کد خبر: 25631 A

مرگ یکی از تاثیرگذارترین نقاشان ایرانی

مرگ یکی از تاثیرگذارترین نقاشان ایرانی

محسن وزیری مقدم از اساتید به نام نقاشی و مجسمه‌سازی کشور صبح امروز 16 شهریورماه در سن 94 سالگی درگذشت.

ایران آرت: محسن وزیری‌مقدم از چهره‌های تاثیرگذار هنر کشور امروز 16 شهریورماه در شهر رم درگذشت. این هنرمند که در سال‌های اخیر به سرطان روده مبتلا شده بود، هفته گذشته به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستانی در رم بستری شد و در نهایت امروز دارفانی را وداع گفت. این هنرمند مجسمه‌ساز و نقاش که نقش بی‌مثال در هنر ایران دارد، سال‌ها نیز به تربیت هنرجویان کشور پرداخت و چندین نسل از هنرمندان کشور شاگرد او هستند.

وزیری مقدم متولد سال 1303 در تهران است و سال 1334 راهی ایتالیا شد و در آکادمی هنرهای زیبای رم تحصیل کرد. وزیری‌مقدم در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده و آثار او در موزه‌های مهم دنیا نگهداری می‌شود. "شیوه طراحی"، "راهنمای نقاشی"، "طراحی" و "14 گفتار" از جمله کتاب‌های منتشر شده این هنرمند است.

محسن وزیری‌مقدم از جمله شاخص‌ترین هنرمندان نسل اول نقاشی نوگرای ایران است که آثاری بدیع با رویکرد مدرنیستی خلق کرده است. او با به‌کارگیری شیوه‌ای شخصی و منحصر به فرد در استفاده جسورانه از مواد و مصالح غیرمتعارف، دست به خلق آثاری زده که تا به امروز، تازگی و خلاقانه بودن خود را حفظ کرده‌اند.

مجموعه نقاشی‌های شنی  یکی از شاخص‌ترین دوره‌های هنری محسن وزیری‌مقدم است که به نام این هنرمند در سی‌و‌یکمین دوره­ بی‌ینال ونیز مطرح شد. این مجموعه کارها، رویکرد منحصر به فردی در نقاشی انتزاعی ایران به‌حساب می‌آیند که هنرمند با به‌کارگیری و ترکیب ماسه‌های قهوه‌­ای، سیاه و روشن بر سطح بوم به آن‌ها دست یافت.

وزیری مقدم از اواخر دهه ۱۳۳۰ خورشیدی، نقاشی بازنمودی را کنار گذاشته و به پژوهش و تجربه استفاده از ماده، بافت و امکانات بیان تصویری با سطوح مختلف پرداخت. این نقاشی‌­های انتزاعی که با حرکت‌های سریع دست ساخته شده‌­اند، مشخصاً تأثیرات جنبش هنر بی‌فرم (Art Informel) را  نشان می­‌دهند.

شن­‌نگاری­‌های وزیری‌مقدم، علاوه بر اینکه به یکی از جدی­‌ترین جریان­‌های هنر مدرن مربوط می­‌شود، ارجاعاتی به پریمیتیویسم یا نوعی بدویت­‌گرایی در هنر دارند. حتی می­‌توان دورتر رفت و آن‌ها را هم­تراز نقاشی­‌های دیواری انسان نخستین با دست در غارهای باستانی دانست. به همین جهت می‌توان تأثیری از هنر تجریدی و چکیده‌­نگارانه­ سپیده­‌دم تاریخ را بر آثار این هنرمند ردیابی کرد. دقیقاً از همین‌رو بسیاری از منتقدان غربی از جمله توروکو لی­وری، ماریو بوسالی و یا جولیو کارلو آرگان، اهمیت به‌سزایی برای این دوره از کارهای وزیری‌مقدم قایل شده­‌اند.

همچنین وزیری‌مقدم به ساخت مجسمه‌های چوبیِ مَفصلی و متحرکش مشهور است. او اولین بار مجسمه‌هایی ساخت که مخاطب می‌توانست در اثر هنری او دخالت داشته باشد

ایران آرت درگذشت این هنرمند را به خانواده و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوید.

 

محسن وزیری‌ مقدم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین