کد خبر: 24266 A

موراکامی مخاطبانش را غافل‌گیر کرد

موراکامی مخاطبانش را غافل‌گیر کرد

هاروکی موراکامی در اولین برنامه رادیویی خود نگارش رمان را همچون ریتم در موسیقی و دویدن توصیف کرد.

ایران آرت: هاروکی موراکامی نویسنده مطرح و پرفروش ژاپنی که کمتر در میان عموم ظاهر می‌شود در اولین برنامه رادیویی خود که یکشنبه شب از رادیو توکیو پخش شد درباره موزیک‌های مورد علاقه‌اش، نوشتن رمان و دویدن و مسائل گوناگون صحبت کرد و طرفداران خود را بسیار هیجان‌زده‌ کرد. 

به گزارش ایسنا، این برنامه رادیویی از پیش‌ ضبط‌شده هر یکشنبه شب پخش می‌شود و به موضوعات اصلی در زندگی «موراکامی» به عنوان یک رمان‌نویس می‌پردازد: نوشتن و موسیقی. در این شو رادیویی ۵۵ دقیقه‌ای «موراکامی» ۹ موسیقی مورد علاقه‌اش را در سبک‌های راک و  جز پخش کرد و داستان‌های پشت این آهنگ‌ها را با مخاطبان به اشتراک گذاشت و در این میان از نوشتن و دویدن نیز گفت. 

«موراکامی » که در چند سال اخیر همواره یکی از شانس‌های کسب نوبل ادبیات بوده است در اولین قسمت از این برنامه رادیویی گفت: در ابتدا قصد نداشتم نویسنده شوم و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در یک کلوپ موسیقی جز در توکیو فعالیت می‌کردم و موسیقی علاقه‌ام بود. سبکم در نویسندگی نیز تحت تاثیر همین موسیقی است. 

این نویسنده ۶۹ ساله توضیح داد: به جای آن‌که تکنیک‌های نویسندگی را از کسی بیاموزم در نویسندگی رویکردی موزیکال اتخاذ کردم و در عین حال حواسم به ریتم و هارمونی و بداهه‌نوازی نیز بود. درست شبیه نوشتن در حال رقصیدن، گرچه در واقع نمی‌رقصم. برای من نوشتن فرآیندی فیزیکی است و اگر شما فکر می‌کنید که خواندن کتاب‌های من برای‌تان ساده است احتمالا از لحاظ موسیقایی با من اشتراکاتی دارید. 

او در این برنامه رادیویی از زمانی صحبت کرد که تصمیم گرفت نویسنده شود؛ ساعت یک و نیم ظهر اول آوریل سال ۱۹۷۸ و در حالی که مشغول تماشای یک بازی بیسبال در استادیوم شهر توکیو بوده است.

اولین رمان «موراکامی» با عنوان «به آواز باد گوش بسپار» در سال ۱۹۷۹ منتشر شد. رمان عاشقانه «جنگل نروژی» نوشته وی در سال ۱۹۸۷ به بازار آمد و به اولین اثر پرفروشش تبدیل شد و نامش را به عنوان یک ستاره ادبی جوان تثبیت کرد. از دیگر آثار جدیدتر او می‌توان به «سوکورو تازاکی بی‌رنگ و سال‌های زیارتش»، «۱Q۸۴» و جدیدترین اثر او «قتل فرمانده» اشاره کرد. موسیقی یکی از موتیف‌های مهم در داستان‌های «موراکامی» محسوب می‌شود و او درباره این موضوع نیز کتاب‌ نوشته است. 

 «موراکامی» پس از تبدیل شدن به یک نویسنده خیلی زود دویدن را آغاز کرد. ابتدا این کار را برای افزایش وزن ناشی از ساعت‌ها نشستن و نوشتن انجام می‌داد اما پس از آن این ورزش را به طور جدی‌تری دنبال کرد و در بیش از ۳۰ رقابت ماراتن نیز شرکت کرد. 

او معتقد است برای نگه‌داشتن قدرت فیزیکی‌اش می‌دود: زمانی که می‌نویسید توانایی فیزیکی شما اهمیت بالایی دارد. شما ساعت‌ها می‌نشینید و می‌نویسید و این انرژی بسیاری را طلب می‌کند، گرچه بسیاری از افراد به صحبت‌های من اعتقادی ندارند. 

موراکامی در بخش‌ دیگری از این برنامه رادیویی به پرسش‌هایی که از میان دوهزار سوال از سراسر جهان انتخاب شده بود پاسخ داد. در یکی از این پرسش‌ها آمده بود که وی چه موسیقی‌ای را برای مراسم تدفین خود ترجیح می‌دهد که او در پاسخ گفت ترجیح می‌دهد در سکوت برود. 

انرژی هسته‌ای، صلح جهانی و اعدام ۱۳ نفر از اعضای فرقه تروریستی «اوم شینریکیو» در ژاپن از دیگر مباحثی بود که «موراکامی» در اولین برنامه رادیویی خود درباره آن‌ها صحبت کرد. 

هاروکی موراکامی موراکامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین