کد خبر: 20648 A

ربط عجیب یک سریال به خودکشی دانش‌آموزان

ربط عجیب یک سریال به خودکشی دانش‌آموزان

متخصصان بهداشت روانی در بریتانیا بابت پخش فصل دوم سریال "13 دلیل برای اینکه" هشدار دادند.

ایران آرت: آغاز پخش فصل دوم سریال محبوب «۱۳ دلیل برای اینکه» از شبکه نتفلیکس همزمان با فصل امتحان‌های مدارس و دانشگاه‌ها با انتقادهای تند کارشناسان و خانواده‌ها مواجه شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، متخصصان بهداشت روانی در بریتانیا معتقدند مرتبط بودن داستان «13 دلیل برای اینکه» با موضوع خودکشی و فشارهایی که بر دانش‌آموزان در فصل امتحان‌ها می‌آید، می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به روح و روان بچه‌ها وارد آورد. قسمت اول از فصل دوم سریال روز جمعه 18 می یعنی کمتر از یک هفته دیگر پخش می‌شود و مشترکان شبکه نتفلیکس می‌توانند آن را به صورت آنلاین تماشا کنند.

کالج سلطنتی روانپزشکان بریتانیا با «سنگدلانه» خواندن زمان‌بندی پخش فصل دوم «13 دلیل برای اینکه»، اعلام کرد آمار خودکشی در میان نوجوانان و جوانان در فصل امتحان‌ها به شکلی معنادار بالا می‌رود و تماشای سریالی با موضوع خودکشی می‌تواند به این موضوع بیشتر دامن بزند. ضمن اینکه بحران بهداشت روانی در میان گروه سنی جوان در سال‌های اخیر به شدت بالا رفته و اوضاع آن کاملا نگران‌کننده شده است.

داستان «13 دلیل برای اینکه» درباره نوجوانی به نام هانا بیکر است که دلایل خودکشی خود را روی نوارهای صوتی در اختیار دوستانش قرار داده است. با وجود موضوع نه‌چندان مناسب، 13 قسمت فصل اول این سریال در شبکه آمریکایی نتفلیکس با استقبال تماشاگران در گوشه و کنار دنیا مواجه و زمینه برای تولید فصل دوم آن فراهم شد. در این فصل از عکس‌های پولاروید برای کشف واقعیت دلایل خودکشی هانا استفاده می‌شود.

«13 دلیل برای اینکه» نام کتابی بسیار محبوب و پرفروش به قلم جی اشر است که سال 2007 منتشر شد. نام این کتاب در صدر فهرست پرشکایت‌ترین کتاب‌های چند سال اخیر از سوی والدین قرار گرفته و دلیل آن محتوای نامناسب و تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم خودکشی نوجوانان در قالب داستانی عامه‌پسند است. گفته می‌شود مدیران نتفلیکس و سازندگان سریال برای کاستن از زهر ماجرا، ویدئویی کوتاه در مذمت خودکشی تولید کرده‌اند که ابتدای هر قسمت پخش می‌شود.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد آمار خودکشی میان نوجوانان و جوانان همزمان با فصل امتحان‌ها افزایش می‌یابد و روند نزولی خودکشی در دهه‌های گذشته در چند سال اخیر شیب صعودی داشته است. در مجموع 922 دختر و پسر زیر 25 سال در ولز و انگلیس در سال‌های 2014 و 2015 دست به خودکشی زنده‌اند. 14 درصد از مرگ 10 تا 19 ساله‌ها و 21 درصد از مرگ 20 تا 34 ساله‌ها مربوط به خودکشی است.

سریال 13 دلیل برای اینکه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین