کد خبر: 20394 A

بومی‌سازی «کیوریتوری» در گالری ایوان

بومی‌سازی «کیوریتوری» در گالری ایوان

نشست تخصصی «کیوریتوری» پدیده‌ای نو و بومی‌سازی آن با حضور جاوید رمضانی و پگاه بهروزفر پنجشنبه 20 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

ایران‌آرت: جاوید رمضانی در توضیح این نشست گفت: عبارت کیوریتورینگ در فرهنگ هنر غربی، امروز نسبت به گذشته در موقعیت‌های بسیار وسیع‌تری به‌کار می‌رود. گسترش این واژه حاصل روند گسترش هنر در جایگاه اقتصادی و اجتماعی دنیای امروز است. ترجمه این واژه به فارسی همچون بسیاری از این دست کلمات دچار چالش است. کلماتی چون هنرگردان و هنربان، بار زیستی این مفهوم در تایخ را به‌طور کامل بر دوش نمی‌کشند و این کلمه گاهی با همان واژه فرنگی در متون معاصر به‌کار گرفته می‌شود، اما این فقدان کل مفهوم، خود حقیقتی است؛ این حقیقت نشان می‌دهد که ما این پدیده را زندگی نکرده و مورد نیازمان نبوده است که عدم تجربه زیستن ما را در عرصه ارایه آثار و فرهنگ تجسمی نشان می‌دهد.

هنربانی از ریشه لاتین curare به معنای مراقبت کردن گرفته شده است. این مراقبان در رم باستان به خادمان تأسیسات شهری گفته می‌شده است و بعدها در قرن هجدهم مراقبان مجموعه‌ موزه‌ها را هنربانی و یا کیوریتور خطاب می‌کردند.

امروزه هنربانان به دو مقوله نمایشگاه و هنرمند گره خورده‌اند، پس دارای نقش فردی و زیبایی‌شناسی مخصوص به خود هستند. این مسئله مناقشه برانگیز که هنرمندان می‌توانند خود عامل هنربانی و یا تحت نظر هنربان عمل کنند. مقوله‌ای مستقل از اتفاقی است که در حال رخ دادن است.

امروزه گالری‌داران و منتقدان در کنار هنربانان فعالیت می‌کنند و هنرمندان را در عرصه عمومی و اختصاصی نمایش و ارایه آثارشان یاری می‌رسانند.

نشست تخصصی «کیوریتوری» پدیده‌ای نو و بومی‌سازی روز پنجشنبه 20 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و حضور در این نشست برای علاقه‌مندان آزاد است اما به دلیل محدودیت جا نیاز به رزرو قبلی دارد. این نشست از ساعت ۱۷:۳۰  تا ۱۹:۳۰ در گالری ایوان به نشانی الهیه، خیابان مهدیه، جبهه، لسانی، بن بست حمید، پلاک یک برگزار خواهد شد.

شماره تماس جهت رزرو و هماهنگی ۲۲۶۰۷۱۲۶ است و علاقه‌مندان تا ساعت ۱۹ امروز فرصت دارند برای حضور در این نشست تماس بگیرند.

 

گالری ایوان جاوید رمضانی کیوریتوری پگاه بهروزفر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین