کد خبر: 20507 A

خودزنی عجیب تلویزیون در رابطه با آثار موسیقی

خودزنی عجیب تلویزیون در رابطه با آثار موسیقی

فرج علیپور می‌گوید چند وقت پیش یک برگه به پسرش داده بودند از تولیدات گره تال در صداوسیما که جلوی همه نوشته شده بوده غیرقابل پخش!

ایران آرت: فرج علیپور، نوازنده کمانچه، خواننده و بداهه‌نواز موسیقی مقامی لرستان و سایر اعضای گروه موسیقی تال، امروز، جمعه 21 اردیبهشت ساعت 20:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌روند تا همچون سال‌های پیش با تمرکز بر زنان لر، آیین پوشیدن گُلوَنی (سربند لری) را در کنسرتی با عنوان جشن بزرگ دختران لر گرامی بدارند.

به گزارش ایلنا، فرج علیپور که کنسرت 21 اردیبهشت او، جشن بزرگ دختران لر نام دارد، در جواب این سوال که اصول و آدابی که از او روی صحنه می‌بینیم چقدر از موسیقی خطه لرستان گرفته شده و چقدر شخصی است، در رابطه با این تاثیر و تاثرات گفت: ما فرهنگ لرستان و آداب و رسومش را بسیار دوست داریم و معتقدیم باید سفیری برای استان‌مان باشیم. در حوزه موسیقی هنرمندان بسیاری داریم، چه نوازنده و چه خواننده که هر کدام تمرکزشان بر چیزی است که دغدغه‌شان است ولی من و خانواده‌ام تمام انرژی‌مان را بر حفظ فرهنگ و رسم و رسوم و آداب خطه خودمان گذاشته‌ایم؛ چه در شعر، چه در موسیقی، چه در پوشش و...

این کمانچه‌نواز در مورد تاکیدش بر آیین گلونی در کنسرت‌های اردیبهشت‌ماه گروه تال که چندین سال است برگزار می‌شود هم توضیح داد: ببینید موسیقی من و شعرهایی که تا به حال خوانده‌ام برگرفته از همان آداب و رسوم و فرهنگ مردم است که از روستاها پیدا کرده‌ام و از قدیمی‌ها، چیزهایی که از یاد رفته بودند. من کلماتی پیدا کرده‌ام که خیلی از آدم‌های نسل جدید نه تنها نمی‌دانند ریشه‌شان چیست که معنی‌شان را هم نمی‌دانند.

او افزود: گلونی هم به همین صورت است. بعد از اینکه دوستان‌مان، زحمت کشیدند و ثبتش کردند، ما هم به پیشنهاد پسرم، مسلم در موردش آهنگ ساختیم.

او در جواب اینکه آیا می‌توان این اتفاق را حاصل مذمت کردن هنر دولتی از سوی برخی هنرمندان و سوءاستفاده همه دولت‌ها در همه این سال‌ها از این موضوع برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود و به دست فراموشی سپردن وظایفشان در حمایت از هنرمندان دانست یا خیر هم گفت: الان هر کسی باید هزینه خودش را خودش دربیاورد و از طرف هیچ کجا ساپورت نمی‌شود. یک زمانی یک سری کارهای مناسبتی در صداوسیما ضبط می‌شد و گاهی ما را هم خبر می‌کردند، ولی آن‌ را هم جمع کرده‌اند، یا به شکلی محدود به عده‌ای خاص می‌سپرند. الان نزدیک پنج، شش است که خودِ من کارهایم از صداوسیما پخش نمی‌شود. چند وقت پیش یک برگه به پسرم داده بودند از تولیدات ما در صداوسیما، جلوی همه نوشته بودند غیرقابل پخش! کارهایی که خود سازمان برای تولیدشان هزینه کرده‌ بود و حالا به عنوان غیرقابل پخش ثبت شده‌اند. بالاخره ما کارمان را کرده‌ایم و در دسترس مردم هم هست چه آن‌ها از تلویزیون پخشش کنند و چه نکنند، فعلا هم لِکِ لِکی (حرکتی آهسته) می‌کنیم تا ببینیم بعدا چه می‌شود.

من خیلی خوشحالم که موسیقی‌مان این قدر گل کرده و این قدر طرفدار دارد که بهترین تلویزیون‌های دنیا پخشش می‌کنند ولی چرا تلویزیون خودمان کار ما را ضبط و پخش نمی‌کند؟! وقتی این‌ها این کار را نمی‌کنند، یک غریبه می‌آید انجامش می‌دهد، غریبه هم که خودش، به میل خودش و بدون درخواست ما می‌آید، باید به داخلی‌ها جواب بدهیم که چرا آمده! 

علیپور افزود: ما هر جا برویم هم، همین موسیقی را که در ایران اجرا می‌کنیم، اجرا خواهیم کرد. کنسرت خارج از کشور هم که می‌رویم همین را اجرا می‌کنیم. ما مردِ سیاست نیستیم! هر کس دیگری هم که بیاید همینیم، ساز می‌زنیم و کنسرتی می‌دهیم که زندگی‌مان بچرخد. من هم می‌توانستم مثل خیلی‌ها، خیلی زودتر از این داستان‌ها از ایران بروم ولی چون وطنم را دوست دارم، نمی‌توانم در هیچ جای دیگری زندگی کنم. هر کجا هم رفته‌ام، موسیقی‌ام را اجرا کرده‌ام و برگشته‌ام.

تلویزیون فرج علیپور گلونی موسیقی لری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین