کد خبر: 20215 A

گفت و گوی منتشرنشده ناصر چشم‌آذر و نظر عجیبش درباره فردین

گفت و گوی منتشرنشده ناصر چشم‌آذر و نظر عجیبش درباره فردین

چشم‌آذر گفت: مرحوم فردین مدام در فیلم‌هایش ترانه می‌خواند و این به جز یک موسیقی بی‌ارزش سرگرم‌کننده‌ای که فاقد ارزش هنری است هیچ کارکرد دیگری نداشت.

ایران آرت: روز گذشته ناصر چشم‌آذر، آهنگساز و نوازنده برجسته ایرانی در سن 77 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش ایران آرت، امروز گفت‌وگویی منتشر نشده از چشم‌آذر در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده است که در بخش‌هایی از آن به ترانه‌خوانی مرحوم فردین اشاره کرده است. در ادامه بخش‌هایی از صحبت‌های مرحوم چشم‌آذر را بخوانید.

** متاسفانه تهیه‌کننده‌های ما استفاده از ترانه در فیلم را به صورت فانتزی درآوردند. زنده‌یاد فردین که یکی از شاخصه‌های رکوردشکن فیلم‌های ایرانی بود، مدام در فیلم‌هایش ترانه می‌خواند و این به جز یک موسیقی بی‌ارزش سرگرم‌کننده‌ای که فاقد ارزش هنری است هیچ کارکرد دیگری نداشت. اما وقتی در فیلمی مانند «سلطان قلب‌ها» والس معروف انوشیروان روحانی که ملودی آن هم خوانده می‌شود می‌تواند تاثیرگذار باشد و طبیعتا از امتیاز بالا و بیشتر هنری برخوردار است.

** برخی از دوستان در ترانه و سینما، این ترانه‌ها را ارزشگذاری کردند، مانند آقای کیمیایی در «رضا موتوری» و آقای امیر نادری در فیلم «تنگنا». این اقدامات قابل تحسین است و تاثیر خود را نیز می‌گذارد اما وقتی جنبه سرگرمی و جنبه وقت پرکنی داشته باشد کارهای زایدی است که متاسفانه در فیلم‌ها پیش می‌آمد.

** واروژان یکی از معتقد‌ترین و باوجدان‌ترین کسانی بود که برای فیلم‌ها ترانه کار کرد. او پلی زد به ترانه روز خارج از سینما و ترانه متن سینما که می‌توانست در فیلم پخش شود. عملا می‌بینیم ترانه‌هایی که مرحوم واروژان کار کرد جزو موسیقی متن هم بود و از جنبه بیرونی سینمایی آن هم بسیار موفق بود و مورد پسند قرار

گرفت.

** در ابتدا باید به این اشاره کنم که قطعا نمی‌توانم بگویم در این چهار دهه گذشته سیر صعودی بوده. البته دو دهه اول یعنی دهه ٦٠ و ٧٠ به وضوح، سیر صعودی را شاهد بودیم و این در همه ژانرها چه در بازی، چه در کارگردانی و چه در موسیقی فیلم مشخص بود اما بعد از دو دهه دچار سقوط و نقایصی شدیم که همه‌جانبه و ویروس‌وار به سینمای ایران وارد شد.

مسعود کیمیایی ناصر چشم آذر فردین
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین