کد خبر: 21554 A

آفتابگردان‌های ونگوگ پژمرده می‌شوند

آفتابگردان‌های ونگوگ پژمرده می‌شوند

رنگ‌های زرد تابلوهای آفتابگردان ونسان ونگوگ زیر نور مصنوعی رو به قهوه‌ای شدن می‌روند.

ایران آرت: تازه‌ترین آزمایش‌های اشعه ایکس نشان می‌دهد رنگ‌های زرد تابلوهای آفتابگردان ونسان ونگوگ زیر نور مصنوعی تازگی خود را از دست می‌دهند و رو به قهوه‌ای شدن می‌روند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مدیران موزه ونگوگ در آمستردام در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان تابلوهای آفتابگردان را در شرایط فعلی موزه نگه داشت یا نه. یک فناوری تازه ثابت کرده است به دلیل استفاده نقاش نامدار هلندی از رنگ‌های حساس به نور در خلق آفتابگردان‌ها، این تابلوها به تدریج تازگی و طراوت خود را از دست می‌دهند و رنگ زرد آنها به قهوه‌ای زیتونی متمایل می‌شود.

بر اساس آنچه از آزمایش‌ها به دست آمده، ونگوگ برای کشیدن آفتابگردان‌ها از دو نوع رنگ زرد متفاوت استفاده کرده که یکی از آنها تحت تاثیر نور محیط به ویژه نور مصنوعی دیگر مثل گذشته شفاف نیست. گرچه این تغییر در تابلوی آفتابگردان سال 1889 با چشم عادی قابل شناسایی و دیدن نیست اما دقت در رنگ زرد با پسزمینه روشن آن نشان می‌دهد گل‌ها دیگر به شادابی گذشته نیستند و طراوت خود را از دست داده‌اند.

فردریک فن‌میرت، استاد دانشگاه آنتورپ و عضو گروه تحقیق روی تابلوهای ونگوگ می‌گوید: «خیلی سخت است که بگوییم آشکار شدن تغییرها در تابلوها چقدر طول می‌کشد و این امر بسیار به عوامل بیرونی بستگی دارد. ما دیده‌ایم جاهایی که ونگوگ رنگ‌های روشن‌تر استفاده کرده، به تدریج رنگ خود را از دست داده‌اند. این موضوع برای رنگ‌های سبز و قرمز در بخش‌های بسیار ریز تابلو هم اتفاق افتاده است.»

تابلوهای نقاشی آفتابگردان موجود در موزه ونگوگ آمستردام در واقع دومین مجموعه موجود در دنیا تحت این نام است. مجموعه اول که در 1887 در پاریس کشیده شده، آفتابگردان‌ها را روی زمین نشان می‌دهد و مجموعه دوم که مربوط به آرله در فرانسه است، گل‌ها را در گلدان به تصویر کشیده است. هنردوستان و کارشناسان مجموعه دوم آفتابگردان‌ها را بیشتر می‌شناسند.

مطالعه و بررسی تابلوهای موجود در موزه آمستردام به عنوان بزرگ‌ترین میزبان آثار هنرمند نامدار هلندی زیر نظر گروهی از دانشمندان بلژیکی و هلندی از دو سال پیش آغاز شده است. مدیران موزه از پنج سال میزان روشنایی سالن‌ها را به حدی کاهش دادند که روی 200 تابلوی نقاشی و 400 طراحی ونگوگ تاثیر منفی نگذارد.

ون گوگ ونسان ون گوگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین