کد خبر: 18978 A

تعطیلات 7 میلیاردی موسیقی پاپ

تعطیلات 7 میلیاردی موسیقی پاپ

اگر گردش مالی اجراهای نوروزی پاپ را حساب کنیم با مبلغی حدود هفت میلیارد تومان روبه‌رو خواهیم شد.

ایران آرت: نگاهی به برنامه‌های نوروزی جشنواره موسیقی پاپ نشان می‌دهد این جشنواره‌ها با گردش مالی بسیار بالایی مواجه بوده‌اند؛ گردش مالی که در بدبینانه‌ترین شرایط به سه میلیارد و 500 هزار تومان ‌رسیده و در خوشبینانه‌ترین حالت از مرز هفت میلیارد تومان هم عبور کرده است.

به گزارش جام جم، روزی روزگاری نه چندان دور، همین چند سال پیش موسیقی پاپ در شهرهای مختلف کشور کنسرت های کوچک و جمع وجور برگزار می‌کرد، حالا اما سالن‌های بزرگ در اختیار کنسرت‌ها هستند و موسیقی مصرفی در بسته‌بندی نسبتا شیکی ارائه می‌شود تا ثابت کند در جهان امروز پول و سرمایه بر همه چیز ارجحیت داشته و سیطره می‌یابد. تاکنون بیش از 50 کنسرت موسیقی پاپ در ایام نوروز در شهرهای مختلف روی صحنه رفته که از این تعداد 35 اجرا در قالب جشنواره‌های نوروزی در بندر انزلی، رامسر و جزیره‌های کیش و قشم بوده است.

سالن همایش‌های مناطق آزاد بندر انزلی که حدود 1450 صندلی ظرفیت دارد از 6 تا 8 فروردین میزبان سه کنسرت بهنام بانی، محسن یگانه و سیروان خسروی بود. قیمت بلیت این سالن 60 تا 110 هزار تومان بوده است.

در سالن تله‌کابین رامسر هشت خواننده روی صحنه ‌رفتند. محسن یگانه، بهنام بانی، حامد همایون، سیروان خسروی، محمد علیزاده، شهاب مظفری، امید حاجیلی و احسان خواجه‌امیری از دوم تا پایان تعطیلات نوروزی کنسرت برگزار کردند. سالن هم ظرفیتی 2000 نفری داشته است.

در جزیره کیش هم جشنواره نوروزی از 27 اسفند آغاز شد و تا 16 فروردین ادامه خواهد داشت. در این مدت 18 گروه موسیقی، 22 اجرای موسیقی را روی صحنه ‌بردند. خواجه‌امیری، سینا شعبان‌خانی، هوروش بند، محسن ابراهیم‌زاده، فرزاد فرزین، پازل‌بند، سون‌بند، مهدی جهانی، اشوان، امید حاجیلی، پازل‌بند، ماکان‌بند، محسن یگانه، بهنام بانی، ماکان‌بند و محمد علیزاده به ترتیب اجراهای این جزیره را در جشنواره نوروزی به خود اختصاص دادند. 11 اجرا در سالن آب‌نمای موزیکال کیش با ظرفیت 2000 نفر و هفت اجرا در تالار شهر جزیره کیش با ظرفیت 1800 نفر برگزار ‌شد. در سالن اول قیمت بلیت 80تا 160 هزار تومان و در سالن دوم 70 تا 140 هزار تومان بوده است.

در جزیره قشم هم هفت اجرا از اول تا دهم فروردین روی صحنه رفت و در آنها بهنام بانی، محسن ابراهیم‌زاده، علی شمس‌الهی، امید حاجیلی، مجید خراط‌ها، محسن یگانه و پازل‌بند موسیقی اجرا ‌کردند. اجرا در سالن نمایشگاه قشم روی صحنه رفت که 2200 نفر ظرفیت دارد و قیمت بلیت هم از 30 تا 90 هزار تومان است.

گردش مالی چقدر است؟

حالا درآمد حاصل از فروش تنها نیمی از صندلی‌ها را با هم جمع می‌زنیم. سه میلیارد و 450 میلیون درآمد این کنسرت‌ها در بدبینانه‌ترین حالت ممکن بوده است و اگر هم فرض را بر فروش همه بلیت‌ها بگیریم با مبلغی حدود هفت میلیارد تومان روبه‌رو خواهیم شد.

آیا این رقم زیاد است؟

هر چند در عالم هنرهایی چون سینما این مبلغ برای همه گروه‌های برگزار‌کننده چندان هم بزرگ نیست، اما در عالم موسیقی و آن هم در شرایطی که تعداد کنسرت‌های موسیقی ایرانی روز‌به‌روز کمتر می‌شود یا در مواردی کنسرت‌هایی به دلیل فروش نرفتن بلیت از سوی برگزارکنندگان لغو می‌شود، این درآمد برای تنها دو هفته رقمی نجومی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که چرا روز به روز تعداد برگزارکنندگان موسیقی پاپ بیشتر می‌شود و طبق شنیده‌ها نفوذشان در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط بیشتر و بیشتر می‌شود.

موسیقی پاپ احسان خواجه امیری محمد علیزاده محسن یگانه سیروان خسروی بهنام بانی شهاب مظفری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین