کد خبر: 18973 A

نمایشگاه عکس‌های آقای کارگردان برپا می‌شود / عکس‌هایی که هرگز ندیده‌اید

نمایشگاه عکس‌های آقای کارگردان برپا می‌شود / عکس‌هایی که هرگز ندیده‌اید

استنلی کوبریک کمتر به عنوان عکاس شناخته شده است، با این حال مجموعه‌ای از عکس‌هایی که وی عکاس آنها بوده به زودی در موزه شهر نیویورک به نمایش درمی‌آید.

ایران آرت: استنلی کوبریک خیلی پیش از آن که با «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی» به شهرت برسد یا فیلم‌هایی چون «درخشش» یا «پرتقال کوکی» را بسازد، عکاسی بود که برای مجله‌ «لوک» عکاسی می‌کرد.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، همه این‌ها مربوط به یک دهه پیش از ورود وی به هالیوود است و حتی خیلی پیش از آن که او پشت دوربین فیلمبرداری قرار بگیرد.

دورانی که او در «لوک» خلق کرده موضوع نمایشگاه جدیدی در موزه شهر نیویورک است که با عنوان «از درون یک لنز متفاوت: استنلی کوبریک عکاسی می‌کند» از ۳ ماه می شروع می‌شود و تا اکتبر ادامه می‌یابد.

دونالد آلبرشت از برپاکنندگان نمایشگاه در این باره گفت: در «لوک» عکس‌های عالی ای منتشر می‌شد و احتمالا او نمی‌دانست یکی از بزرگ‌ترین عکاسان آنجاست، اما الان شما می‌دانید که او می‌دانست دارد چه کار می‌کند و باید به سطح بعدی حرفه‌ای‌اش برود.

F3pLU6m5hhbF

کوبریک نخستین عکسش را وقتی گرفت که ۱۷ سال داشت و با آن توانست در حالی که هنوز یک نوجوان محسوب می‌شد این شغل را در «لوک» به دست آورد و به سرعت در آن پیشرفت کند. او بیشتر به موضوع‌های انسانی توجه داشت و با آنها راوی ماجراهای مختلفی بود. نیویورک در آن زمان در اوج قدرتش در دوران پس از جنگ جهانی دوم بود و از همین جا بود که کوبریک به عکاسی در زندگی شهر پرداخت و از پسرهایی با کفش‌های براق در کلوپ‌های شبانه تا جوانان در قطارهای زیرزمینی عکاسی کرد. او تصویری از مونتگومری کلیف را در یک لحظه نادر گرفته است.

در این نمایشگاه ۱۲۰ اثر از آثاری که از وی در مجله «لوک» منتشر شد در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. این عکس‌ها از ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۰ در این مجله منتشر شده‌اند. در عین حال توجه شده عکس‌هایی انتخاب شود که به نوعی نشان‌دهنده توانایی او در حرفه سینما باشد. یکی از سوژه‌های او والتر کارتیه بوکسور بود که بعدا سوژه اولین فیلم کوبریک شد که مستندی ۱۶ دقیقه‌ای با عنوان «روز مبارزه» بود.

9BGc209MKI8r

شان کروکان از دیگر مسئولان موزه نیز درباره این عکس‌ها گفت: عکاسی به عنوان یک شغل به نوعی مطالعه در رفتار مردم به اشکال مختلف است و در این عکس‌ها می‌توان دریافت که کوبریک مشاهداتش را شروع کرده بود و تقریبا شبیه فیلم‌های نوار به عکاسی از شهر می‌پرداخت و اغلب لحظه‌های دراماتیک را ثبت می‌کرد.

استنلی کوبریک زاده ۲۶ جولای ۱۹۲۸، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی بود. بیشتر فیلم‌های کوبریک اقتباس ادبی هستند. فیلم‌های کوبریک معمولا جنجالی بودند و با ستایش منتقدان روبه رو می‌شدند. کوبریک به دقیق بودن و به نمایش درآوردن همه جزییات دقیق در فیلم‌هایش معروف بود و به همین دلیل در ۴۸ سال فعالیت کارگردانی‌اش تنها ۱۳ فیلم بلند ساخت. استنلی کوبریک از معدود کارگردان‌های کمال‌گرا در تاریخ سینما به‌شمار می‌آید.

عکاسی استنلی کوبریک کوبریک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین