خبر: 25678 A

نقاشان ایرانی مینیمالیست نیستند

نقاشان ایرانی مینیمالیست نیستند

کیوریتور نمایشگاه «کمتر غنی‌تر است» با موضوع نمایش آثار مینیمال توضیح داد که در فضای هنری ایران، نقاشان هنوز به طور کامل دغدغه کار مینیمال ندارند.

ایران آرت: نمایشگاه گروهی آثار هنری با گرایش مینی‌مال به نام «کمتر غنی‌تر است» با کیوریتوری علیرضا آدم‌بکان و یلدا جمالی در گالری نگر برپا شد و در این نمایشگاه آثار 14 هنرمند به نمایش درآمد. علیرضا آدم‌بکان در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: جمله «کمتر غنی‌تر است» در فضای مینی‌مال بسیار مطرح است و مفهوم آن این است که هر چقدر یک تصویر یا کلام خلاصه‌ترین حالت خود را داشته باشد، به مینیمالیسم نزدیک‌تر می‌شود.

آدم‌بکان افزود: اما هدف ما صرفا این موضوع نبود بلکه قصد داشتیم در دوره‌های مختلف کاری هر هنرمند، آثاری را که به این نگاه نزدیک‌تر است انتخاب کنیم. ممکن است یک هنرمند کار فیگوراتیو یا اکسپرسیونیستی انجام دهد اما در دوره‌ای از کار خود به آن سادگی رسیده باشد.

او درباره نحوه انتخاب هنرمندان این نمایشگاه گفت: سعی کردیم از هنرمندان جوان و جدی و فعال دعوت کنیم تا امکان بحث و گفت‌وگو درباره آثار نیز فراهم شود. در مرحله اول تعداد زیادی از هنرمندان انتخاب شدند که هنرمندان جوان سرشناسی هم در میان آنها بودند اما تنوع نگاه هنرمندان برای ما بیشتر اهمیت داشت و در نهایت این افراد برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند.

آدم‌بکان ادامه داد: هنرمندان آثار خود را بر اساس استیتمنت این نمایشگاه آماده نکردند بلکه من با توجه به شناختی که در طول سال‌های گذشته از آثار آنها داشتم، آثاری را انتخاب کردم که در میان آنها بیشتر به سادگی رسیده است. شاید در کار تعدادی از هنرمندان این سادگی کمرنگ‌تر از دیگران است اما با توجه به شناختی که از آنها دارم می‌دانم که آن دیدگاه حداقلی به این شکل در آثار آنها وجود دارد.

 

او با بیان اینکه مینی‌مالیسم را در نحوه چیدمان آثار، تنظیم متن و... نیز رعایت کرده‌اند ادامه داد: با توجه به فضای سنگینی که در جامعه به وجود آمده است احساس کردیم چندان مناسب نیست آثاری که روی دیوار می‌روند هم سنگین یا با فضای سیاه باشند. شاید در واقعیت چنین شرایطی وجود داشته باشد ولی ما خواستیم که بیننده‌ها وقتی در فضای گالری قرار می‌گیرند با یک حال خوب مواجه شوند و هدف اصلی ما از این نمایشگاه همین بود.

 

آدم‌بکان درباره گرایش هنرمندان ایرانی به مینی‌مالیسم گفت: نمی‌توان به طور مطلق دراین باره نظری داد چون مرز خطرناکی است. اغلب هنرمندان مینی‌مال مانند آنچه در تاریخ هنر می‌بینیم درون جریانی بودند که همه به این شکل کار می‌کنند. از سوی دیگر هر هنرمند یک زنگ استراحت در دوره کاری خود دارد که ممکن است در این زمان به کار مینی‌مال بپردازد. البته منظور این نیست که هنر مینی‌مال یک نوع تفریح است، اما با توجه به شرایط امروز کمتر پیش می‌آید که هنرمندی صرفا دغدغه این نوع کار را داشته باشد. شاید در معماری و دکوراسیون افراد به سمت مینی‌مالیسم گرایش داشته باشند تا از دغدغه‌های فراوان دور شوند، اما در نقاشی این طور نیست و بسیاری از هنرمندان حتی اگر کار مینی‌مال انجام داده باشند خودشان چنین دیدگاهی در زمان خلق اثر نداشتند.

 

نمایشگاه «کمتر غنی‌تر است» با آثاری از امیر کبیر‌نژاد، جلال‌الدین مشمولی، مهتاب مولوی، مریم رضوی، شقایق احمدیان، علیرضا آدم‌بکان، نسیم پیرهادی، پارسا پاینده، یلدا جمالی، یحیی رویدل، سبا سلیمانی، حسین شاه‌طاهری، واهیک هارطونیان و محسن فولادپور در گالری نگر برگزار شد.

 

علیرضا آدم‌ بکان گالری نگر یلدا جمالی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین