کد خبر: 24332 A

تقابل سنت و مدرنیسم در گالری فرمانفرما

تقابل سنت و مدرنیسم در گالری فرمانفرما

امیررضا فقیهی گفت؛ از المان‌های نقاشی ایرانی برای نشان دادن تقابل سنت و مدرنیسم در آثار مدرنش بهره می‌برد.

ایران آرت: نمایشگاه آثار امیر رضا فقیهی با عنوان «دیالکتیک» در گالری فرمانفرما برپاست. این هنرمند درباره آثارش به ایران آرت گفت: دغدغه اصلی من در هنر نقاشی تقابل سنت و مدرنیته است. این یکی از مهم‌ترین مسائل روز چه در هنر و چه در اقتصاد و مسائل اجتماعی و سایر حوزه‌هاست. به نظرم رسید که در هنر این دو همیشه در حال گفت‌وگو هستند.

وی افزود: کارم را با مینیاتور شروع کردم و در واقع ابتدا با فضای سنتی نقاشی ایرانی آشنا شدم. برای همین در این آثار از المان‌های مینیاتور در تلفیق با فضای سرد و بی‌روح صنعتی امروز بهره بردم. پرنده را از نقاشی ایرانی گرفتم و در این آثار برایم نماد سنت، لطافت و هویت هستند و لوله و چرخ دنده نشانی از فضای صنعتی مدرن دارند.

آثار امیررضا فقیهی

این هنرمند توضیح داد: ما یک ریشه داریم که به آن وابسته‌ایم. این ریشه سنتی ما همواره با تجدد در جنگ و جدال است. گاهی می‌توانیم خودمان را با آن وفق دهیم و گاهی نمی‌توانیم. کسانی که نمی‌توانند بین سنت و مدرنیسم در زندگی خود تعادل برقرار کنند، دچار بحران هویت می‌شوند. این از دغدغه‌های من در دنیای هنر است و سعی کردم آن را به تصویر بکشم. برای همین نام آن را «دیالکتیک» گذاشتم.

آثار امیررضا فقیهی

فقیهی گفت: آثار نمایشگاه حاضر شامل سیزده تابلو از نقاشی‌های اکریلیک با ترکیب مرکب است. این نمایشگاه نخستین نمایشگاه انفرادی‌ام با این موضوع است و قبلا بیشتر آثار با موضوع مینیاتور را به نمایش گذاشته‌ام. مثلا یکی از تابلوهایم به نام «عروج در منا» یکی از آخرین کارهایم بود که در موزه حج و اوقاف نصب شده است و بیش از ۶ ماه روی آن کار کردم.

او ادامه داد: چون نقاشی‌ها المان‌های نقاشی ایران را دارد لزوما پر از رنگ نیست. رو هم رفته من از دو رنگ قالب در این آثار بهره بردم که طوسی و نارنجی هستند. طوسی فضای سرد دنیای صنعتی امروز را نشان می‌دهد و نارنجی نماد پوسیدگی و زنگ آهن و فضاهای این دنیاست. البته رنگ سفید هم که با آن پرنده را نشان داده‌ام از آرامش و سنت نمایندگی می‌کند.

امیررضا فقیهی در پایان گفت: سه تابلو این نمایشگاه یک در یک و نیم هستند ولی باقی در اندازه‌های تقریبا کوچک‌تر مثل ۶۰ در ۶۰ و ۷۰ در ۷۰ هستند.

نمایشگاه «دیالکتیک» تا ۲۶ مرداد ماه در گالری فرمانفرما به نشانی تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.

 

مینیاتور گالری فرمانفرما امیرضا فقیهی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین