کد خبر: 24124 A

واکنش متفاوت احسان خواجه‌امیری به کنسرت خیابانی شجریان

واکنش متفاوت احسان خواجه‌امیری به کنسرت خیابانی شجریان

احسان خواجه‌امیری درباره کنسرت‌های رایگان خیابانی گفت: من دوست ندارم درباره بحث‌های نمایشی و چنین شوآف‌هایی اظهارنظر کنم.

ایران آرت: فرزند خلف سیاوش موسیقی ایران از روزهایی حرف زده که همه چونان سیاوش در حال گذر از آتش هستیم و صد البته باید کاری کرد که حالمان به شود. اصل ماجرا اینکه یکی دو روزی است همایون شجریان با چند جمله کوتاه روی دیوار خانه مجازی‌اش از آمادگی برای برگزاری کنسرت ‌خیابانی جهت بهبود حال مردم خبر داده، آن هم بدون هیچ چشمداشت مالی.

به گزارش همشهری، همایون خان البته پیش‌ترها هم یک‌بار دیگر برای برگزاری اجرای عمومی برای مردم حرف به میان آورده بود اما برخلاف این بار، آن دفعه چندان اعتنایی به آن پیشنهاد نشد. حالا اما گویی آتش روزگار بیشتر بر جان سیاوشان داغ نهاده و همراهی‌ها با این پیشنهاد لااقل در همان حد اعلام نظر مسیر امیدوار کننده‌ای را طی کرده است.

از یک سو اهالی شورای شهر از به‌کار بستن تلاش‌شان برای تعبیر این‌رؤیا سخن گفته‌اند و از سوی دیگر رئیس خانه موسیقی قول داد تا پی این داستان را بگیرد. با این همه اما ناگفته پیداست که برای به واقعیت بدل شدن و شنیدن آوای فرزند دماوند آواز ایران در خیابان‌ها، مسیر بس پرپیچ و مقصد بسیار دور از دسترس است. هنوز نمی‌توان با قطعیت هیچ نظری داد جز اینکه دل به امید بسپاریم و بدانیم اول شرط عشق، ‌تر دامنی است. همایون شجریان نخستین شرط، یعنی عشق به مردم وطنش را در مشت دارد.

ما هم‌داستان مردم هستیم

«هنرمند همواره دوستدار مردمش است و می‌خواهد همدل و هم داستان مردم باشد. با این پیش‌فرض خیلی طبیعی است که پیشنهاد جناب شجریان پیشنهاد یگانه و دلنشینی باشد.» این حرف‌های حسام‌الدین سراج خواننده سنتی کشور است. او به همشهری می‌گوید: «ما هم حاضریم و هم علاقه‌مندیم که همپای دیگر هنرمندان کنسرت رایگان برگزار کنیم تا مردم دلشان گرم شود و این اتفاق، تسکینی باشد برای خاطر مکدر ایرانیان.»

او البته از مسئولان ذیربط هم درخواست می‌کند تا برای به نتیجه رسیدن این اتفاق مبارک در تهران و حتی دیگر شهرهای ایران کمک کنند و با تسهیل انجام موضوعاتی نظیر مجوز، در برگزاری چنین رویدادهای هنری عمومی پیشقدم شوند.

اشاره سراج به موضوع تسهیل شرایط برگزاری چنین کنسرتی البته یک دغدغه جدی درمیان هنرمندان و مردم و حتی بعضی مسئولان است. نباید فراموش کرد که تا‌کنون اتفاق‌های این‌چنینی حتی در مقیاس‌های بسیار کوچک‌تر با دست‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌های متعددی روبه‌رو بوده‌است.

سکوت و سرشاری از ناگفته‌ها 

وقتی پای اتفاق‌های مهم وسط باشد مدافعان و مخالفان سرسخت هم از پی یکدیگر ظهور می‌کنند. بمب‌های خبری در کسری از ثانیه همه را مبتلا می‌کنند و بعضی وقت‌ها مخالفت‌ها نه با شخص که با سایه‌روشن‌های یک واقعه معنا پیدا می‌کند. احسان خواجه‌امیری از آن دست خواننده‌های با اخلاق و مردمی کشور است که به سیاق پدر، همواره در کنار صدای گرم، صمیمیت بی‌اندازه و مهربانی بی‌پایان را هم به مردم هدیه داده‌است. با این همه اما او چندان با ماجرای برگزاری کنسرت خیابانی توسط شجریان یا هر خواننده دیگر موافق نیست. او در پاسخ به سؤال همشهری درباره این موضوع می‌گوید: «من دوست ندارم درباره بحث‌های نمایشی و چنین شوآف‌هایی اظهارنظر کنم.» خواجه امیری وقتی کلامش را با بی‌میلی ادامه می‌دهد جمله‌ای می‌گوید که شاید در شرایط عجیب این روزها در باب اتفاقات فرهنگی و هنری، چندان هم بی‌مصداق نباشد. نگاه او البته مرتبط با حرف‌های شجریان و این موضوع نیست اما حرف حساب است: «اگر کسی واقعا نیت‌اش خیر است و به مردم فکر می‌کند امیدوارم خداوند کمکش کند.»

حمایت‌های علنی، نامه‌‌های ارسالی

اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خیلی زود به خواسته همایون شجریان روی خوش نشان دادند. حالا حجت نظری در تشریح گام‌هایی که شورای شهرتهران برای به وقوع پیوستن اجرای کنسرت خیابانی عمومی برداشته به نکات جدیدی اشاره می‌کند. او به همشهری می‌گوید: «اول از همه اینکه بنده شخصا کار را شروع کرده‌ام و در گام اول به وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی و البته شورای تأمین استان نامه نوشتم تا برای برگزاری این کنسرت همکاری کنند. گام دوم ما تعیین مکان مناسب برای برگزاری چنین رویدادی است چون به هر تقدیر مدیریت شهری باید مکانی را تعیین و تجهیز کند تا کنسرت برگزار شود.»

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران درباره مکان‌های مدنظر برای برگزاری چنین کنسرتی می‌گوید: «پیشنهاد ما به‌ترتیب بوستان ولایت، بوستان آزادگان، بوستان سرخه حصار و در نهایت میدان ‌مشق است. البته نباید فراموش کنیم که چون احتمالا بسیاری از شهروندان برای رسیدن به محل برگزاری کنسرت از خودروی شخصی استفاده می‌کنند باید تمهیدات ترافیکی خاصی را با کمک پلیس راهور تدارک ببینیم و به فکر باشیم تا همزمان با انتخاب مسیرهای جایگزین برای افرادی که مایل به حضور در چنین برنامه‌ای نیستند به کمک سیستم حمل‌و‌نقل عمومی تردد در منطقه مشخص‌شده را تسهیل کنیم. همچنین نباید از موضوع پارکینگ برای مخاطبان هم غافل بمانیم.»

همایون شجریان احسان خواجه امیری حسام الدین سراج
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    اگه منظور اقای خواجه امیری به شجریان پسر نبود پس کی رو می گیه؟ شو اف یعنی چی ?رسما به همایون توهین کرده از طرفی مصاحبه رو کار کردین از طرفی می خواین تلطیف کنین خودتون می دونین چی دارین می کنین

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین