کد خبر: 19968 A

مژده طباطبایی: گالری‌داران همیشه از بحران‌ها عبور کرده‌اند / گالری‌ها در سال‌های اخیر هدفمند شده‌اند

مژده طباطبایی: گالری‌داران همیشه از بحران‌ها عبور کرده‌اند / گالری‌ها در سال‌های اخیر هدفمند شده‌اند

مژده طباطبایی عقیده دارد امروزه در فضای تجسمی فعالیت‌های هدفمندی انجام می‌شود که تا چند سال پیش سابقه نداشت.

ایران آرت: مژده طباطبایی مدیر گالری مژده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری در سال 96 گفت: سال گذشته فعالیت‌های گالری بر اساس برنامه‌های داخلی تعریف شده بود و بر همین اساس نمایشگاه‌های پرباری از آثار ایرانی برگزار کردیم. در عین حال تمرکز ما بر معرفی هنرمندان جوان بود چون وقت آن رسیده است که افرادی آینده‌دار را شناسایی کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم. سال 96 از نظر اقتصادی چندان پربار نبود اما از نظر فرهنگی و عملی شدن ایده‌هایی که در ذهن داشتیم بسیار موفق عمل کردیم.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی ساکن خارج از کشور در گالری مژده گفت: سال گذشته چند نمایشگاه در این زمینه برگزار کردیم و فکر می‌کنم دلیل استقبال هنرمندان شاید این باشد که در ایران اتفاقاتی مانند نقد و بررسی نمایشگاه در مطبوعات انجام می‌شود که در کشورهای محل زندگی آنها اتفاق نمی‌افتد.

او درباره فعالیت‌های آینده گالری گفت: امسال قصد داریم بیشتر بر فعالیت‌های بین‌المللی تمرکز کنیم و علاوه بر حضور در آرت‌فرها، در مسابقات و جشنواره‌هایی که احساس می‌کنیم، مناسب شرایط گالری و هنرمندان ما است حضور پیدا کنیم. البته برنامه‌ریزی ما مربوط به پیش از شرایط اقتصادی بحرانی فعلی است و با شرایط جدیدی که پیش آمده است ریسک کار بسیار بالا می‌رود.

طباطبایی افزود: فعالیت‌های داخلی ما همچنان ادامه دارد اما به جای برگزاری تعداد زیاد نمایشگاه، قصد داریم نمایشگاه‌های کمتری با مدت طولانی‌تری برگزار کرده و در کنار هر کدام رویدادهایی مانند رونمایی از کتاب، جلسات نقد و بررسی و... را برگزار کنیم تا نمایشگاه‌هایی خاص و پر بار داشته باشیم.

مدیر گالری مژده ادامه داد: شرایط اقتصادی بر روی فروش آثار هنری تاثیر زیادی دارد اما فکر می‌کنم اگر کیفیت آثار هنری خوب باشد و هنرمندان خلاقیت داشته باشند همچنان آثار هنری مخاطبان خاص خود را دارند. اگرچه کار ما گالری‌داران بسیار مشکل می‌شود ولی ما همیشه از بحران‌ها عبور کرده‌ایم و امید دارم که شرایط بهتر خواهد شد.

طباطبایی ادامه داد: برای خارجی‌هایی که وارد ایران می‌شوند حیرت‌انگیز است که هر هفته این تعداد افتتاحیه در تهران برگزار می‌شود و حتی نمایشگاه‌هایی مانند ویدئوآرت و چیدمان وجود دارد که هیچ بازده اقتصادی برای گالری‌ها ندارند. به نظر من در شاخه تجسمی بسیار رشد کرده‌ایم و فعالیت‌ها برنامه‌ریزی شده و هدفمند دنبال می‌شوند. گالری‌هایی در سطوح مختلف و با سیاست‌گذاری‌های متفاوت وجود دارند و به همان نسبت هنرمندان متفاوتی هم هستند که با آنها همکاری می‌کنند. در بعضی از گالری‌ها آثار بسیار خوبی ارائه می‌شود که قابل رقابت با کارهای بین المللی است و در عین حال آثار بسیار بدی هم دیده می‌شود.

این گالری‌دار افزود: در چند سال اخیر کیوریتورها به گردآوری نمایشگاه‌های خاصی می‌پردازند که بسیار هدفمند و درست مسیر خود را طی می‌کنند. در حالی که تا چند سال پیش چنین فعالیت‌هایی وجود نداشت و حتی نمایشگاه‌ها عنوان و بیانیه نیز نداشتند. من نمایشگاه‌های خیلی خوبی در گالری‌های مختلف دیدم که خلاقیت و تفکر در آنها به چشم می‌آید و نشان می‌دهد مسیر هنر معاصر ما به سمت حرفه‌ای‌تر شدن پیش می‌رود و من به این شرایط بسیار خوشبین هستم.

 

مژده طباطبایی گالری مژده
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین