کد خبر: 20528 A

۱۰۰ هزار دلار برای پرتره خانم نقاش از خودش / عکس

۱۰۰ هزار دلار برای پرتره خانم نقاش از خودش / عکس

کاپرسمیت ابتدا می‌خواست پرتره خانم نخست‌وزیر را بکشد اما وقتی دسترسی به آردرن میسر نشد، چهره خودش را خلق کرد.

ایران آرت: ایوت کاپرسمیت برای کشیدن پرتره خودش برنده چک ۱۰۰ هزار دلاری جایزه آرچیبالد شد که امسال ۷۹۴ نفر در آن شرکت کرده و ۵۷ نقاشی به مرحله نهایی راه یافته بودند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، هنرمند ساکن استرالیا و دانش‌آموخته ویکتورین کالج در رشته نقاشی تابلوی خود را به شیوه جورج لمبرت، نقاش واقعگرای استرالیا کشیده و منبع الهام او برای خلق این اثر، جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند بوده است. کاپرسمیت که پیش از این پنج مرتبه به مرحله نهایی جایزه آرچیبالد راه یافته بود، ابتدا می‌خواست پرتره خانم نخست‌وزیر را بکشد اما وقتی دسترسی به آردرن میسر نشد، چهره خودش را خلق کرد.

4500305_Archibald_16-9_14005129_1857976_20180511120556bb137c0c-577f-48e6-99d7-ca

پس از آنکه نام کاپرسمیت به عنوان برنده جایزه 100 هزار دلاری آرچیبالد 2018 اعلام شد، نخست‌وزیر نیوزیلند با او تماس گرفت و با تبریک کسب این جایزه معتبر گفت: «این یک پیروزی استثنایی و کار تو یک پدیده است. اگر موافقت می‌کردم نقاشی من را بکشی، شاید کاری به این زیبایی خلق نمی‌شد. بنابراین، همه چیز دست به دست هم داد تا با چهره خودت برنده جایزه شوی.» یکی از نقاشان هم پرتره گای پیرس، بازیگر سرشناس استرالیایی را کشیده بود.

جایزه آرچیبالد در بخش پرتره از سال 1921 اهدا می‌شود و کاپرسمیت دهمین بانوی نقاش است که این جایزه را از آن خود می‌کند. گای ماستری و نیکلاس هاردینگ، دو برنده پیشین این جایزه و دل کاترین بارتن که دو جایزه آرچیبالد در کارنامه دارد، در فهرست 57 برگزیده نهایی حضور داشتند. تابلوی کارتل یالتانگی هم پنجاه و هشتمین کار در فهرست نهایی بود که هفته گذشته از این رقابت کنار کشید.

نقاشی پرتره ایوت کاپرسمیت
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین