کد خبر: 21434 A

سینما-نقاشی و آثار بابک خدابنده / دغدغه‌مندی زنان ایران

سینما-نقاشی و آثار بابک خدابنده / دغدغه‌مندی زنان ایران

نمایشگاه نقاشی «گلپر» با نگاهی به زنان ایران در هفته‌ای که گذشت برپا شد.

ایران آرت: نمایشگاه نقاشی بابک خدابنده با نام «گلپر» در گالری سهراب برپاست. این هنرمند در این باره به خبرنگار ایران‌آرت گفت: در این نمایشگاه در مجموع ۲۵ تابلوی نقاشی به نمایش گذاشته‌ام که در آنها از تکنیک ترکیب مواد استفاده شده است. البته اغلب تابلو‌ها در اندازه‌های کوچک هستند که به شکل ترکیب مواد کارشده و محدودیتی در ابزار نداشته‌ام. 

این هنرمند گفت: به عنوان یک هنرمند تحت تاثیر رویدادهایی اجتماعی قرار می‌گیرم و بیشتر از آنکه به فانتزی‌ها بپردازم به موضوعات اطرافم مستندوار فکر می‌کنم. زنان جامعه و حاضر در کوچه و خیابان‌ها و اطراف‌مان؛ تفاوت ازدواج‌ها در شهرها و روستاها و فرهنگ‌های متفاوت مثلا در جایی تا سال‌ها کسی تصمیم به ازدواج نمی‌گیرند و در جاهایی خیلی‌ها زود ازدواج می‌کنند و هر کدام روایتی تلخ و شیرین از زندگی دارند و گه‌گاه در همزادپنداری و قیاس دنیای اطراف با دخترانم بار دیگر به دنیای زنان می‌اندیشم.

او گفت: نحوه چیدمان ترکیب‌بندی آثارم که سال‌هاست این‌گونه است و نام‌شان را سینما-نقاشی گذاشته‌ام نیز منطبق با همین نگاه است که هر اثر را به چندین قسمت تقسیم می‌کنم و مثل پلان‌های یک سکانس فیلم و در داخل هر کار به موضوعی مجزا اما در آن واحد به وحدت تصویری می‌اندیشم. به نظرم سینما با نقاشی تشابهات زیادی دارد و فقط صدا و موسیقی نقطه تفاوت آنهاست.

خدابنده توضیح داد: حدود ۲۳ اثر از مجموع ۲۵ اثر این نمایشگاه چهره زنانی است که تلاش کردم به تکنیک طبیعت‌گرا نزدیک باشند و یکی از انسان‌های عادی جامعه را بازسازی کنم. برایم مهم بود زنان و دختران ساده و در عین حال معمولی کار کنم و قشر خاصی را انتخاب نکنم.

بابک خدابنده درباره نام‌گذاری اثرش نیز گفت: «گلپر» درواقع استفاده نمادین از دو واژه «گل» و «پر» است. گل ارکیده نماد عشق و زنانگی و باروری است و در کنار آن، «پر» نماد معصومیت و بال فرشته‌ است. برخی از چهره‌ها نوجوان هستند و برخی هم زنانی هستند که در همه جا حضور دارند و نگاهی مستندگونه داشتم. چهره‌ها شخصیت حقیقی ندارند و کاملا انتخاب ذهنی بوده‌اند. 

این هنرمند با بیان اینکه انتخاب زاویه دید هنرمند به سوژه ارجحیت دارد گفت: همه جای دنیا از ابتدای تاریخ فیگور انسان همیشه حضور داشته؛ در هر دوره و تمدن و پوششی. به نظرم برخورد عادی با انسان در زمان‌های متفاوت بعد هویتی می‌گیرد و در زمان خود موردی عادی به حساب می‌آید.

 او گفت: برای من به جز پر و گل، عنصر تکرارشونده در این چهره‌نگاری‌ها، سنگ است. سنگ برایم نماد بلاهای طبیعی و غیرطبیعی (شهاب سنگ‌ها) است که انسان‌ها با آن مواجه هستند.

بابک خدابنده که هشتمین نمایشگاه انفرادی‌اش را در تهران برگزار می‌کند، درباره نحوه کارش گفت: من یک نقاش روایت‌گر هستم. یک موضوع باید اول ذهنم را درگیر کند تا به آن بپردازم. بعد از اینکه موضوع تبدیل به دغدغه‌ام شد درباره آن مطالعه می‌کنم و بعد به تکنیک‌ها و روش‌های انتقال آن به مخاطب فکر می‌کنم. درواقع اول باید موضوعی در ذهنم پتانسیل روایت پیدا کند و بعد به آن بپردازم. به همین دلیل برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای کار نقاشی ندارم.

بابک خدابنده

 

بابک خدابنده

 

 

بابک خدابنده

 

 

 

بابک خدابنده

گالری سهراب بابک خدابنده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین