کد خبر: 24328 A

پرفروش ترین کتاب های داستانی و شعر سال97

پرفروش ترین کتاب های داستانی و شعر سال97

با سه کتاب پرفروش داستانی و سه کتاب پرفروش شعر در سال 97 آشنا شوید.

ایران آرت: هر چقدر فناوری پیشرفت کند، هر چقدر زندگی مردم با تلفن همراه و رایانه گره بخورد و هر چقدر فضای مجازی مردم را سرگرم کند، همچنان کتاب، جزئی جدایی ناپذیر از زندگی انسان است.

به گزارش خراسان، هنوز هستند عده ای که دلشان می خواهد برگ های کاغذی کتاب را ورق بزنند و بویش را استشمام کنند.هر چند سرانه مطالعه در کشورما به شدت پایین است و آمارها، خبرهای ناخوشایندی از بی میلی مردم سرزمین مان به کتاب خوانی دارد بازهم کتاب خوان هایی داریم که سراغ کتاب می روند. خبرگزاری ایبنا، فهرستی از پرفروش ترین کتاب های داستانی و شعر را در پنج ماه اول امسال منتشر کرده است. در این مطلب با سه کتاب برتر داستانی و سه کتاب برتر شعر در این فهرست، بیشتر آشنا می‌شویم.

در پناه شعر

شعر زندگی است؛ در امید و ناامیدی همراه و پناه ما ایرانیان می شود و به واژه هایش دل می بندیم. این روزها، مجموعه های شعر فروش خوبی ندارد و مردم معمولا با پیگیری صفحه شاعر مورد علاقه خود پیش می روند. اما با همه این ها نسخه کاغذی لطف دیگری دارد؛ این که مثلا با مداد کنار یک شعر علامتی بزنیم و دور سطری دیگر خط بکشیم! در ادامه سه کتاب شعر پرفروش این روزها را معرفی می کنیم که می تواند سلایق مختلف را جذب کند و راضی نگه دارد: «اسکارلت دهه شصت» اثر سجاد افشاریان؛ «سیب هوس» اثر امید صباغ نو و «دلهره مدام گریختن» اثر سابیر هاکا.

«اسکارلت دهه شصت»؛ سجاد افشاریان

مجموعه ای است شامل پنجاه و چهار شعر که به همت نشر چشمه به بازار کتاب عرضه شده و با این که نخستین مجموعه شعر افشاریان است، به دلیل استقبال کم نظیر در فهرست پر فروش ترین های مجموعه کتاب های جهان تازه شعر قرار گرفته است. این کتاب 104 صفحه ای 10هزار تومان قیمت دارد. در این مجموعه می خوانیم: «فقط می خواهم معجزه ام/شادی چشم هایت باشد/من پیامبر لبخندم/ خدا کند که با خدا به نتیجه برسیم.»

«سیب هوس»؛ امید صباغ نو

مجموعه شعر «سیب هوس» گزیده ای از غزل های صباغ نو است که در انتشارات نیماژ منتشر شده است. در این کتاب 13 غزل چاپ نشده، در کنار 72 غزل انتخابی از هفت مجموعه غزل منتشرشده بین سال های 88 تا 96 قرار گرفته است. بخش زیادی از این غزل ها برای چاپ در این گزیده ویرایش شده و تغییر کرده است. بیشتر غزل های این مجموعه عاشقانه است، اما تعدادی از غزل های آیینی و اجتماعی هم در آن چاپ شده است. غزل «سیب هوس» با صدای امیر عظیمی منتشر شده است. امید صباغ نو تا به حال مجموعه های شعری مثل مجموعه غزل «می میرم اگر روی دلم پا بگذاری»، مجموعه غزل «تاریخ بی حضور تو یعنی دروغ محض!» و مجموعه غزل «خودزنی» را منتشر کرده است.

«دلهره مدام گریختن»؛ سابیر هاکا

این مجموعه هفت هزارتومان است و 64صفحه دارد: «از من نخواه که دوستت نداشته باشم/عشق اگر بمیرد/زندگی بال هایش را می گشاید و/ می پرد/چنان پرنده ای که ناگهان بهراسد....» در بخشی از مقدمه «دلهره مدام گریختن» با عنوان «زنده ام اما کمی دور از زندگی» آمده است: «از خودم می پرسم چه کسی هستم، آیا همانی هستم که می خواستم باشم؟ همه دردهای گذشته را به یکباره در خود احساس می کنم. مرد میان سالی که احساس می کنم خیلی دیرتر از آن چه در ذهنم است به دنیا آمده ام و همین کافی است که اعتراف کنم من به درد زندگی در اجتماع نمی خورم، احساسم می گوید بهتر است تا زمانی که قرار است بمیرم یا از این مصیبت رهایی پیدا کنم که بعید می دانم، تنها باشم....» سابیر هاکا متولد اول خرداد 1365 است. او اصالتی کرمانشاهی دارد و ساکن تهران است. شمار زیادی از اشعار هاکا به زندگی کارگران می پردازد و عده ای نیز به همین دلیل او را شاعر کارگران نامیده اند.

داستان های پر مخاطب

اهالی کتاب و کتاب خوانی معمولا درباره بهترین کتاب ها بایکدیگر صحبت می کنند و نظرات متفاوتی هم در این باره دارند، عده ای هم فارغ از امتیازات ادبی مختلف یک کتاب، به 

تیراژ فروش کتاب ها نگاهی می اندازند تا به سراغ آن ها بروند و از مطالعه آن لذت ببرند. در ادامه سه کتاب پرفروش این روزهای بازار کتاب را معرفی کرده ایم که شاید شما هم با خواندن آن ها لذت مطالعه کتاب را بچشید و از کتاب خواندن لذت ببرید: «طریق بسمل شدن» اثر محمود دولت آبادی، «قهوه سرد آقای نویسنده» اثر روزبه معین و «ملت عشق» اثر الیف شافاک با ترجمه ارسلان فصیحی.

«طریق بسمل شدن»؛ محمود دولت آبادی

«طریق بسمل شدن» در بستر جنگ ایران و عراق و در خط مقدم جبهه روایت می شود. در متن داستان، ستوان قصه مدام از بسمل شدن سخن به میان می آورد. «تو که می دانی من نام یک پرنده هستم، نام یک پرنده را بر خود نهاده ام! و پرنده نابود نمی شود، بسمل می شود.» دولت آبادی این اثر را در فاصله سال های 1383 تا 1385 نگاشته است. «طریق بسمل شدن» در 133 صفحه با قیمت 18 هزارتومان توسط نشر چشمه منتشر شد.

«قهوه سرد آقای نویسنده»؛ روزبه معین

کتاب قهوه سرد آقای نویسنده یک رمان ایرانی با موضوع عاشقانه است که تمِ معمایی هیجانی دارد و در مدت زمان تقریبا یک ماهه به چاپ بیستم رسید و می توان گفت به نحوی شگفتی ساز است. این رمان تا به امروز بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شده است. در قسمتی از داستان می خوانیم: «اولین باری که دزدی کردم هفت سالم بود، شایدم هشت سال، لقمه های همکلاسیم رو می دزدیدم، آخه خیلی خوش مزه بودن، بعد از اون دیگه دستم به دزدی عادت کرد... آخرین باری که دزدی کردم یه غروب چهارشنبه لب ساحل بود، یه کیف زنونه رو از روی شن ها کش رفتم. اما وقتی تو خونه کیف رو باز کردم خبری از پول نبود، پر بود از قلم موی نقاشی، رنگ روغن، لوازم آرایش، یه عطر زنونه و یه عکس! عکس زیباترین دختری که تا حالا دیدم، با چشم هایی معصوم و لبخندی دلنشین، تموم شب رو داشتم به اون عکس نگاه می کردم، همیشه دلم می خواست...» این کتاب را نشر «نیماژ» در 220 صفحه و به قیمت 25 هزار تومان منتشر کرده است.

«ملت عشق»؛ الیف شافاک

کتاب «ملت عشق» نوشته «الیف شافاک»، نویسنده ترکیه ای، مورد استقبال مخاطب های رمان در ایران قرار گرفته است. این اثر با زبانی ساده و روان داستان آشنایی «شمس تبریزی» را با «مولانا جلال الدین محمد بلخی» روایت می کند. شخصیت هایی که جایگاه ویژه ای میان مخاطبان ایرانی دارند؛ هرچند مورخان و منتقدان ترک در نقد های متعددی بیان کرده اند که اطلاعات تاریخی ارائه شده در این روایت مخدوش و غیرقابل استناد است. این رمان نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر دنیا نیز فروش خوبی داشته است. این نوع نوشتار و سبک روایت ساده توجه طیف های مختلفی از مخاطبان کتاب در جهان را به خود جلب کرده است.

الیف شافاک از آن دست نویسنده هایی است که به رویداد های سیاسی - اجتماعی ترکیه بی اعتنا نیست و این مولفه نیز در جلب توجه رسانه ها و مخاطبان به این نویسنده و اثرش موثر بوده است. او معتقد است:«نویسنده شخصیتی مجهول و غیرفعال نیست که گوشه ای بنشیند و داستان بنویسد و شعر بگوید بلکه باید موجی جدید ایجاد کند که به نفع مردم باشد.»ملت عشق با ترجمه ارسلان فصیحی در 512 صفحه و قیمت 22 هزار تومان توسط نشر ققنوس به بازار کتاب راه پیدا کرده است.

رمان شعر محمود دولت آبادی سجاد افشاریان الیف شافاک داستان کتاب شعر امید صباغ نو سابیر هاکا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین