کد خبر: 20374 A

انتقاد رئیس داوران کن از بی‌توجهی به زنان

انتقاد رئیس داوران کن از بی‌توجهی به زنان

کیت بلانشت ابراز امیدواری کرد که هاروی واینستین راهی زندان شود.

ایران آرت: بازیگر برنده اسکار با انتقاد از رویکرد ملالت‌بار جشنواره کن به فیلمسازان زن، خواستار تغییر این نگرش شد و ادعا کرد سود این دگرگونی بیش و پیش از همه به صنعت سینما و در مرحله بعد به زنان می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساوث‌چاینا مورنینگ پست، کیت بلانچت که امسال ریاست هیات داوران بخش مسابقه هفتاد و یکمین جشنواره کن را به عهده دارد، پیشینه‌ای درخشان در عرصه بازیگری داشته است. بردن دو جایزه اسکار و چند نقش‌آفرینی خیره‌کننده در کنار تلاش برای بالا بردن جایگاه زنان در سینما از او چهره‌ای ساخته که شاید بیش از همه شایسته نشستن روی صندلی ریاست هیات داوران کن باشد.

بلانچت 48 ساله که در آستان آغاز جشنواره کن 2018 وارد شهر نیس در فرانسه شده، نگاهی به تصویر گردهمایی تمام برندگان نخل طلایی در 50 سال گذشته می‌اندازد و وقتی فقط یک زن را میان آنها می‌بیند، با صدای بلند می‌گوید: «بی‌تردید یک جای کار می‌لنگد.» آن فیلمساز زن که توانسته جایزه اصلی کن را ببرد، جین کمپیون است که بیش از دو دهه پیش با «پیانو» (1993) نخل طلایی بهترین فیلم را به دست آورد.

همزمان با اوج گرفتن رسوایی جنسی هاروی واینستین در هالیوود، مدیران جشنواره کن در اقدامی که بیشتر نمایشی به نظر می‌رسید، یک بانوی سرشناس را به ریاست هیات داوران برگزیدند. معتبرترین رویداد فیلم و سینما در دنیا که برخی آن را «المپیک سینمایی» توصیف می‌کنند، همواره با انتقاد «بی‌توجهی به زنان» مواجه بود و امسال از میان 21 فیلم حاضر در بخش مسابقه، فقط سه فیلم از کارگردان‌های زن برای کسب نخل طلا رقابت می‌کنند.

این در حالی است که سال گذشته هم سه فیلمساز زن در بخش رسمی کن حضور داشتند. ضمن اینکه بازگشت لارس فن‌تریر دانمارکی پس از حدود هفت سال غیبت به جشنواره کن از دیگر رویدادهای شگفت‌انگیز امسال است؛ کارگردانی که در قامت عنصر نامطلوب از فرانسه اخراج شد و در ماه‌های گذشته با اتهام بدرفتاری جنسی با بیورک، بازیگر «رقصنده در تاریکی» مواجه بوده است. هر چند خود فن‌تریر اتهام‌ها را رد می‌کند.

بلانچت استرالیایی که دوازدهمین زن در مقام ریاست هیات داوران کن است، درباره دگرگونی‌های اساسی در صنعت سینما به نفع زنان می‌گوید: «ما قرار نیست به نقطه اول بازگردیم و از اینجا به پیش و بالا می‌رویم. دگرگونی‌های اساسی و مثبت در عرصه سینما رخ می‌دهد و کسی نمی‌تواند مانع آن شود. این تغییرها هم به زنان سود می‌رساند هم به تمام آنها که در سینما فعالیت می‌کنند.»

بازیگر برنده اسکار که همراه همسر و چهار فرزندش نزدیک لندن زندگی می‌کند، امیدوار است واینستین به واسطه اتهام‌هایش راهی زندان شود. او هرگز در جشنواره کن برنده نشده اما سال 2014 برای بازی در یک نقش عجیب در «کارول» بسیار مورد توجه قرار گرفت.

جشنواره فیلم کن کیت بلانشت هاروی واینستین
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین