کد خبر: 19452 A

خواننده جوان رپ تاریخ‌سازی کرد

خواننده جوان رپ تاریخ‌سازی کرد

خواننده جوان رپ جایزه‌ای را کسب کرد که همیشه سهم چهره‌های موسیقی کلاسیک و جاز بود.

ایران آرت: خواننده ۳۰ ساله آمریکایی در شب اهدای جوایز پولیتزر نخستین رپر تاریخ لقب گرفت که در رشته موسیقی به سلطنت آثار کلاسیک و جز در این جایزه معتبر پایان می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، در دوره‌ای که مراسم اهدای پولیتزر تحت تاثیر شیرین‌کاری‌های دونالد ترامپ در کاخ سفید و رسوایی‌های جنسی هاروی واینستین در هالیوود بود، کندریک لامار به ستاره بخش موسیقی تبدیل شد. او برای آلبوم «لعنت» جایزه‌ای را به دست آورد که از سال 1943 تا همین سال گذشته هرگز به موسیقی پاپ نرسیده و همیشه سهم چهره‌های موسیقی کلاسیک و جاز بود.

جایزه بخش موسیقی آخرین جایزه‌ای بود که شامگاه دوشنبه در مراسم پولیتزر در دانشگاه کلمبیا در نیویورک‌سیتی اهدا شد. برای خواندن نام برنده، دانا کندی روی صحنه آمد؛ مدیر اجرایی پولیتزر و نخستین زن و چهره رنگین‌پوست که جایزه را اهدا کرد. کندی هنگام گفتن نام لامار لبخندی به نشانه رضایت روی لب داشت. با انتشار خبر اهدای جایزه پولیتزر موسیقی به یک رپر، بسیاری از کارشناسان از دلایل این اقدام گذشتند و این پرسش را مطرح کردند که «چرا اینقدر دیر؟»

تقریبا 60 سال از پیدایش موسیقی پاپ در آمریکا و دنیا می‌گذرد و در تمام این سال‌ها جوایز معتبر و رسمی همواره سعی برای نادیده گرفتن ارزش‌های هنری و اجتماعی آن به ویژه برای رنگین‌پوستان داشته‌اند. نکته اینجاست که تا 1996 و برنده شدن جورج واکر، هرگز جایزه پولیتزر به یک چهره آفریقایی/آمریکایی اهدا نشده بود. در 2004 هم مدیران پولیتزر تغییری کوچک در قوانین خود دادند تا موسیقی‌های غیر از کلاسیک اروپایی هم بتوانند در آن رقابت کنند.

چهار سال پس از شورش‌های فرگوسن که نتیجه قتل دلخراش مایکل براون سیاهپوست به دست یک پلیس سفیدپوست بود، اهدای جایزه پولیتزر به یک خواننده رپ رنگین‌پوست معنایی دیگرگون دارد. لامار این روزها دوران اوج خود را می‌گذراند و به نماد خشم مقدس و موسیقی سیاسی سیاهان تبدیل شده است. دوستداران و کارشناسان موسیقی آنچه این روزها در دنیای رنگین‌پوستان شنیده می‌شود را به دوران طلایی موسیقی سول در دهه 1970 تشبیه می‌کنند.

پولیتزر کندریک لامار جوایز پولیتزر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین