کد خبر: 22879 A

جایزه 50 هزار یورویی برای نویسنده زن

جایزه 50 هزار یورویی برای نویسنده زن

جایزه ادبی گئورک بوشنر که به عنوان مهم‌ترین جایزه ادبی آلمان شناخته می‌شود، ترزیا مورا، نویسنده آلمانی‌زبان مجارستانی‌تبار را به عنوان برنده سال 2018 خود معرفی کرد.

ایران آرت: آکادمی زبان و ادبیات آلمان تصمیم گرفتند که ترزیا مورا، نویسنده آلمانی‌زبان مجارستانی‌تبار را به عنوان برنده جایزه گئورک بوشنر در سال 2018 معرفی کنند.

هیئت داوران با تحسین شیوه نوشتار ترزیا مورا، در بیانیه‌ای درباره او نوشتند: «مورا در رمان‌ها و داستان‌هایش توانسته موضوع‌های امروز زمانه ما را مانند مهاجرت، بیگانگی و بی‌وطنی مورد کاوش و مداقه قرار دهد. مردمان سرگردان و بی‌هویت و بی‌مکان هسته اصلی آثار او را شکل می‌دهند. مورا با طرح چنین موضوعاتی مستقیما نبض زمانه ما را هدف قرار داده است.»

 ترزیا مورا در سال 1971 در مجارستان متولد شد و دو زبان آلمانی و مجاری را هم‌زمان آموخت. او در سال 1990 میلادی به برلین مهاجرت کرد و هم‌اکنون در این شهر اقامت دارد و یکی از اعضای آکادمی زبان و ادبیات آلمان است.

مورا فعالیت ادبی خود را در سال 1999 میلادی با انتشار مجموعه داستان‌ کوتاه و تحسین‌شده «چیزهای عجیب» آغاز کرد. اثر دیگر این نویسنده با عنوان «هیولا» جایزه کتاب آلمان در سال 2013 را برای بهترین رمان آلمانی سال برای او به ارمغان آورد. از دیگر آثار مطرح او می‌توان به رمان‌هایی چون « همه روزها»(2004) و «تنها مرد موجود در قاره»(2009) اشاره کرد.

به گزارش دویچه‌وله، جایزه ادبی گئورگ بوشنر که از مهم‌ترین و معتبرترین جوایز ادبی کشور آلمان است به یاد گئورگ بوشنر، نویسنده و نمایشنامه‌نویس آلمانی (۱۸۳۷ – ۱۸۱۳) نام‌گذاری شده و به نویسنده‌ آلمانی زبانی اهدا می‌شود که با آثارش توانسته سهم قابل‌ توجهی را در زندگی فرهنگی معاصر آلمان ایفا کند.

ارزش نقدی این جایزه 50 هزار یورو است که روز 27 اکتبر در طی مراسمی به برنده اهدا خواهد شد.

از برندگان مطرح و پیشین این جایزه می‌توان به نویسندگانی چون هاینریش بل، توماس برنهارت و گونترگراس اشاره کرد.

جایزه ادبی ترزیا مورا گئورک بوشنر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین