کد خبر: 24418 A

تنها زن رهبر ارکستر ایرانی شاگرد کیست؟

تنها زن رهبر ارکستر ایرانی شاگرد کیست؟

نزهت امیری موسیقی سنتی را نزد حسین علیزاده آموخته ولی به موسیقی کلاسیک علاقه بیشتری دارد.

ایران آرت: نزهت امیری متولد 22 آذر 1339، رهبر ارکستر و از موسیقی‌دانان معاصر ایران است. از او به عنوان تنها رهبر ارکستر زن ایرانی ساکن ایران و اولین زن ایرانی در زمینه رهبری ارکستر نام برده می‌شود. امیری می‌گوید موسیقی کلاسیک را به موسیقی سنتی ترجیح می‌دهد. نزهت امیری به عنوان رهبر میهمان ارکستر ملی ایران، اجرای این ارکستر را در هشتم شهریور 1397 از ساعت 21:30 در تالار وحدت رهبری می‌کند.

نزهت امیری، رهبر ارکستر ملی موسیقی ایران درباره انتخابش به این سمت به اعتمادآنلاین گفت: «متاسفانه در زمینه رهبری ارکستر ملی ایران اولین زن هستم و تا این زمان هیچ زن دیگری این مسئولیت را بر عهده نداشته است. البته متاسفانه در تاریخ موسیقی ایران ما رهبر ارکستر زن نداشته‌ایم. سئوال من این است که چرا تا به امروز این سازو کار فراهم نشده که زنان ما به اندازه مردان بتوانند در موسیقی تاثیر گذار باشند. من به عنوان رهبر مهمان این شانس را داشته‌ام که ارکستر ملی ایران را رهبری کنم. البته بحث اینکه ما زنانی داریم که می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند هم مهم است و باید به آن پرداخت. مساله دوم پاسخ به این سوال است که آیا زنانی بوده‌اند که این استعداد را داشته‌اند اما در انتخاب آنها کوتاهی شده است؟»

امیری ادامه داد: «من سال 84 نیز کنسرت مضرابی استاد دهلوی را با 68 موزیسین رهبری کردم. من همواره سعی کرده‌ام که به صورت حرفه‌ای این کار را انجام دهم. جالب است که به غیر از رهبری ارکستر ملی هیچ گرایش دیگری را در موسیقی دنبال نکرده‌ام. به صورت تخصصی کار کرده‌ام تا کمبود‌هایی شبیه به عدم طی مدارج علمی و خروج از کشور «با استفاده از بورس» را جبران کنم. تمام چیزهایی که باید زیر نظر استاد فرا می‌گرفتم را به تنهایی و با تمرین در خانه یاد گرفتم. تحصیلات آکادمی من آهنگسازی است اما رهبری ارکستر را به صورت تجربی فرا گرفتم.»

رهبر مهمان ارکستر ملی ایران در انتها گفت: «موسیقی سنتی را نزد استاد علیزاده یاد گرفتم، اما از ابتدا گرایش من به موسیقی کلاسیک بیشتر بوده تا موسیقی سنتی و این نوع موسیقی را ترجیح می‌دهم. ارکستر ملی ایران و رهبری آن بسیار مهم است اما مهم‌تر از آن تاثیرگذاری بر روند موسیقی کلاسیک ایران و بعد از آن دنیاست. مایلم کمک کنم که در روند اجرای ارکستر تاثیر بگذارم و تغییراتی ایجاد کنم. 9 جلسه با ارکستر سمفونیک ملی ایران تمرین خواهم داشت و بعد از آن اجرا برگزار می‌شود.»

حسین علیزاده ارکستر ملی ایران نزهت امیری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین