کد خبر: 20573 A

ببینید: فرش قرمزهای جذاب با شعارهای عجیب و غریب / در چهار روز اول جشنواره کن چه گذشت؟

ببینید: فرش قرمزهای جذاب با شعارهای عجیب و غریب / در چهار روز اول جشنواره کن چه گذشت؟

در چند روز اول جشنواره فیلم کن دو فیلم "تابستان" به کارگردانی کیریل سربرنیکوف و "جنگ سرد" ساخته پاول پاولیکوفسکی بیش از دیگر فیلم‌های بخش مسابقه مورد توجه منتقدان قرار گرفته‌اند.

ایران آرت: جمعه در چهارمین روز هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن "کتاب تصویر" (The Image Book) فیلم جدید ژان-‌لوک گدار کارگردان پیشرو فرانسوی در حالی در بخش مسابقه روی پرده رفت که سینماگر 87 ساله در مراسم اولین نمایش فیلم حضور نداشت.

از سال 2004 تاکنون سومین بار است که کارگردان گوشه‌گیر از حضور در معتبرترین جشنواره سینمایی دنیا سر باز می‌زند. او در سال‌های 2010 و 2014 نیز در کن فیلم داشت، اما خودش به جشنواره نیامد.

گدار چهار سال پیش در اوج بحران یورو به بهانه "مشکلاتی از نوع یونانی" در مراسم اولین نمایش جهانی فیلم "خداحافظی با زبان" در کن شرکت نکرد. فیلم او در بخش مسابقه اصلی حضور داشت و در نهایت جایزه هیئت داوران جشنواره کن را برد. امسال هم همین اتفاق افتاد، هرچند گدار بعداً اعلام کرد شنبه از طریق فیس تایم آیفون نشست مطبوعاتی برگزار می‌کند. تهیه‌کنندگان فیلم جدید گدار به نمایندگی از او در مراسم فرش قرمز حضور داشتند.

Le+Livre+D’image

"کتاب تصویر" فیلم جدید گدار با تلفیق واقعیت و خیال دنیای معاصر عرب را کندوکاو می‌کند. فیلم برای دو سال در کشورهای مختلف منطقه فیلمبرداری شد. برخورد منتقدان با "کتاب تصویر" چندان مشتاقانه نبوده و متیو اندرسن منتقد نیویورک تایمز آن را "آمیزه‌ای از تصاویر ضعیف و صداهای بی‌ارتباط" توصیف کرده است.

همچنین "خاکستر پاک‌ترین سفیدی است" (Ash Is Purest White) تازه‌ترین ساخته جیا ژانگ‌که، چهره پیشتاز سینمای مستقل چین در دو دهه گذشته و خالق فیلم‌هایی چون "زندگی ساکن" و "نشانی از گناه" است، روز گذشته در بخش مسابقه کن نمایش داده شد.

Ash+Is+Purest+White

"خاکستر پاک‌ترین سفیدی است" پرهزینه‌ترین فیلم ژانگ‌که تاکنون است و ورزش‌های رزمی را هم مورد توجه قرار می‌دهد. داستان فیلم بین سال‌های 2001 تا 2018 در دورانی روی می‌دهد که چین با بیشترین تغییرات روبرو بود. فیلم در دنیای جامعه جنایتکاران اتفاق می‌افتد و داستانی از عشق و خیانت را به تصویر می‌کشد. قهرمان فیلم یک رقصنده است که برای حفاظت از دوست پسر خلافکارش در یک درگیری از اسلحه استفاده می‌کند. او پنج سال بعد از زندان آزاد می‌شود و تصمیم می‌گیرد مرد را پیدا کند. ژائو تائو و لیائو فان فان در فیلم بازی می‌کنند.

"جنگ سرد" (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی فیلمساز برنده اسکار یکی دیگر از 21 فیلم بخش مسابقه جشنواره کن امسال است. این فیلم اولین بار در دنیا پنجشنبه پیش روی پرده رفت.

پاولیکوفسکی روز جمعه در نشست مطبوعاتی فیلم منکر این مسئله شد که نگاهی نوستالژیک به جنگ سرد دارد، اما تاکید کرد تنش‌های ژئوپولیتیکی و نبود سرگرمی‌های تکنولوژیکی مدرن در آن دوران برای او زمینه‌ای فراهم کرد که یک داستان عاشقانه محکوم به شکست را به تصویر درآورد.

کارگردان بریتانیایی متولد ورشو در 2015 برای فیلم لهستانی سیاه و سفید "ایدا" که داستان آن فیلم نیز در عصر کمونیستی اتفاق می‌افتد، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

فیلم جدید پاولیکوفسکی یک رمانس است که داستان آن بین مزارع کشاورزی لهستان و کلوب‌های جز در پاریس بین دهه‌های 1940 تا 1960 روی می‌دهد. داستان درباره زنی سرسخت و زیبا به نام زولا است که در یک مدرسه هنرهای نمایشی که برای ارائه تصویری کاملاً ملی‌گرایانه از لهستانِ بعد از جنگ جهانی دوم راه‌اندازی شده است، ثبت نام می‌کند، جایی که مردی خوش‌سیما به نام ویکتور مدیر بخش موسیقی آن است. زولا در ابتدای رابطه مخفی خود با ویکتور اذعان می‌کند که برای مقامات جاسوسی او را می‌کند. این اولین و حداقل شاید یکی از مشکلات بسیاری باشد که شرایط سیاسی در این رابطه ایجاد می‌کند.

Cold+War

"جنگ سرد"

پیتر برادشاو در گاردین به "جنگ سرد" پنج ستاره داد و آن را "یک فیلم معمایی، به لحاظ موسیقی، باشکوه و از نظر بصری، زیبا" نامید. پاولیکوفسکی در پاسخ به این پرسش که چرا از نظر او جنگ سرد یک پس‌زمینه خوب برای ساخت درامی رمانتیک است، گفت: در آن دوران موانع بسیاری وجود داشت، و عشق تا حد زیادی راهی برای غلبه بر موانع بود.

فیلم همچنین تا حدی با الهام از تجربیات شخصی پاولیکوفسکی ساخته شده است. کارگردان 60 ساله از 14 سالگی، زمانی که همراه مادر بالرین خود از لهستان به غرب گریخت، در تبعید به سر می‌برد. نام قهرمانان "جنگ سرد" از پدر و مادر او گرفته شده است.

او گفت: شباهت‌های بسیاری بین این زوج و پدر و مادر من هست. آن‌ها زوج مصیبت‌باری بودند که عاشق شدند، از هم جدا شدند، بار دیگر عاشق شدند، با آدم‌های دیگر ازدواج کردند، بار دیگر به هم رسیدند، کشور خود را عوض کردند، جدا شدند، بار دیگر به هم رسیدند و... فیلم پرتره آن‌ها نیست، اما نوع ارتباط آن‌ها کاملاً مشابه زوج فیلم است.

منتقدان حاضر در کن تصاویر سیاه و سفید، موسیقی و حس شوخ‌طبعی "جنگ سرد" را تحسین کرده‌اند و ایندی وایر بازی یوانا کولیگ را با ژان مورو جوان مقایسه کرده است.

پاولیکوفسکی فیلمسازی را با ساخت آثار مستند آغاز کرد و برای "تابستان عشق من" (2004) برنده جایزه بهترین فیلم بریتانیایی از جوایز بفتا شد.

روز پنجشنبه در عین حال، فیلم فرانسوی "فرشته متأسف" (Sorry Angel) به کارگردانی کریستوف اونوره در بخش مسابقه نمایش داده شد. این فیلم یک داستان عاشقانه تلخ و شیرین بین نویسنده‌ای 40 ساله و یک دانشجوی جوان رشته ادبیات است. پی‌یر دولادونشا و ونسان لاکوست در "فرشته متأسف" بازی می‌کنند.

چهارشنبه گذشته فیلم "تابستان" (Leto) به کارگردانی کیریل سربرنیکوف کارگردان روس که در مسکو در بازداشت خانگی است، به عنوان یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه روی پرده رفت و با تشویق ایستاده تماشاگران و نقدهای بسیار مثبت روبرو شد. "تابستان" فیلمی درباره زندگی ویکتور تسوی ستاره راک روسی در دوران شوروی سابق است.

فیلم صحنه موسیقی راک در سن پترزبورگ در اوایل دهه 1980 را ترسیم می‌کند، جایی که موزیسین‌ها مجبور بودند ترانه‌های خود را به تأیید مقامات رسمی برسانند و تماشاگران در تنها سالن راک شهر زیر نظر بودند تا روی صندلی‌های خود بشینند و خیلی خود را مشتاق نشان ندهند! در این شرایط ویکتور تسوی یکی از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین موزیسین‌های راک در روسیه شد. او در 1990 در یک سانحه رانندگی در 28 سالگی از دنیا رفت. تئو یو بازیگر اهل کره جنوبی در "تابستان" نقش تسوی را بازی می‌کند که پدرش روسی-کره‌ای بود.

Leto

"تابستان"

سربرنیکوف کارگردان هنگام فیلمبرداری به اتهام کلاه‌برداری بازداشت و مجبور شد تدوین فیلم را به تنهایی و بدون این که قادر به ارتباط به بازیگران و دیگر عوامل فیلم باشد انجام بدهد. مقامات روسی می‌گویند پرونده سربرنیکوف هیچ ربطی به سانسور ندارد. بازیگران و عوامل فیلم در مراسم فرش قرمز فیلم "تابستان" به نشانه اعتراض به حضور نداشتن سربرنیکوف، پلاکاردی سفید در دست گرفتند که نام او روی آن نوشته شده بود.

"یوم‌الدین" (Yomeddine) به کارگردانی‌ای. بی. شاوکی تولید مشترک مصر و استرالیا دیگر فیلمی است که از ابتدای جشنواره کن تاکنون در بخش مسابقه روی پرده رفته است. فیلم درباره گروهی بی‌خانمان از جمله یک فرد سابقاً جذامی است که در جستجوی خانواده از نواحی روستایی مصر می‌گذرند.

Yomeddine

"یوم‌الدین"

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن 8 تا 19 مه (18 تا 29 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

تریلر روان‌شناختی "همه می‌دانند" تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی کارگردان ایرانی با بازی پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین فیلم افتتاحیه جشنواره بود و در بخش مسابقه نیز رقابت می‌کند. تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران سرشناسی چون اسپایک لی، نوری بیلگه جیلان، ماتیو گارونه، هیروکازو کوره-ادا و دیوید رابرت میچل نیز برای دریافت جایزه نخل طلایی این دوره جشنواره کن رقابت می‌کنند.

علی افتخاری

جشنواره فیلم کن ژان لوک گدار تابستان کیریل سربرنیکوف پاول پاولیکوفسکی مشکلاتی از نوع یونانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین