کد خبر: 20489 A

آرتیست های دست به قلم در شبستان / نگاهی به کتاب‌های حوزه هنر در نمایشگاه کتاب

آرتیست های دست به قلم در شبستان / نگاهی به کتاب‌های حوزه هنر در نمایشگاه کتاب

کمبود کتاب‌های تخصصی هنر همواره یکی از دغدغه‌های هنرمندان بوده است. گزارش زیر مروری به تازه‌های هنر در نمایشگاه کتاب تهران دارد.

ایران آرت: نشر نظر از پرکارترین ناشران حوزه هنر است که گرایش اصلی آن بر هنر معاصر ایران و جهان است. کتاب‌های این انتشارات تصویر متنوعی از جریان‌های هنری را در اختیار علاقه‌مندان به هنر قرار می‌دهد. از جدیدترین کتاب‌های این نشر «پرویز تناولی و شیرهای ایران» است که در سال 96 منتشر شده و دربرگیرنده مجموعه‌ای از آثار این هنرمند با موضوع شیر است. علاوه بر آن 4 کتاب از پرویز تناولی با عنوان تاریخ مجسمه‌سازی در ایران، تاریخ گرافیک در ایران، نمکدان و خورجین نیز توسط این انتشارات روانه بازار شده که حاصل پژوهش‌های تناولی در هنر ایران است.

عکس‌های کیارستمی در نشر نظر

در این غرفه کتاب‌های بسیاری وجود دارد که مسائل نظری حوزه هنر را پوشش می‌دهد. آثاری مانند «زایش مدرنیسم ایرانی» نوشته علیرضا سمیع آذر، «کنکاشی در هنر معاصر ایران» نوشته حمید کشمیرشکن، «هنر نوگرای ایران» نوشته توکا ملکی و... در کنار کتاب‌های گزیده آثار هنرمندان مانند «همسفر باد» از هوشنگ پزشک‌نیا؛ «اهل اسب» از پیمان هوشمندزاده؛ «زیر آفتاب سوزان» از مریم زندی و... به چشم می‌آید. همچنین چند کتاب از آثار گوناگون عباس کیارستمی مانند کلاغ‌ها و درخت‌ها، پنجره رو به حیات، دیوار، درها و یادها و... در این غرفه وجود دارد که شامل عکس‌های کیارستمی هستند.

آشنایی با هنرمندان خارجی از طریق کتاب‌هایی مانند گفت و گو با پیکاسو، گفت و گو با مارسل دوشان، گفت و گو با فرانسیس بیکن و... نیز در این انتشارات برای مخاطب امکان‌پذیر شده است. همچنین انتشارات نظر برای کودکان نیز کتاب‌هایی را منتشر کرده تا آشنایی آنها با هنر به شکل صحیح انجام شود. همه رنگ‌های دنیا، شکل‌ها در هنر، از غار تا پیکاسو، هنر برای کودکان و... از این دسته آثار هستند.

سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران 2

مجموعه مقالات آغداشلو در هشت جلد

نشر آبان یکی دیگر از ناشران تخصصی هنر است که کتاب‌های متنوعی را عرضه کرده است. روی جلدهای مرتضی ممیز، گرافیک جهان اسلام، اطلس رنگ متالیک، هنر رنگ سازی، لوگو تایپ‌های ایرانی، طراحی گرافیک متحرک، تایپوگرافی مجازی، هنر مفهومی، گرایش‌های هنر مدرن و... از جمله کتاب‌های موجود در این غرفه است. همچنین مجموعه کتاب‌های مقالات و گفت و گوهای آیدین آغداشلو در 8 جلد توسط این نشر عرضه شده و با عنوان سال‌های آتش و برف، از دور و نزدیک، آسمانی و زمینی و... در دسترس علاقه‌مندان است.

وابی‌سابی ژاپنی در نشر مشکی

نشر مشکی با 5 عنوان کتاب تجسمی در این نمایشگاه حضور دارد. درون پاراگراف چه می‌گذرد، طراحی گرافیک چیست و تئوری‌های طراحی گرافیک، عناوین کتاب‌های خارجی این مجموعه است. همچنین کتاب مجموعه عکس‌های حمید جانی‌پور با عنوان سلفی نابلدان توسط نشر مشکی منتشر شده است. اما جدیدترین کتاب هنری این انتشارات «وابی سابی» نام دارد. وابی-سابی یک مفهوم در زیبایی شناسی سنتی ژاپنی است که یک جهان‌بینی بر پایه پذیرش ناپایداری و زودگذری و پذیرش نقص‌هاست. این نوع تفکر زیباشناسانه در این کتاب به عنوان راهنمایی برای هنرمندان معرفی شده است.

انتشارات یساولی هم یکی از نشرهای شناخته شده در حوزه هنر است که علاوه بر کتاب‌هایی در زمینه هنرهای سنتی مانند خوشنویسی، تذهیب و... کتبی مانند مبانی صفحه آرایی، مجموعه آثار تصویرگری محمدعلی بنی‌اسدی با «عنوان تصویر، روایت، متن» ، 444 یادداشت شخصی از 100 هنرمند، کتابچه ایده‌های گرافیکی و... را برای مخاطبان عرضه کرده است.

درمبخش، میهمان همیشگی نشر ثالث

نشر ثالث از شلوغ‌ترین غرفه‌های این نمایشگاه است که تنوع کتاب‌های آن مخاطبان زیادی را جذب می‌کند. در این غرفه هم چند عنوان کتاب در حوزه تجسمی به چشم می‌آید. دلقک‌ها اثر کامبیز درم‌بخش است که مدت زیادی از انتشار آن نمی‌گذرد، خانه‌ای با شیروانی قرمز حاصل گفت و گو با عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو که سال 95 منتشر شده و به چاپ هفتم رسیده است. همچنین دو عنوان کتاب «در انتهای جهان درختی هست» نوشته بابک روشنی‌نژاد و منتخب پوسترهای مهدی فاتحی با عنوان «حال کامل» از دیگر آثار این انتشارات است.

واکاوی معنا در هنرهای تجسمی

نشر چشمه نیز در کنار کتاب‌های متنوع خود بخشی را به کتب هنری اختصاص داده است. جدیدترین کتاب‌های تجسمی در این انتشارات «معنا در هنرهای تجسمی»، « فراهای فروپاشیده، هنر خام، فانتاسم‌ها و مدرنیسم» ، «درآمدی بر نظریه و اندیشه انتقادی در تاریخ هنر» تالیف حمید کشمیر شکن و... هستند. همچنین کتبی مانند آن چه هنر است، عکاسی چیست، اتاق روشن و... از دیگر آثار موجود در این غرفه است.

نشر حرفه، هنرمند با بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه نقاشی، تاریخ هنر، عکس، معماری و... برای علاقه مندان هنر شناخته شده است. از جمله کتاب‌های حوزه تجسمی این نشر که در نمایشگاه حضور دارند آی وی وی در گفت و گو با هانس اولریش ابریت، پنجره و خلاء در نقاشی‌های ادوارد هاپر، تاریخ نگاری هنر با نگاهی به نقد و نگاشت هنر تجسمی نوگرا در ایران، را می‌توان نام برد.

انتشارات مارلیک کتاب‌هایی مانند تکنیک ابزار تصویرگران، نگاهی به تاریخ نقاشی جهان، زمان بندی در انیمیشن، خلق کاراکترهای با هویت، مدیریت رنگ در لوگو و... را در نمایشگاه عرضه کرده است.

انتشارات برگ‌نگار در حوزه کتاب‌های آموزشیِ طراحی عناوین متعددی را عرضه کرده است که کتاب طراحی از چهره نوزادان و کودکان، درک فرم و ساختار انسان، طراحی طبیعی چهره‌ها، اسکیس با مداد، طراحی حیوانات خانگی و... از آن جمله هستند. علاوه بر آن کتاب‌های دیگری مانند شناخت ارزش نور، تکنیک‌های ابتکاری در نقاشی، آموزش متحرک سازی و... از جمله محصولات این انتشارات هستند.

سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران 2

تاریخ انیمیشین از دریچه پویانما

انتشارات پویانما که 55 عنوان کتاب هنری منتشر کرده است با 45 عنوان کتاب در زمینه گرافیک، نقاشی و تصویرسازی در نمایشگاه حاضر است. جدیدترین کتاب‌های این انتشارات کتاب تصویرگران خوزستان، کتاب سال تصویرگران 95، تاریخچه انیمیشن ایران و جهان تالیف حسن امامی میبدی هستند.

اما انتشار کتاب‌های هنر تنها مختص نشرهای نام‌برده نیست و تعدادی از ناشران عمومی گهگاه اقدام به انتشار کتبی در زمینه هنر می‌کنند. از جمله می‌توان کتاب‌سرای نیک را نام برد که در میان کتب نفیس آن اثری با نام «سی هزار سال هنر» به چشم می‌آید که تکه سنگ برجسته روی جلد آن با نقش یک بز توجه مخاطبان را جلب می‌کند. نشر آرادمان نیز به شکلی دیگر به کتب هنری پرداخته و 6 کتاب رنگ‌آمیزی بزرگسال را چاپ کرده است که بعضی از آنها دارای تصاویری از آثار هنرمندان مشهوری مانند ونگوگ و مونه هستند و تعدادی دیگر نقوش تزیینی و در هم پیچیده را در برابر مخاطب قرار می‌دهند.

 

نمایشگاه کتاب تهران نشر ثالث نشر نظر انتشارات یساولی نشر مشکی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین