کد خبر: 24329 A

اسپیلبرگ 3 فیلم دشوارش را معرفی کرد

اسپیلبرگ 3 فیلم دشوارش را معرفی کرد

اسپیلبرگ گفت: آنقدر در زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای سرم شلوغ است که دیگر وقت فکر کردن به موفقیت و شکست را ندارم.

ایران آرت: «بازیکن یک آماده» اقتباس سینمایی رمانی به همین نام نوشته ارنست کلاین است که در سال ٢٠١١ منتشر شد؛ این داستان سرشار از ارجاعات به فرهنگ عامه دهه ١٩٨٠ است؛ در حقیقت دهه‌ای که تحت سلطه اسپیلبرگ- هم در مقام کارگردان و هم در مقام تهیه‌کننده- بود («بازگشت به آینده»، «احمق‌ها» و «ارواح خبیثه») .

به گزارش اعتماد، عنوان «بازیکن یک آماده» همان عبارتی است که وقتی فرد در بازی‌های آرکید آتاری سکه‌ای می‌انداخت، روی نمایشگر می‌درخشید. فیلمنامه که نوشته زک پن و ارنست کلاین است به فیلم‌های جان هیوز و ژاکت قرمزی که مایکل جکسون در ویدیوی «تریلر» به تن کرده بود، اشاره دارد.

بروکس بارنز در نیویورک تایمز می‌نویسد، وقتی سوالم را می‌پرسیدم استیون اسپیلبرگ ٧١ساله عینکش را روی صورتش میزان کرد. روی شقیقه‌هایم چند قطره عرق نشسته بود. در سالن کوچک کنفرانس استودیوی یونیورسال روبه‌روی همدیگر نشسته بودیم. با سیگاری خاموش بازی می‌کرد (این روزها فقط سیگار را توی دستش نگه می‌دارد) و درباره استقبالی که در روزهای گذشته از فیلم علمی-تخیلی جدیدش، «بازیکن یک آماده» در جشنواره فیلم جنوب از جنوب‌غربی (South by the Southwest Film Festival) شده است، صحبت کرد. مخاطبان سینما معتقدند این فیلم پرهزینه بازگشتی به شکوه «پارک ژوراسیک» و «ای‌. تی. موجود فرازمینی» است.

استیون اسپیلبرگ با لبخند گفت: «آه، خدای من، چه شبی بود. احساس می‌کردم دوباره ١٠ ساله شده‌ام!»

اما به هیچ‌وجه نمی‌شد از آن پرسش مایوس‌کننده دست بکشم: آیا مجبور بود ثابت کند استعدادش را از دست نداده است؟ اگر مردم پس از دیدن «بازیکن یک آماده» بگویند استیون اسپیلبرگ با جادوی قدیمش بازگشته است یعنی آنها بر این باورند که او استعدادش را مدتی از دست داده بود. از طرفی چند ساخته آخر او- از جمله «غول مهربان بزرگ» و «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» که از آنها با عبارت «سرگرم‌کننده» یاد کرده بود، خیلی هم سرگرم‌کننده نبودند.

اسپیلبرگ با لحنی آرام پاسخم را داد: «آنقدر در زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای سرم شلوغ است که دیگر وقت فکر کردن به موفقیت و شکست را ندارم. من همیشه با سرعت تمام به جلو پیش می‌روم و خیلی به گذشته نگاه نمی‌کنم. به همین خاطر است که پس از اینکه فیلمی را ساختم به سینما نمی‌روم تا آن را ببینم. گاهی سال‌ها می‌گذرد و جرات می‌کنم فیلمی را دوباره می‌بینم و گاهی در این جور مواقع بعد از گذشت پنج دقیقه پخش فیلم را قطع می‌کنم.» از پنجره بیرون را نگاه کرد.

اسپیلبرگ می‌گوید: «عمیقا به این تکنولوژی که وجود دنیایی جایگزین را فراهم می‌کند، علاقه‌مندم. چون حقیقتا باور دارم به ماده فوق مخدر آینده بدل می‌شود.»

اسپیلبرگ «بازیکن ...» را سومین فیلم دشوار حرفه‌اش نامید. «آرواره‌ها» (١٩٧٥) هنوز دشوارترین فیلمش طبقه‌بندی می‌شود چراکه زمان زیادی صرف مساعد شدن وضعیت دریا و عمل کردن کوسه مکانیکی شد. دومین فیلم دشوار او «نجات سرباز رایان» (١٩٩٨) بود که به تصویر کشیدن صحنه تاثیرگذار و پیچیده پیاده شدن سربازان امریکایی در ساحل اوماها طی نبرد نرماندی می‌پرداخت.

او می‌گوید سومین ساخته دشوارش تاثیری پوپولیستی روی او در مقام فیلمساز داشته و باعث شده او در فکر ساخت فیلم‌های مهیج دیگر نیز باشد. او می‌گوید: «حافظه عضلانی ساخت چنین فیلم‌هایی با تجربه کارگردانی «بازیکن...» به من بازگشت و یادآور روزگاری شد که کارگردانی جوان‌تر بودم.»

استیون اسپیلبرگ بازیکن شماره یک آماده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین