کد خبر: 24241 A

۸۱ سال پس از مرگ نخستین عکاس جنگی زن

۸۱ سال پس از مرگ نخستین عکاس جنگی زن

گردا تارو نخستین عکاس زن در تاریخ عکاسی جهان بود که جان خود را برای ثبت صحنه‌های جنگ به خطر انداخت و در ۲۶ سالگی در همین راه کشته شد.

ایران آرت: صفحه اول سایت گوگل در نخستین روز ماه اوت تصویر خود را به زنی اختصاص داده بود که در نگاه اول چندان آشنا به نظر نمی‌رسید. مناسبت این کار گوگل هم 108 سالگی تارو بود؛ زنی که در اوج جنگ‌های داخلی اسپانیا به هشدار دور ماندن از خط مقدم توجه نکرد و روز 25 ژوییه 1937 در 26 سالگی به شکلی دردناک کشته شد. تانک نیروهای جمهوریخواه خودروی حامل او را زیر گرفت و به زندگی عکاس جوان پایان داد.

به گزارش همشهری آنلاین، تارو پیش از آنکه برخی از بهترین عکس‌های کارنامه خود را در جنگ‌های داخلی اسپانیا خلق کند، عکاسی نسبتا شناخته‌شده بود. او مدتی از نزدیک با رابرت کاپا همکاری کرد که با راه‌اندازی آژانس عکس مگنوم به چهره‌ای ماندگار در تاریخ عکاسی دنیا تبدیل شد. تارو و کاپا عکس‌هایشان را در روزنامه حزب کمونیست فرانسه منتشر کردند؛ جایی که دختر جوان یک چهره ضدفاشیست شناخته و به واسطه رنگ موها و اندام ظریفش به «روباه کوچولوی قرمز» معروف شد.

پس از مرگ تارو حین انجام وظیفه در جبهه جنگ، حزب کمونیست مراسمی باشکوه برای تدفین او در پاریس تدارک دید تا همبستگی خود را با مردم اسپانیا نشان دهد. بیش از 10 هزار نفر در این مراسم شرکت کردند و آلبرتو جاکومتی، مجسمه‌ساز نامدار سوئیسی ماموریت یافت مجسمه‌ای درخور نام تارو برای نصب کنار سنگ قبرش بسازد.

هر چند تقریبا 70 سال طول کشید تا نقش او به عنوان عکاسی سنت‌شکن به رسمیت شناخته شود. در پانتئون عکاسان جنگی، همه چیز داشت و تارو زیر سایه او مانده بود. تا اینکه یک چمدان مکزیکی در سال 2007 شامل هزاران نگاتیو از عکس‌های این زوج کشف شد که نشان می‌داد صدها عکس موجود در کارنامه کاپا در واقع حاصل کار تارو بوده است.

تارو در آلمان به دنیا آمد و به دلیل درگیری در فعالیت‌های تبلیغاتی ضدنازی در 23 سالگی سرزمین مادری‌اش را ترک کرد. او اندکی بعد با اندره فریدمان مجارستانی آشنا شد که نامش را به کاپا تغییر داد. آنها در 1936 برای حضور در جنگ‌های داخلی اسپانیا به بارسلونا رفتند و عکس‌های تارو از بمباران والنسیا پس از حدود 80 سال همچنان تکان‌دهنده است.

عکاس گردا تارو عکاس جنگی عکاس زن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین